Re: Blocka sina spelare [OT]
Sorry, jag var lite lat där...
Vad gäller spelledarens agerande: Jag gillar inte blockering men är ingen uttalad fiende av det om man kan göra det på ett sätt som gör att spelaren inte upplever sig som blockerad. Om det förstör min upplevelse genom att ologiskt hindra min effektiva lösning på ett problem så ser jag det som ett stort problem.
Via systemet: Om man är överens om att det är systemet som skall gälla i det läget så ser jag inga problem med det om det inte genererar faktiska deadlocks; Man måste övertala Baronen om att ge dem nyckeln till den i övrigt helt ointagliga skattkammaren där den nödvändiga artefakten finns och spelarna fumlar på Övertala.
Edit:
Jag skummade lite i det som Arvidos skriver.
So we're playing, and you say "I run across the roofs to escape, jumping from building to building, staggering on the slick roofing tiles in the moonlight" Cool! That's an idea that inspires me, it gives me energy, get's me engaged in the story and we're heading somewhere. Now the game master says "Roll for Athletics, difficulty 5", so you roll the dice, and they say... "No, you didn't".
And that's it! Talk about roadblock! All that investment and the game just throws it away.
Det där är ett intressant exempel. Jag hävdar att det är ett mentalt tillstånd, att förväntningarna krossas och tycker
i vissa fall att man när man blir besviken för en sådan sak inte har tillräcklig distans till sitt eget öde.
DRIV VIDARE genom det, se det som en kul förveckling, en ny möjlighet att göra någonting kul i stället för att bli besviken för att det inte blev som du såg det på näthinnan först. Förutsatt att man inte dör av fallet förstås.