Träning nämndes i en spelspecifik tråd nyligen, och det fick mig att fundera lite. Det enda spel jag spelat som jag kan minnas har tydliga regler för träning är Drakar och demoner Expert, och där var träningen inte speciellt spännande. Rollpersonerna bytte helt enkelt tid mot erfarenhetspoäng, och det kändes på gränsen till fusk.
Men det borde gå att använda träning som ett moment som tillför något till spelet. Det förekommer ju i filmer och andra berättelser, så varför inte även i rollspel?
Två saker känns som de har potential att göra träning mer spännande:
1) Träningen har ett specifikt mål. Rollpersonen vill inte bara bli bättre, han vill bli så bra att han kan besegra Darth Vader.
2) Det krävs rätt tränare. För att kunna träna måste rollpersonen hitta den superskicklige jedimästaren Yoda.
Men det är bara element som gör träningen till en spännande del av berättelsen. Hur gör man för att få träningen till en spännande del av reglerna och inte bara något som känns som superoptande powergaming?
Men det borde gå att använda träning som ett moment som tillför något till spelet. Det förekommer ju i filmer och andra berättelser, så varför inte även i rollspel?
Två saker känns som de har potential att göra träning mer spännande:
1) Träningen har ett specifikt mål. Rollpersonen vill inte bara bli bättre, han vill bli så bra att han kan besegra Darth Vader.
2) Det krävs rätt tränare. För att kunna träna måste rollpersonen hitta den superskicklige jedimästaren Yoda.
Men det är bara element som gör träningen till en spännande del av berättelsen. Hur gör man för att få träningen till en spännande del av reglerna och inte bara något som känns som superoptande powergaming?