Nekromanti Kan nåt bli för magiskt?

DarkMystic

Swordsman
Jo nu har jag grubblat och planerat en massa annat odött otyg. Men då kom den sjuka tanken kan nåt bli för magisk. Typ som om fyller ett svärd med alla möjliga preparat, besvärjelser och runor. Typ sprängs det då eller blir bara fyllt med alla dess fillimoxer och paradoxer. Om inte varför?

Om man ändå var lika vis och skäggig som Arvidos...

Pendragon

Swashbuckler
Nja... ett sådant föremål medför en hel del risker.

Vill du ha generatorer till alla häftiga effekter i den kommer föremålet bli en portabel liten koloni av demoner. Det kanske inte är en höjdare i alla lägen, vem vet vad de kan hitta på för otyg?
Dessutom finns det folk (läs: bl a Tiraker) som inte gillar att man har samröre med demoner, och kan ta anstöt av detta. I fallet med Tirakerna blir nog reaktionen att de slår ihjäl dig för att ta prylen ifrån dig för att förstöra den.

Dessutom lär det var en väldigt värdefull pryl. Såna drar alltid till sig jobbiga typer. Dessutom finns det en massa annat man kan spendera så mycket resurser på. En tryggad och bekväm ålderdom till exempel.

Förutom dess rena monetära värde ska man ta dess magiska kraft i beaktande. Det finns nämligen typer som ser magi som hårdvaluta, nämligen kamorferna. Så länge du inte bosätter dig hos veddo kan du räkna med att de dyker upp förr eller senare för att lägga vantarna på en sådan skatt, och de är nog knepigare att tas med än en hord uppretade fundamentalistiska tiraker. Eller, det är jag säker på att de är.

Så visst faen kan du ösa på med magi, men för att underlätta för sig bör man nog gå tillväga på ett ganska minimalistiskt sätt.

En god idé vore nog att dela upp magin på flera olika föremål snarare än att samla allt i ett enda. Försvårar för tjuvar om inte annat.

/Joel

Lycan

Hero
Jag tycker det låter ganska roligt. Om filamenttätheten överstiger 14 megataum/cm3 kollapsar det magiska fältet i området och inverteras tilll ett "svart hål" av antiaspekter?

Nej, jag vet inte. Men roligt låter det.

- Lycan

DarkMystic

Swordsman
Jag menar boom:(

Det jag undrade över var om det explodera eller nåt. Fast de kan ju dissipera okontrollerat då. Nu fick man en ny ide. Man fyller katapultstenar med filament och slungar den på en stad och sen när stenarna har landat dissiperat filamenten OCH ALLA DÖR. Nu ska jag börja bygga äventyr...

Eleas

Hero
Bankrutt

"Det jag undrade över var om det explodera eller nåt. Fast de kan ju dissipera okontrollerat då. Nu fick man en ny ide. Man fyller katapultstenar med filament och slungar den på en stad och sen när stenarna har landat dissiperat filamenten OCH ALLA DÖR."

En sådan metod hade varit osannolikt och superlativt dyr att genomföra, och dessutom gjort mer skada än nytta. Man kan likställa den med att ersätta sin armés svärd med diamantknivar för att diamant är vassare.

--Björn, inser att allt inte är glögg som glittrar

Eleas

Hero
Ojoj [OT]

"Är inte det liksom poängen?"

Men suck alltså. Är du en av alla de newbies som fortarande slåss i rollspel? Hallå! Rollspel ska vara konst. Alla som erkänner existensen av våld i rollspel är kobolder.

Sådeså.

--Björn, prettofierad

Berfa

Veteran
Re: Ojoj [OT]

Alla som erkänner existensen av våld i rollspel är kobolder.

För det första är väl EON tänkt att vara ett realistiskt rollspel? Är inte våld realistiskt?

- Mitt svar är: Ja. Men överbevisa mig gärna.

Sedan, hur kan man spela utan att erkänna existensen av våld? Visst iof kan man spela att man sitter och ser på en planta växa upp... men hur kul är det?

Hallå! Rollspel ska vara konst.
Fel igen... det ska vara kul, det är en hobby, konsten är sekundär. (IMHO)

Men jag skulle gärna vilja se några förslag på vad man kan spela om man Inte erkänner existensen av våld.

/Berfa, som tycker att man bör sätta dit något som indikerar att man är sarkastisk om man vill vara det, om man inte är sarkastisk får man stå till svars.

DarkMystic

Swordsman
Man kan nån ge en ett svar?

Jag bryr mej inte om att det kostar mer än 99999999999silver. Det jag ville veta är om det exploderar och så vidare.

Om man ändå var lika vis och skäggig som Arvidos

Hike

Veteran
Re: Bankrutt

Om jag inte minns fel så är det faktiskt något sådant som Dräparna använder sig av (förtrollade stenar som exploderar dvs)... men sen dödar de ju drakar också :gremsmile:

Hamsterbane

Veteran
I min kampanj började rp:arna missbruka magiska artefakter så smått genom att ignorera varningar om att det kunde vara farligt med maffmagi och använda tre demoniska aggregat, ett som sänkte våghöjden tre steg och ett som ökade vindstyrkan tre steg och ett som vred vinden så att det alltid blev medvind, till att driva omkring sitt fetbemannade handelsskepp runt världen.
Demonerna råkade slita sig och besätta en av deras vänner under en magistorm som skeppet hamnade i... :gremelak:

Eleas

Hero
Re: Bankrutt

"Om jag inte minns fel så är det faktiskt något sådant som Dräparna använder sig av (förtrollade stenar som exploderar dvs)... men sen dödar de ju drakar också"

En del av de där idéerna föreföll ganska... svårsmälta. En sådan explosionsskada är inte lätt att generera eller binda i en slungsten. I klarspråk skulle det krävas tonvis med mynt för att underhålla sådan krigföring.

Därtill måste man tänka på det faktum att en drake är en enda livsform. En fästning är något heeeeelt annat - målen är utspridda, varför inte ens de i mitt tycke löjliga drakdräparmanickerna skulle vara särskilt effektiva.

--Björn, defiant deviant

Eleas

Hero

"För det första är väl EON tänkt att vara ett realistiskt rollspel? Är inte våld realistiskt?

- Mitt svar är: Ja. Men överbevisa mig gärna."

Personligen tycker jag att du har fel. Våld är varken realistiskt, orealistiskt, blått eller grönt. Våld är. Sedan är hur man presenterar det en helt annan femma.

För övrigt har Neogames tydligt modifierat sin åsikt om Eon som "det realistiska rollspelet". Se bara debatterna kring V&N, L&H, Drakar, etc. ad nauseam.

"Sedan, hur kan man spela utan att erkänna existensen av våld? Visst iof kan man spela att man sitter och ser på en planta växa upp... men hur kul är det?"

Tja, var och en blir salig på sitt alfalfa.

"Fel igen... det ska vara kul, det är en hobby, konsten är sekundär. (IMHO)

Men jag skulle gärna vilja se några förslag på vad man kan spela om man Inte erkänner existensen av våld."

...pacifism? Det känns som det logiska valet, om man nu vill klippa bort våld.

"/Berfa, som tycker att man bör sätta dit något som indikerar att man är sarkastisk om man vill vara det, om man inte är sarkastisk får man stå till svars."

Hmmm. Så vad du säger är att du faktiskt uppfattade sarkasmen, men valde att ignorera den så att du kunde "[ställa mig] till svars" istället? Ojdå. Det gör mig alldeles varm inombords att se att Eon-forumet har handfasta gossar kapabla att hålla ordningen.

...nej, vänta lite, de kallas visst moderatorer. Och de är visst inte självutnämnda. Tänka sig, must have slipped my mind.

--Björn, trött

Eleas

Hero
Re: Man kan nån ge en ett svar?

"Jag bryr mej inte om att det kostar mer än 99999999999silver. Det jag ville veta är om det exploderar och så vidare."

Mig veterligen finns det ingen övre gräns angiven. Du får helt enkelt göra som du vill, är jag rädd. En idé kan vara att låta x antal magnituder innebära en Ob-tärning av instabilitet, som du sedan slår mot artefaktens "magiska färdighetschans" antingen varje gång den aktiveras eller varje gång den slår i något hårt. Om slaget misslyckas går artefakten sönder och det blir muchos okontrollerad magi.

--Björn, med förslag

Man Mountainman

Storsvagåret

Men suck alltså. Är du en av alla de newbies som fortarande slåss i rollspel? Hallå! Rollspel ska vara konst. Alla som erkänner existensen av våld i rollspel är kobolder.

ho-HRRUMM!

My pretto-fu is stronger than yours.

Fattiga dräpare

En sådan explosionsskada är inte lätt att generera eller binda i en slungsten. I klarspråk skulle det krävas tonvis med mynt för att underhålla sådan krigföring.
Det gör det också, det är förbaskat dyrt mildt talat vilket också är anledningen till att dräparna närmar sig en ekonomisk kris, vilket naturligtvis gör att de söker desperat efter nya finansierigskällor. Så hur fasiken har de finansierat det hela hittills då? Tja, ett par plundrade draktempel har förmågan att generera en hel del guld och andra värdesaker, ett par hundra år av ständiga offergåvor gör nog de flesta rätt förmögna i längden... :gremwink:

Att binda en sådan effekt till en slungsten är givetvis inte svårare än att binda den till något annat. Hög magnitud genererar ju hög svårighet som vanligt naturligtvis, men slungsten eller icke slungsten - it´s all the same.

Så varför ens nyttja sig av en sådan högkostnads lösning till overkilleffekt? Tja, om man vill vara böckerna om dräparna och drakväktarna trogen (och det ville jag då jag vet att många skapat sin bild av dem just utefter att ha läst de böckerna) så kvarstod ett par problem.
Det första var att de uppenbarligen hade tillgång till någoting som kunde skapa explosioner. Valet stod således i princip mellan att ge dem tillgång till krut eller dylikt, vilket kändes omundanskt i högsta grad, varför jag valde den magiska lösningen på det hela.
För det andra kvarstod problemet att de på något vis måste kunna penetrera drakens jäkelbra pansar, och där kommer man inte särskilt långt med bara spjut, och kastmaskiner är alldeles för osmidigt för att nyttja i större omfattning. Således fyllde explosionseffekten på slungkulorna ytterligare en funktion.
Slutligen hade dräparna uppenbarligen slungor i böckerna. Varför över huvud taget utrusta en antidrakstyrka med slungor? Man skulle ju lika gärna kunna ge dem slangbellor med bomulstussar liksom...ytterligare en anledning för explosionsvarianten av slungkulor följdaktligen.

Därtill måste man tänka på det faktum att en drake är en enda livsform. En fästning är något heeeeelt annat - målen är utspridda, varför inte ens de i mitt tycke löjliga drakdräparmanickerna skulle vara särskilt effektiva.
Så sant så sant. I och för sig så är ju fördelen med en explosionseffekt just dess förmåga att skada mer än en motståndare. En på tok för dyr och avancerad lösning dock (magi kostar pengar och tid som sagt) varvid dräparna enbart nyttjar dem mot de drakar som kommer i deras väg.

Ljusetsriddare - som inte är särskilt överförtjust i att dräparna springer omkring med megaladdade explosionskulor till sina slungor, men som mer eller mindre tvngades att ge dem iallafall något utiifall de skulle ha någon större chans mot de fetebra drakarna (ett faktum som författaren av drakväktarböckerna så bekvämt lät bli att utreda vidare)...

Eleas

Hero
Re: Fattiga dräpare

"Ljusetsriddare - som inte är särskilt överförtjust i att dräparna springer omkring med megaladdade explosionskulor till sina slungor, men som mer eller mindre tvngades att ge dem iallafall något utiifall de skulle ha någon större chans mot de fetebra drakarna (ett faktum som författaren av drakväktarböckerna så bekvämt lät bli att utreda vidare)...

...jo, jag förstår rationaliseringen bakom det hela. Jag antar att missnöjet med boktrilogin har smittat av sig på mig, bara. Samt att jag insåg hur brutal en enkel variant av Olära kunde vara. :gremsmile:

--Björn, med lädervingar

nordan

Swordsman
Re: Fattiga dräpare

Vad gäller kostnaden för tillverkning av artefakter:

Magi är dyrt, ja. Varför? Jo:
Magisk kompetens kostar.
Magiska ingredienser kostar.
Laboratoriehyran kostar.

Borde inte dräparna ha resurser nog att skaffa sig egna magiker och laboratorium? Med tanke på hur många dom är (hela byar alltså där det både finns pensionerade åldringar och "hemmaplansfolk" utan rustning etc.) borde dom väl tämligen enkelt kunna skaffa sig det de behöver från naturen? Kan man hitta och döda en drake kan det väl inte vara svårt att få tag på hyggelmonsterägg, mantikoragift etc.? Har man dessa tre komponenter behöver man ju inte lägga några pengar eller annan hårdvaluta på själva framställningen.

Eller?