Den här tråden, som efterfrågar förslag på regler till ett skräckrollspel, fick mig att fundera på en sak. Det finns gott om spel som har regler som fungerar väl för att beskriva en viss miljö, för att skapa en viss typ av berättelser eller för att främja en viss spelstil. Men det finns ett antal rollspel som inte har något av detta som huvudnummer, utan istället har som syfte att förmedla en viss känsla. Oftast humor eller skräck, men man skulle i teorin kunna tänka sig ett porrollspel eller ett romantikrollspel. Frågan är om det finns något regelsystem till något sådant rollspel som hjälper spelarna att uppnå den önskade känslan. I traditionella skräckrollspel känns reglerna sällan inriktade på skräck, utan mer på detektivarbete (med skillnaden att den skyldige inte är överste Senap i biblioteket med revolvern, utan Hasturkulten i Arkham med byakheen), och i det humorrollspel jag spelat (Paranoia) är det världen som bidrar till humorn genom att uppmana spelarna att göra knäppa saker och hindra dem med snårig byråkrati, medan reglerna försöker göra sig så osynliga som möjligt.
Så frågan är: Finns det regler som gör ett humorrollspel roligare, ett skräckrollspel otäckare och ett porrollspel mer upphetsande, eller får man nöja sig med att använda regler som i alla fall inte är i vägen så mycket?
Tyvärr lutar jag i det här fallet åt det senare, och det gillar jag inte.
/tobias
Så frågan är: Finns det regler som gör ett humorrollspel roligare, ett skräckrollspel otäckare och ett porrollspel mer upphetsande, eller får man nöja sig med att använda regler som i alla fall inte är i vägen så mycket?
Tyvärr lutar jag i det här fallet åt det senare, och det gillar jag inte.
/tobias