Suveränt bra.
Jag instämmer: Mitt största lyft som spelkonstruktör var att gå från att bara skriva ihop saker till att sätta upp målsättningar för vad jag ville uppnå. Man får helt enkelt fundera på vad man helst vill uppnå, och sedan hur man uppnår detta bäst. Som Rising säger - Ett system som sköter vissa saker väldigt bra är bättre än ett som sköter allt mediokert.
Som exempel - mina målsättningar för stridsregler:
[*] Fokus på hur väl vapnet passar användaren.
[*] Fokus på Läget - Bra regler för att visa vem som har övertaget, avstånd i strid och terräng man slåss på.
[*] Olika motståndare känns annorlunda att slåss mot.
[*] Smidigt och intuitivt.
[*] Skadeeffekter ska kunna slås efter striden (dvs, man ska kunna räkna ut hur förhindrad man är i striden av skador, men det ska gå att räkna fram exakt hur skadan ser ut i efterhand - sparar tid.).
Andra målsättningar jag hade kunnat välja hade till exempel varit Enkelt, Realistiskt, Actionfyllt, Hjältemodigt, Bra regler för att förblöda och utmattning.. osv.
---
Å andra sidan så kanske det är en nyttigare träning att göra ett system som fungerar innan man gör något speciellt.. Men bäst system kommer du få om du skissar upp målsättningar och teori (som "Jag tror att det är kul att slå T8:or!" eller "Jag tror att det är bra att avgöra skada med färdighetsslaget!") först. Dessutom går det mycket lättare att arbeta om man gör upp en ordentlig plan först -
se Krilles guide.
Stridstrådarna kan vara rätt dryga och tråkiga, men det finns många att välja på. (Har inte antalet stridstrådar de senaste 2-3 åren, förresten?)