Tant Ragnar
Gamle usling
ChatGPT promotar minimala system med få tärningsslag helt enkelt!
Notera även [>_] som då visar koden som svaret ”28”.Betalversionen av ChatGPT kan säga tiden i millisekunder. Så om man verkligen känner för att slå in spik med motorsåg så borde det här funka rätt bra för att få pseudoslumptal mellan 00 och 99:
View attachment 21511
ChatGPT gillar mina flumspel. 100% språk, 0% tärning.ChatGPT promotar minimala system med få tärningsslag helt enkelt!
Jag hade samma tanke, men med priset på Bitcoin. Det funkade inte med gratiskonto.Betalversionen av ChatGPT kan säga tiden i millisekunder. Så om man verkligen känner för att slå in spik med motorsåg så borde det här funka rätt bra för att få pseudoslumptal mellan 00 och 99:
View attachment 21511
Jag tror inte att det här funkar. Jag körde det tre gånger i Gemini och fick också "28", tre gånger på raken.Notera även [>_] som då visar koden som svaret ”28”.
Ja och nej. Den är mer precist randomiserad. Den är exakt lika mycket (nämligen noll) "true randomness", eftersom den är helt determinerad på samma vis som våra tärningsslag.”… [a pseudo-random] virtual dice roll is likely more close to true randomness than most physical dice.”
Jodå, det funkar. I ChatGPT då. Låter som du faller för den vanliga mänskliga uppfattningen att tro att slump ska vara mer slump än det faktiskt är ibland. Denna gång råkade det bara bli 28 för dig. För mig blev det inte det. Och for the record så testade jag också i Gemini nu tre gånger och fick inte 28 en enda gång, utan tre helt andra siffror utan synbar korrelation till något.Jag tror inte att det här funkar. Jag körde det tre gånger i Gemini och fick också "28", tre gånger på raken.
Det eviga problemet med AI - den ljuger skamlöst för dig.
Precis som Kloptok säger, och som jag förklarat i tidigare inlägg:Jag tror inte att det här funkar. Jag körde det tre gånger i Gemini och fick också "28", tre gånger på raken.
Det eviga problemet med AI - den ljuger skamlöst för dig.
Du kan dessutom få se den exakta koden genom att klicka på ”[>_]”Jodå, det funkar. I ChatGPT då. Låter som du faller för den vanliga mänskliga uppfattningen att tro att slump ska vara mer slump än det faktiskt är ibland. Denna gång råkade det bara bli 28 för dig. För mig blev det inte det. Och for the record så testade jag också i Gemini nu tre gånger och fick inte 28 en enda gång, utan tre helt andra siffror utan synbar korrelation till något.
Jag har förvisso inte hittat så tydlig dokumentation om detta, bara dokumentation som handlat om OpenAIs Canvas-funktion för ChatGPT. Jag misstänker att det är den som ligger bakom att koden kan köras dynamiskt, för det var den som släpptes till gratisversionen nyligen.
Från min session igår (och nu ska man inte tro på den rakt av när den svarar "yes I executed the code in real-time", men jag hittar inga andra tecken på att det är lögn som sagt):
View attachment 21528
Absolut, men för djävulens advokat räcker väl inte det som belägg för att koden faktiskt körs. Att LLMer är stjärnor på att generera fungerande pythonkod tror jag ingen argumenterar mot.Du kan dessutom få se den exakta koden genom att klicka på ”[>_]”
1 + Math.floor(Math.random() * 100)
Array.from({length: 40}, () => 1 + Math.floor(Math.random() * 100))
[79, 80, 53, 33, 25, 23, 15, 97, 51, 12, 54, 26, 88, 47, 80, 59, 37, 57, 82, 78, 3, 41, 7, 51, 3, 95, 2, 44, 8, 10, 66, 37, 99, 1, 23, 92, 10, 97, 11, 17]
Antagligen för att kunna "spela" med ChatGDP, annars kan man be Google slå tärningen.Men varför spamma ChatGPT för att generera talen?
Seriously? En en-på-miljonen-grej inträffade på första försöket, i en situation där vi vet att AIn inte nödvändigtvis rapporterar sakernas tillstånd, och din slutsats är att det säkert var en tillfällighet?Låter som du faller för den vanliga mänskliga uppfattningen att tro att slump ska vara mer slump än det faktiskt är ibland. Denna gång råkade det bara bli 28 för dig.
Jag kan för övrigt förklara varför just dessa två.På 1d100 kommer till exempel 42 och 37 upp väldigt ofta.
Jag misstänker att vi alla är överens om att:Seriously? En en-på-miljonen-grej inträffade på första försöket, i en situation där vi vet att AIn inte nödvändigtvis rapporterar sakernas tillstånd, och din slutsats är att det säkert var en tillfällighet?
Antar att det var ännu mer tillfälligheter här, och det finns ingen anledning att tro att den säger 29 även nästa gång (däremot är det förstås jätteintressant att den byter från 28 till 29)?
View attachment 21538