Nekromanti Kan Man vara Kvinna?

Quan'talis

Swashbuckler
Psykodrama har ingenting med saken att göra

Nu vet jag inte om du håller med mig eller säger emot mig eller kanske bara förtydligar dina åsikter, men det ska nog gå att få ihop ett svar i alla fall.

Jag tycker att det är skillnad på psykodrama och rollspel. Det ena är en behandlingsmetod, det andra är en hobby - eller kanske ett uttryckssätt. Att en artist eller författare använder sitt skapande för att hantera personliga frågor är sunt. Men spelarna har itne den typen av inflytande över en rollspelssession. De har stort inflytan men befinner sig i spelledarens våld på flera sätt. Därför är jag MYCKET skeptisk till att låtsas som att jag är en möjlig förlösare

Eftersom jag inte vet någonting om psykodrama handlar ingenting i mitt inlägg om det. Jag tror inte heller att man kan använda hobbyrollspel som behandlingsmetod eller för att lära sig att hantera svåra situationer. Det är det man har verkligheten till. Jag anser inte heller att till exempel författare ska använda sitt skapande för att hantera personliga frågot -- det har ingenting att göra med om det är sunt eller inte, men jag brukar inte få ut så mycket ur sådana böcker. Däremot kan en författare -- oberoende av om det är en bok eller ett rollspelsscenario man skriver -- använda sig av personliga erfarenheter, men det är en annan fråga.

Jag tror inte att en spelledare ska låtsas vara en möjlig förlösare. Jag är dessutom mycket skeptisk till att en psykolog låtsas vara en möjlig förlösare, men det är också en annan fråga.

Däremot vill jag (faktiskt) se mig själv som en skapande människa - som en författare - när jag lägger ner en massa energi i mina scenarion. Jag vänder mig genast mot idéer om att censurera mina verk på grund av hänsyn till oberörda. Det betyder att jag mer än gärna anpassar mina scenarion till den spelgrupp jag leder - inte bara när det gäller moral utan även när det gäller rent basala äventyrsupplägg.

Jag håller med. Som sagt, ser man rollspel som en form av litteratur, så måste man tillåta sig samma uttrycksmöjligheter som om man skrev en novell, en roman eller vad som helst som man ser som en giltig uttrycksform.

Det är inte fråga om censur när man anpassar sitt verk efter sin publik, det är helt enkelt en förutsättning för att verket överhuvudtaget ska fungera. Som du redan har sagt så skulle du inte skriva samma sorts äventyr för ett konventsscenario som för din egen spelgrupp, och jag antar att du inte skulle betrakta det som censur.

Det som diskussionen handlade om från början var ju att ta lätt på någonting så allvarligt som våldtäkt, och det tror jag inte att du gör. Men det handlar ändå om ansvar -- inte om att du inte skulle ta ansvar för de äventyr du skriver (det gör du ju uppenbarligen), utan om att överhuvudtaget ta ansvar för sitt verk. Det handlar alltså inte om huruvida man får ha med en våldtäktsscen i ett rollspelsscenario, utan om vad man måste tänka på om man gör det. Inte bara i rollspel utan i litteratur överhuvudtaget. Så om du tog mitt inlägg som kritik av det du skrev ber jag om ursäkt; det jag skrev var inte direkt mina åsikter om ditt rollspelsscenario (som jag inte vet någonting om och dessutom inte har någon orsak att kritisera) utan ett försök att formulera mina åsikter i hela ansvar-för-det.man-skriver-frågan (det är därför jag låter så pretentiös, by the way).

Jag ser ingen motsättning mellan konstnärlighet och underhållning

Inte jag heller. Men jag anser inte att underhållning måste vara konstnärlig. Jag anser inte ens att konst måste vara konstnärlig, men det hamnar nog utanför ämnet. Frågan är inte om rollspel ska vara "underhållning" eller "kultur" eftersom det inte är någon fråga. Underhållning är kultur. Kultur är underhållning. Att diskutera saken mera kan säkert vara roligt, men det ger ingenting.

Frågan är inte vad man kan tillåta i rollspel utan när man ska tillåta det. Precis som inom alla andra uttrycksformer, alltså.

Eskapism måste inte vara trivial.

Amen, broder!

-JPS- är inte van att skriva seriösa inlägg

Ghoulz

Swordsman
Fan, då var vi överens

Jag uppfattade av någon anledning ditt inlägg som kritik. Vet inte varför. Men vi tycks faktiskt vara överens. Några av mina bästa rollspelsminnen rör en maratonkampanj i MERP - och det var ren underhållning utan pretentioner. Jag spelar alltså sånt OCKSÅ. Men jag vill, precis som vi nu sagt typ tio gånger, problematisera och fördjupa rollspelet och ta tag i teman som jag känner är intressanta och angelägna. Jag har alltid sett rollspel som något i stil med en litterär genre.

Vad som dock oroar mig är att de två kvinnor som svarat på mina inlägg i det här ämnet tycks vara mycket kritiska. Trist. Deras åsikter räknas extra mycket, men jag kan itne riktigt avgöra om det handlar om moralism, olika spelstilar eller relevanta invändningar som jag borde ta hänsyn till. Skit.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Fan, då var vi överens (ANT)

Tja, jag tycker att man får ut mycket mera av att diskutera med varandra än mot varandra.

Och så länge du och din spelgrupp är nöjda måste du väl göra någonting rätt i alla fall...

-JPS-

w176

Förlorad dotter
Nej då jag är också överens

Nejdå jag är ochså överrens, jag drogs bara med i disskutionen och kritiserade ett betende jag inte på något sätt uppfattade att du hade (eller någon annan här för den delan heller).

Fram med våldtäckter i skräckrollspelen (fast jag måste erkänna att jag nog skulle vända mig mot något sådant i ett humorspel)spelen sålänge spelledaren har koll på att det inte på något sätt skulle kunna riva upp någonting hos någon av spelarna, liten chans visst men ändå en realell sådan, av samma andledning att man inte ska ta upp tillexempel missfall med någon som förlorat ett barn.

Hoppas jag luckades med att inte korva in mig i någotting kritiklikande den här gångan (förutom möjligtvis "nej då")

/Elin ber om ursäk för att ha varit otydlig

w176

Förlorad dotter
Ide för att "tvinga" att sluta vara steriotypa

Man tar och skaffar en bild som till exempel den här (tjejen är från ett lajv jag var på och där är hon inte hälften som äcklig som hon var större delan av lajvet) men det kan egentligen vara villken bild som helst tecknad eller inte bara den inte föreställler gandalf nr672 eller en alv i ringbrynjebikini (såvida det inte är en manlig alv) säg åt dem att skapa "denna" karaktär.

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji är snäll!

Arvidos, jag hoppas att du inte tror att jag står för exemplet. Jag bara citerar. Jag skulle själv gärna spela kvinnoroller och har aldrig sagt något liknande om män som spelar kvinnor.

Personen som sa så är 19 år.

Men det är inte poängen med tråden.

/Basenanji

Sodivra

Champion
Eh..

Bild nummer 10? Jag vill ju se dom andra också.. Dags för lite h4xx0r! *klack klack* Men.. vafan..

Dom här känner ju jag! Gör du? :gremsmile: Förresten, finns du med i detta albumet?

Ps: Läser lite till och ser att hon var "den spelgalne kvinnan som alltid förlorade.. Ahahahaha!)
/Inser att detta nog skulle skickas som ett PM, men... Äh.

w176

Förlorad dotter
Re: Eh.. [ed]

Äh ja, vill du blläddra mer effektivt gå in på Lajvnorr klicka på fotoalbum och sedan på vandrarens vila jag finns på bilden det står "mer flickor" på längst till höger.

sedan känner och kännar jag har varit på ett lajv (fast faktiskt 2 eller 3 med vissa)med dom så jag känner nog lite gran ett mellanting av de karaktärer de spelade och de själva. (tjen brevid mig däremot är en kopis jag luckade lura med)

/Elin

Ghoulz

Swordsman
ALLA överens!

Nåja. Vad trevligt det blev. Vi tycks alla vara på samma våglängd, jag försöker sammanfatta:

1. Rollspel bygger på en interaktion mellan spelare och spelledare. Endast de inblandade bör avgöra vad spelet ska innebära.
2. I enlighet med 1. är det helt ok att beröra allvarliga och "vuxna" ("mature" som WW skulle kalla dem) teman om sl och spelare så skulle önska.
3. Om sl vill 2. så bör han/hon känna sina spelare och veta vad de vill i frågan. Ingen spelare bör ovetandes föras in i "mörkrets hjärta". Är det ångest ska korten ligga på bordet från början.

Min personliga moraliska övertygelse hindrar våldtäktsskämt i rollspelssammanhang (våldtäkt känns inte så kul), men jag begär inte mer av andra än att de ska respektera min grundläggande människosyn genom att respektera de tre punkterna ovan.

Sodivra

Champion
*Vink, vink!* Hej Elin! [NT]

Såja.. Det är bra för moralen.. Invagga dom i en falsk känsla av trygghet och gemenskap.. Och sedan..

...

Va, är den här på?!

Sodivra

Champion
Arvidos också, faktiskt..

Nej, jag ville bara poängtera att du faktiskt VAR en "gammal" spelare, och sedan får alla dra dom slutsatser dom vill. Om det verkar som jag ställer en provocerande fråga eller ett antydande påstående så är det egentligen ärliga iakttagelser. Inga påhopp alltså. Så nu vet du det..

Men sedan hade jag ju fel när jag tolkade waliums inlägg också.. Jag trodde han frågade efter din ålder, och då poängterade jag den.. Men det var ju inte det han frågade efter egentligen.

magoo

Hero
Re: ALLA överens!

Nu håller snart jag också med dig :gremsmile: även om jag fortfarande föredrar äventyr som får mina spelare att må _bra_.

Men jag undrar ändå hur man som SL utför dina 1,2, och 3. Frågar du dina spelare innan:

- "Jo, jag hade tänkt göra ett nattsvart äventyr som kanske kan göra er illa till mods. Är det OK med er?"

Angående 3 - om man ska dra en parallell till Kult så är det väl många även nära vänner som bär på "mörka hemligheter" som man inte känner till. Jag fick t ex nyligen veta att en mycket nära väns bror hade tagit självmord som tonåring.

Huga! Nu blev det för allvarligt och för långt bort från det ursprungliga ämnet som var om män kan rollspela kvinnor. Det tycker jag för övrigt absolut!

Sen gör varje spelgrupp vad de vill, min spelgrupp fortsätter att leka glada lekar så länge det roar dem!

/Magoo som är kritisk men ingen moraltant

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ahaa!!![nt]

Nu vet vi hur du ser ut. Är det någon som vill veta hur jag ser ut ?

Sodivra

Champion
Minsann! [Ingen riktig text]

Nä, inte NT, men eftersom waliums inlägg inte var det heller, så borde texten i det här "inte heller finnas", typ.. Nåja.
walium ser inte alls lika lurig ut som jag trodde, ajdå. (Antar att det är killen med skägg man ska kolla på.)

Är det kanske du, som har bytt byxor, på den här bilden också? Hehe. :gremsmirk:

Förresten.. Den här killen (Vänster) tror jag att jag sett förut.. Åker han på konvent? (BSK och Gothcon)
Nej, nu blir det OT, så nu när walium har fått sitt lilla erkännande så slutar jag..

Ghoulz

Swordsman
Man får inte ha kul!

Jodå, det får man visst. Men "kul" är ett komplicerat begrepp. Mina 1, 2 och 3 bygger väl delvis på den grumliga föreställningen om "sunt förnuft". Men jag brukar säga ifrån vad för tematik jag är ute efter - det hjälper spelarna att skapa passande rollpersoner t.ex. Jag tycker att hela idén om rollspelande vilar på att sl och spelare är på om inte samma så liknande våglängd. Det är lite jobbigt om någon spelar Discworld, någon spelar Gemini och någon spelar MERP, lixom. Dessutom spelar jag inte med främlingar, så mina spelare känner mig och jag känner dem. Trots det förmår vi fortfarande förvåna varandra och känna att spelet utvecklas.

Vad det gäller mäns tolkning av kvinnoroller i rollspel säger jag don efter person! Det är upp till sl att avgöra vilka begränsningar man vill sätta upp. Jag har personligen krävat av kvinnliga spelare att de ska spela kvinnor eftersom det dels förhöjer stämningen och dels för att det inte riktigt fungerat när vi gjort annorlunda. Personligen föredrar jag att spela med en blandad grupp (killar och tjejer som SPELARE alltså, men även som rollpersoner) eftersom det i min erfarenhet gynnar gruppdynamiken. Däremot försvårar könsöverskridande rollspel den typen av gruppdynamik (enl. mig). Det fungerar emellanåt i konventsscenarion, men sällan i kampanjer. Jag kan tänka mig att andra spelledare inte har det här problemet - det beror mycket på spelarna. En kamrat till mig drogs med en storvuxen, hårig italienare till spelare som ständigt ville spela en liten blond kvinna i alla scenarion han deltog i. Han försökte till och med förställa rösten till att bli liten och pipig. Slutligen förbjöd min kamrat detta då stämningen blev allt för absurd. Rätt eller fel? Tja, jag tycker att gruppen bör avgöra gemensamt vad som funkar. Vi undviker könsöverskridande rollspelande (kanske skulle det gå att göra något av det iofs - en mysig novell av Clive Barker byter på att två män råkar ut för ofrivilligt könsbyte), och det funkar bäst för oss.

Troberg

Sinister eater
Re: Psykodrama...

Man bör kanske utsträcka den här frågan till att gälla heteronormativiteten och den manscentrerade rollspelsvärlden
En intressant fråga. Skulle det gå att göra en scen i stil med "Låt som en gris" från "Den sista färden" i ett rollspel utan att det blir löjligt?

Överhuvudtaget så behandlas situationer där män är offer i en sexuell (jag vet att våldtäkt inte i första hand handlar om sex, jag hittade bara inget bättre ord) situation annorlunda.

Exempel: En bekant till mig (som ska få förbli anonym) var på klassresa när han gick på gymnasiet. När han fylleslaggade fick några kvinnliga klasskamrater för sig att raka snorren på honom (vilket han hade lite svårt att förklara för flickvännen när han kom hem...). De flesta som läser det här ler nog lite åt situationen, kanske till och med skrattar. Tänk sedan efter lite hur ni skulle reagerat om det hade varit fyra killar som rakat en fylleslaggande tjej. Samma reaktion? Trodde inte det.

Troberg

Sinister eater
Re: Det handlar om ansvar

Det handlar kanske till och med om att myndigförklara rollspel som uttrycksform. Om man anser att rollspel har samma artistiska värde som till exempel litteratur måste man ge dem samma rättigheter -- och samma ansvar -- som man ger litteratur.
Mycket bra kommentar! Frihet kräver ansvar, men rätt använt så är det ett kraftfullt verktyg.

Troberg

Sinister eater
Re: Nej då jag är också överens

Fram med våldtäckter i skräckrollspelen (fast jag måste erkänna att jag nog skulle vända mig mot något sådant i ett humorspel)spelen sålänge spelledaren har koll på att det inte på något sätt skulle kunna riva upp någonting hos någon av spelarna, liten chans visst men ändå en realell sådan, av samma andledning att man inte ska ta upp tillexempel missfall med någon som förlorat ett barn
Det är inte alltid man som spelledare vet tillräckligt mycket för att kunna vara på den säkra sidan. En våldtäkt är inget som offret gärna talar om, detsamma gäller för andra svåra frågor som familjetragedier, sjukdomar och annat.

Som spelledare har man därför ansvar för att:

- Man känner spelarna tillräckligt väl för att lite på att de säger ifrån om man håller på att gå för långt.
- Man är lyhörd och beredd att ändra kurs illa kvickt om man går för långt.

Följer man bara de reglerna så löper man inte större risk än i en normal konversation.

Ghoulz

Swordsman
God poäng!

Jag nämnde väl någonstans Clive Barkers novell (minns inte titeln tyvärr) där två män råkar ut för ofrivilligt könsbyte. Insikten drabbar dem ganska... hårt. Skulle kunna vara ett intressant upplägg för ett Kult-äventyr - vad gör rollpersonerna när det mest grundläggande för deras jag upplöses? Hur som helst, jag tror att våldtäkt känns mer påtagligt för kvinnor och för män i anslutning till kvinnor. De flesta referenser (typ 99%) som görs till "Den sista färden" är av humoristisk karaktär. Det är möjligt att detta är ett utslag av skyddsmekanismer, men jag tror att det helt enkelt är ett uttryck för att ämnet är fullkomligt ointressant. Och som du säger så har våldtäkt inget med sex att göra - det är makt och våld det handlar om. Utsatthet för makt och våld hanterar män på annat sätt, vi har en helt annan apparat för att förstå det vilket kan ha att göra med att vi befinner oss i en högre position när det gäller sexuell makt (vilket kanske framstår märkligt för oss som får gå ensamma hem till våra kalla sängar på lördagskvällarna, men så är det). Detta resulterar antagligen i att vi har svårt att hantera manlig våldtäkt. Trots det är manlig våldtäkt (dvs man våldtar man) troligtvis betydligt vanligare än vad vi tror. Kanske skulle vi alla må bättre av att ta detta ämne på allvar - även i rollspel. Men rätt väg dit? Inte via gristjut så vitt jag kan se.