Nekromanti Kan någon förklara för mig...

Blasphemy

Swashbuckler
vad som sker när man lägger Perpetuell Indestruktibilitet på ett bröstharneskt av metall...(eller en sköld) Borde det inte bli oförstörbart då--- Jo.. det står det till och med att det blir.
Det absorberar dock inte skadan bättre?!, däremåt så får det ett oöndligt brytvärde vilket går så att det inte går sönder.

Men oki, låt oss tänka oss den här situationen.

Riddaren Tarak Maugrin vandrar efter en skogsväg (han har på sig sitt magiska "oförstörbara" bröstharnesk) plötsligt så hoppar det fram en vildsint stråtrövare med ett jaktspjut och sticker det med full kraft i bröstkorgen på Tarak. Spjutet gör brutala 38 i skada. (vi säger att rustningen absorverade 15 mot stick) Efter att man dragit av ABSet från den oförstörbara rustningen så tar Tarak 23 i skada, Extraskadan blir i hjärtat och han fallar ihop på vägen och blöder sakta ihjäl samtidigt som han undrar vad som skedde med sin magiska rustning.

Vad hände egenteligen. När spjutet stöttes in igenom rustningplåten och in i hjärtat, lagade rustningen sig själv efteråt för att bevara brytvärdet? Eller blir det ett stort hål i den. Och om det blir ett stort hål i den så måste ju brytvärdet påverkas.
(låt oss nu inte säga att spjutet for in igenom en glipa i rustningen)

Det känns som om det skapades en Regelmässig Quirk för att besvärjelsen/alkemetiska ritualen inte skulle bli för bra.

Kan någon förklara vad som händer med rustningen?!!

Profeten från Norr

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Rustningen kanske återbildas efter att hålet har uppstått! Så om det rinner ut en tarm just när hålet slurpas ihop... så ser det ganska sjukt ut...
Eller så... hmm... kanske rustningen buktas inåt som gummi och därmed tar man nästan normal skada! /images/icons/smile.gif

Det jag försöker komma fram till är att Eons magisystem är lite konstigt i vissa avseenden.

Vi kan ta exemplet med stenen på 10 decimeter i diameter som gjorde ObK1T6 (inte för att det var Neogames påhitt...).

Såååå kan vi förvandla en drake till en daggmask också... den blir ganska farlig, den kan flyga, spruta eld och har runt 20 skadekolumner och ett fettjävelhögt chockvärde. Det blir en hel del stampande för att få ihjäl den... /images/icons/smile.gif

/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Firebird

Veteran
Om rustningen/skölden är oförstörbar eller har fått en besvärjejelse som gör att den är oförstörbar menas det ju att den är oförstörbar! Lyssna på ordet!
Jag vet inte vad besvärjelsen innebär men om den gör det som jag tidigare sagt ska den ju inte gå sönder!!!

Ur kaos föds ordning.

Jag själv skulle omvandla huggskadan till krosskada.
Då bucklas rustningen men går inte sönder. alla blir glada och nöjda.

"abrakadabra"

Firebird

Veteran
Dessutom får jag säga det, att om det finns en besvärjelse som gör ett föremål gandska öförstörbart så borde den vara väldigt svår!!

Ur kaos föds ordning.

Blasphemy

Swashbuckler
Oj det var många alternativ.. Men som sagt.. om den nu är Oförstörbar så borde den ju inte gå att förstöra (ev på magisk väg).. Och jag håller med om att en sådan besvärjelse/ritual borde vara ytterst svår att genomföra. Trots allt så skyddar man "föremålet" från fysisk skada.

Men att rustningen Bucklar sig är tämligen dåligt.. Jag menar.. då är den inte oförstörbar.. Gummi idén avr kanske lite roligare men ändock rätt så spacead..

Tänk om ett pergament med den besvärjelsen kastad på sig spänns upp för en dörröppning.. Tänk vad kul det måste se ut med gummi och buckeleffekten när de som försöker ta sig igenom sticker sina spjut och svärd mot den. En bucklig pergamentsrulle.??!

Profeten från Norr

Mederian

Warrior
Vi kan ta exemplet med stenen på 10 decimeter i diameter som gjorde ObK1T6 (inte för att det var Neogames påhitt...)

Jag tror de kom fram till att det helt enkelt var ett skrivfel, ta bort en nolla från 1 så låter det mer rimligt /images/icons/wink.gif

Min personliga åsikt är att oavsett om rustningen är "oförstörbar" ska inte skadan påverkas, då snackar vi koboldbesvärjelser.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Riddaren

Swashbuckler
"Om rustningen/skölden är oförstörbar eller har fått en besvärjejelse som gör att den är oförstörbar menas det ju att den är oförstörbar! Lyssna på ordet!"

Hmmm...oförstörbar....Titanic var osänkbar...lyssna på det ordet...osänkbar, HMS Titanic hade nog inte läst någon ordbok vad det betydde år 1912.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

hatten

Swashbuckler
Re: En förklaring

Min tolkning av Indestruktibilitet... Vissa spelare kan ha problem med att aceptera den *ler* men tja go go go..

Perpetuell Indestruktibilitet
Indestruktibilitet fungerar på så sätt att den definierar varje partikels plats i ett objekt och om
objektet skulle brytas eller gå sönder så repareras objektet sig själv i och med att varje partikel
från objektet söker sig till sin rätta plats på en Atomisk nivå och genom processen lagrade
energier reparerar objektet.
Detta kostar den Alkemiska processen energi så varje reparation minskar mängden energi som
Perpetuell Indestruktibilitet kan använda sig för att reparera.
Detta gör att ett objekt ej kan förstöras genom eld, våld, syra eller liknande.
Magi kan genom att den omdefinierar hur objektets partiklar ska sitta förstöra eller förvrida ett
objekt som har Perpetuell Indestruktibilitet i sig.
Praktisk funktion ett objekt som har i sig Indestruktibilitet har BRYT+100+(extra magnituder)
antalet antal reparationer innan processen upphör att fungera.
Exempel En dolk med bryt på 5 och vikt på 1kg har en Indestruktibilitet på 2 magnituder i det
är precis så många magnituder som krävs.
Regelmässigt betyder det att Indestruktibilitet kan reparera dolken upp till BRYT poäng 105
innan den upphör att fungera.
Men skulle man ha satt in dubbla mängden magnituder av Indestruktibilitet skulle den kunnat
reparera dolkens BRYT poäng 20 grr innan den går sönder.
Men om man hade en dolk som har BRYT på 15 och vikt på 1kg och Indestruktibilitet i sig
med 2 magnituder det betyder att processen kan laga dolken BRYT poäng 115 grr innan
processen upphör att fungera.
Spelmässigt varje gång dolkens bryt minskar med ett poäng minskar Perpetuell
Indestruktibilitets reparations poäng med ett poäng den har objektets BRYT+100*(extra
magnituder) reparations poäng i sig.

Nu sitter folk här och skriker MEN då är Perpetuell Indestruktibilitet inte evig.
Nej det är den inte MEN en magiker kan genom att Ladda Ackumulator åter ladda Perpetuell
Indestruktibilitet eller genom att demonisk aggregat som automatiskt laddar processen göra den
”permanent oförstörbar”

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-10-24 11:57.</EM></FONT></P>

Blasphemy

Swashbuckler
Jag vet inte om man kan jämföra Titanics sänkning med en magisk sköld....
Eller en magisk rustning i ett rollspel...

Profeten från Norr

hatten

Swashbuckler
Att jämföra Titanics osänkbarhet är otroligt bra sätt att jämföra..
De kallade Titanic osänkbar för att de trode att hon var osänkbar emot vanliga former av olyckor..
( även dom viste att Titanic kunde sänkas genom bomber genom sabotage genom att krocka med nog stor rev, Men de trode inte att ett litet isberg skulle klara av det..
Titanic var helt enkelt jämförd med andra skepp från den tiden mer osänkbar än dom var...
Och jag tror att magikerna som har döpt Indestruktibilitet helt enkelt anspelar på att prylen blir nästan omöjlig att förstöra...
betona ordet NÄSTAN..

Don Kennetho

Warrior
Jag skulle väl inte vilja kalla isberg små. Isberg kan väga miljontals ton och det krävs en stor båt för att matcha det.

Don Kennetho

Firebird

Veteran
Men Titanic var en BÅÅT! Dessutom hede det inte med alkemi att göra. Titanics säkerhetsplanering var så in i jorden dålig. Dessutom är det väldigt stor skillnad på en båt och en rustning.

Ur kaos föds ordning.

Firebird

Veteran
Det har du rätt i visserligen, men hur ska det vara då? Jag menar är den "oförstörbar" så borde det ju menas att den inte ens är böjbar på sina hårda ställen untan väldigt stel.

Ur kaos föds ordning.

Re: odelbar

den är enligt mig odelbar liksom vissa kongalerade filament och det kan böjas men ej delas. om man sedan gjorde ett pergament oförstörbar så betyder det inte att den förvandlas till gummi utan att den ej går att dela. detta betyder att reglerna i mystik och magi fungerar eftersom man kan göra skada ändå på rustningar (om man omvandlar stick och hugg- skada till krosskada.

"abrakadabra"

Riddaren

Swashbuckler
"Men Titanic var en BÅÅT! Dessutom hede det inte med alkemi att göra. Titanics säkerhetsplanering var så in i jorden dålig."

Visst var Titanic en båt. Men likheterna är slående. Ordet osänkbar som nämns i anknytning till Titanic hade en helt annan innebörd, eller som det fanns en skrift på den tiden som gavs ut och hette "Unsinkable Ships" och beskrev alla fartyg som klassades som osänkbara. Det var således långt ifrån bara Titanic som var det. Det var så att säga ett reklambudskap. I ovanstående skrift står det på första insidan lite mindre tydligt "Practical Unsinkable Ships", dvs praktiskttaget osänkbara. Beteckningen försvann helt i reklamsyften efter Titanics haveri.

Vad jag menar är att osänkbar eller oförstörbart i den tid som fantasy ofta motsvarar, behöver inte vara det i verkligheten. Utan finns vissa brister på något sätt. I Titanics fall var det de vattentäta skroven.

Titanics säkerhetsplanering var inte heller dålig. Den uppfylld mer än väl kraven som fanns på den tiden. Var förövrigt en svensk uppfinnare som kommit på sättet att sätta upp livbåtar så det gick att få med en rad till innanför. Vilket dock inte rederiet ville, observera inte konstruktörerna, utan rederiet.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Blasphemy

Swashbuckler
Ja det beror väl på vilket material grundformen är i. Om det är en oförstörbar mantel så är det klart att den är böjlig. och om man har en sådan på sig så omvandlas så borde stick och huggskadan omvandlas till krosskada..
Ett bröstharnesk borde däremot stå emot ett hugg från en tvåhandsyxa utan vare sig en buckla eller en repa.
Han som blir träffad kastas dock med alla säkerhet bakåt....

Nä det är nog endast en säkerhetsregel från Neogames för att rollpersonerna inte skall bli Terminators.
Fast skulle vara rätt så intressant med en SLP som var iklädd en helrustning som var oförstörbar.

Profeten från Norr

Firebird

Veteran
Vad jag menar, är att om man använder nutida mått (vilket jag hoppas du gör) så var den dåligt planerad, men strunta i Titanic nu och koncentrera dig på frågan. Vad jag menar med nutida mått i rollspelens mått är att är något oförstörbart, och nu är det inte praktiskt taget oförstörbart, så går det inte sönder vare sig man använder våld eller något annat.

Ur kaos föds ordning.

du har rätt i det att en mantel är böjbar men en rustning kan bli bucklig. för övrigt kostar en helrustning något fruktansvärt mycket pengar att göra oförstörbar. en helrustning väger ungerfär 26 kg vilket gör att i den alkemiska prossesen behövs 52 magnituder. bara 10 magnituder kostar 600 000 silver (jag får kolla i mystik och magi när jag kommer hem) och det tror jag ingen betalar för en rustning.

"abrakadabra"

Firebird

Veteran
Det är det jag har sagt hela tiden. DEt är klart att en mantel är böjlig och ett pergament också. Det går bara inte att förstöra.

Ur kaos föds ordning.