Fattiga dräpare
En sådan explosionsskada är inte lätt att generera eller binda i en slungsten. I klarspråk skulle det krävas tonvis med mynt för att underhålla sådan krigföring.
Det gör det också, det är förbaskat dyrt mildt talat vilket också är anledningen till att dräparna närmar sig en ekonomisk kris, vilket naturligtvis gör att de söker desperat efter nya finansierigskällor. Så hur fasiken har de finansierat det hela hittills då? Tja, ett par plundrade draktempel har förmågan att generera en hel del guld och andra värdesaker, ett par hundra år av ständiga offergåvor gör nog de flesta rätt förmögna i längden...
Att binda en sådan effekt till en slungsten är givetvis inte svårare än att binda den till något annat. Hög magnitud genererar ju hög svårighet som vanligt naturligtvis, men slungsten eller icke slungsten - it´s all the same.
Så varför ens nyttja sig av en sådan högkostnads lösning till overkilleffekt? Tja, om man vill vara böckerna om dräparna och drakväktarna trogen (och det ville jag då jag vet att många skapat sin bild av dem just utefter att ha läst de böckerna) så kvarstod ett par problem.
Det första var att de uppenbarligen hade tillgång till någoting som kunde skapa explosioner. Valet stod således i princip mellan att ge dem tillgång till krut eller dylikt, vilket kändes omundanskt i högsta grad, varför jag valde den magiska lösningen på det hela.
För det andra kvarstod problemet att de på något vis måste kunna penetrera drakens jäkelbra pansar, och där kommer man inte särskilt långt med bara spjut, och kastmaskiner är alldeles för osmidigt för att nyttja i större omfattning. Således fyllde explosionseffekten på slungkulorna ytterligare en funktion.
Slutligen hade dräparna uppenbarligen slungor i böckerna. Varför över huvud taget utrusta en antidrakstyrka med slungor? Man skulle ju lika gärna kunna ge dem slangbellor med bomulstussar liksom...ytterligare en anledning för explosionsvarianten av slungkulor följdaktligen.
Därtill måste man tänka på det faktum att en drake är en enda livsform. En fästning är något heeeeelt annat - målen är utspridda, varför inte ens de i mitt tycke löjliga drakdräparmanickerna skulle vara särskilt effektiva.
Så sant så sant. I och för sig så är ju fördelen med en explosionseffekt just dess förmåga att skada mer än en motståndare. En på tok för dyr och avancerad lösning dock (magi kostar pengar och tid som sagt) varvid dräparna enbart nyttjar dem mot de drakar som kommer i deras väg.
Ljusetsriddare - som inte är särskilt överförtjust i att dräparna springer omkring med megaladdade explosionskulor till sina slungor, men som mer eller mindre tvngades att ge dem iallafall något utiifall de skulle ha någon större chans mot de fetebra drakarna (ett faktum som författaren av drakväktarböckerna så bekvämt lät bli att utreda vidare)...