Nekromanti Kan vi skicka Skrivarcirkel-tråden till Gulag?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skrivarcirkeln är en tråd som berör 7 forumiter, och övriga 10000 FÅR INTE kommentera i den. Skulle det gå att gömma den från Senaste inlägg? Om nu deltagarna inte kan tänka sig att föra diskussionen i PM (klart begripligt mtp de begränsningar som finns i PM-systemet).

Storuggla

Champion
"och övriga 10000 FÅR INTE kommentera i den."

Har vi sagt något dumt i den så vi är bannade från den?

Storuggla, undrar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bäst att ta det säkra för det osäkra. Folk är bannade så att de inte råkar säga något dumt.

Vimes

Sillkung
Jag bryr mig inte ett skit egentligen, men med tanke på att det är en tråd där det skrivs mindre än ett inlägg per dag vetefasen om det finns något reellt behov egentligen (när varulvstrådarna fick gulag-status fanns det ju det för dem). Vad är problemet egentligen?

Mogger

Hipsteranka
Nä, jag ser det som ett stooort icke-problem. Jag tycker att det är kul att tråden finns. Det är ju sånt som är kul, när forumet inte bara blir snack, utan lite verkstad med.

solvebring

Superhero
Inte specifikt till wilper, utan till forumsallmänheten

Att ta bort den från Senaste-listorna är ingen dum idé. Det förslaget stödjer jag helt och fullt.

I övrigt så låt mig förklara:

Varför Skrivarcirkeln är en tråd och inte ett PM beror på att andra ska kunna se den, anmäla sig och vara med.

Varför jag bett utomstående att inte skriva i tråden är för att tråden är stor och den växer hela tiden, så det blir svårt att hålla god ordning i den. Dessutom har vi i cirkeln, precis alla andra, begränsad tid – därmed är tanken att vara låta diskussion och feedback stanna inom cirkeln så att den hålls effektiv.

Dessutom känns det mer rättvist på det sättet; att de som delar sina verk med varandra inom en grupp av delat intresse också är dem som kommenterar varandra. Deltagandets ge och ta, helt enkelt.

Sedan har ingen förbjudits någonting och ingen är blockad eller bannad på något sätt. Jag har bara bett utomstående att inte delta. Det har kommit en del inlägg från ickedeltagare då och då och jag har inte modererat dessa eller någonting. ... Det är helt enkelt en vädjan för att hålla tråden så saklig och effektiv som möjligt, samt att vi naturligtvis vill undgå alla kapningsrisker.

Och vill man delta så är man hjärtligt välkommen. För dem som vill det är det bara att läsa cirkelns regler och kontakta mig.

Troberg

Sinister eater
Även om jag inte skriver i den så finner jag den intressant att läsa, så den stör inte mig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är ett icke-problem som sagts tidigare i tråden. Aktiviteten är inte mördande direkt, så att gå in och gömma undan en specifik tråd känns som mer problem att göra, än vad det gynnar forumet i stort. Dessutom öppnar det för fler undantag och är därför ovist att göra av sådant skäl (av samma skäl som USA inte förhandlar med terrorister som kindappar Presidentens dotter i filmer, bör man inte ge efter för enstaka önskemål om ta bort enstaka ämnen... :gremwink: ).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Skrivarcirkeln är en tråd som berör 7 forumiter, och övriga 10000 FÅR INTE kommentera i den. Skulle det gå att gömma den från Senaste inlägg? Om nu deltagarna inte kan tänka sig att föra diskussionen i PM (klart begripligt mtp de begränsningar som finns i PM-systemet).
Du får börja använda Bevakade Forum istället, och välja bort kulturforumet...

Vimes

Sillkung
Samtidigt bör vi som är aktiva i cirkeln förstås respektera den känsla av obehag cirkeltråden skapar hos wilper - ett obehag så svårt att det var värt att skapa en ny (och aktivare!) tråd som tar upp mer plats i "Senaste inlägg" - genom att undvika att posta i cirkeltråden annat än i yttersta nödfall.

Respekt och ödmjukhet är det som bygger goda relationer på ett sådant här forum.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
Nä, jag ser det som ett stooort icke-problem. Jag tycker att det är kul att tråden finns. Det är ju sånt som är kul, när forumet inte bara blir snack, utan lite verkstad med.
Jag kan förstå känslan av "här pratar vi och ni får inte vara meeed! Haha!".

Jag har inte varit bekant med att man undanbett sig andra deltagares deltagande, men å andra sidan är väl det en implicit grej med alla trådar, att man inte deltar om man inte är intresserad av att delta. (Eftersom vi slutat med rena bashing-trådar, väl? :gremgrin: )

MVH

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Du får börja använda Bevakade Forum istället, och välja bort kulturforumet...
Det enklaste tycker jag är att man tar tillvara solvebrings inlägg och dess intentioner, och ändrar sig så att man inte aktivt säger åt folk att de inte får vara med i trådens diskussioner.

Då känns tråden mycket mer öppen, och välkomnande, samtidigt som den troligen kommer att ha lika många deltagare som annars.

För det finns ju ingen funktion som bannar folk från att posta i tråden, så jag ser ingen anledning att aktivt hålla folk borta heller.

MVH

/Magnus

Vimes

Sillkung
Magnus Seter said:
Det enklaste tycker jag är att man tar tillvara solvebrings inlägg och dess intentioner, och ändrar sig så att man inte aktivt säger åt folk att de inte får vara med i trådens diskussioner.
Men alltså. Borde samma regler i så fall gälla för forumspelen (varulvsspelen och de enstaka försök till rollspel PBF)? Varför är det så problematiskt i det här fallet att bara de officiella deltagarna skriver? På sätt och vis är ju ett inlägg från en icke-medlem i en tråd som Skrivarcirkeln att betrakta som Off Topic.

(PS. Jag har inte stört mig ett dugg på de "utomstående" som har skrivit, men jag tycker solves inställning att aktivt undanbedja sig kommentarer utifrån är rimlig. Skulle tråden vara öppen skulle det vara en helt annan verksamhet - precis som ett varulvsspel skulle bli något helt annat om förbipasserande tilläts hojta till om vilka de misstänkte i speltråden. DS.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
Men alltså. Borde samma regler i så fall gälla för forumspelen (varulvsspelen och de enstaka försök till rollspel PBF)?
Tja, kanske det. Vi har ingen funktion som hindrar folk. Det är deras respekt för intentionen som "hindrar" dem. Varulvsspelet dyker inte upp i senaste inlägg-rutan, så den "stör" inte, tror jag.

Vimes said:
Varför är det så problematiskt i det här fallet att bara de officiella deltagarna skriver? På sätt och vis är ju ett inlägg från en icke-medlem i en tråd som Skrivarcirkeln att betrakta som Off Topic.
Jag tycker inte att det är problematiskt. Jag har dock förståelse för den som anser det vara störande.

I ett längre perspektiv kan jag se att det här med att skapa "klickar" där man undanber sig deltagande fast man diskuterar helt öppet skulle kunna gå emot forumets grundfilosofi med att öppna diskussioner är öppna, och alla får delta så länge de inte bryter någon officiell regel.

I det här fallet "får" man inte delta, även om man inte brutit någon regel. Så det kan skava något för de som är utanför "klicken".

Men det är bara ett problem i en extrem förlängning, och inget som jag går och oroar mig för.

Jag tycker att det helt enkelt är onödigt att aktivt undanbe sig från deltagande så starkt som görs i starten av tråden. Men jag ser inget regelbrott i det, och alltså inget problem i förlängningen. Det är kul att se att det finns en skrivarcirkel.

Det vore dock kul om den också kändes mer välkomnande. T.ex. lyfta upp att nya deltagare kan få vara med, så att det inte är punkt 14 i punktlistan.

Men, det är självklart helt upp till skrivarcirkeln hur man vill formulera sig, så länge man inte bryter mot några regler.

EDIT: jag tycker också att solves inlägg i denna tråda satte ett sammanhang som förklarar önskan om icke-deltagande på ett bra sätt. Den kan läggas först i ursprungstråden, till exempel.

MVH

/Magnus

Vimes

Sillkung
Jag tycker nog att man i så fall från redaktionshåll får bestämma sig för om man tycker att det är ok att ha trådar som aktivt undanber sig deltagande från "utomstående" - men i så fall finns det ju ingen anledning till att tillåta forumspel där alla inte är välkomna.

Jag håller helt med om att diskussioner ska vara öppna - men varken en skrivarcirkel eller ett varuvlsspel/forumrollspel är egentligen en diskussion på det sättet, och följaktligen inte något som ligger inom rollspel.nu:s grundverksamhet - och det kanske kan vara motiverat att helt enkelt förbjuda aktivitet på forumet som inte faller inom forumets grundverksamhet.

Anledningarna till Skrivarcirkelns stängda policy tycker jag Solve har redogjort för på ett bra sätt, men jag håller med dig om att startinlägget kan formuleras på ett mer välkomnande sätt. Dock har ingen egentligen sagt att just detta är störande, så jag vet inte riktigt vilka det är du har respekt för.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
Dock har ingen egentligen sagt att just detta är störande, så jag vet inte riktigt vilka det är du har respekt för.
Jag är inte knusslig, jag har respekt för alla era åsikter.

Mer specifikt, med "den som uppver det som störande" avsåg jag trådstartaren, som enligt min tolkning tyckte att det var störande att tråden var "stängd". Jag kan förstås ha tolkat det fel.

Jag tror inte det behövs nått redaktionsbeslut i det här fallet. Jag har som sagt inte sett något regelbrott som bör eller ska beivras. Hur cirkeln vill uppfattas är upp till cirkeln.

Vi vill ju heller inte ha regler som ska täcka alla situationer exakt lika rättvist, utan tar hellre och tolkar enligt reglernas intentioner; att uppmuntra diskussioner på olika sätt utan att det ballar ur.

Varulvarna behandlas lite annorlunda för att det är det bästa för den typen av diskussion. För mig är det inte svårare än så.

MVH

/Magnus

solvebring

Superhero
Vimes said:
Samtidigt bör vi som är aktiva i cirkeln förstås respektera den känsla av obehag cirkeltråden skapar hos wilper - ett obehag så svårt att det var värt att skapa en ny (och aktivare!) tråd som tar upp mer plats i "Senaste inlägg" - genom att undvika att posta i cirkeltråden annat än i yttersta nödfall.
Säkerligen kan vi alla ta den här diskussionen utan onödiga provokationer. Tack.

solvebring

Superhero
Jag tycker att det låter bra att formulera om cirkelns startinlägg. Det kan jag mycket väl tänka mig. Likaså att man tar bort den på Senaste-listorna där den ändå inte gör någon större nytta.

Jag ska hur som helst göra ett försök att formulera om det ni tagit upp som problematiskt.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jag tycker att det låter bra att formulera om cirkelns startinlägg. Det kan jag mycket väl tänka mig. Likaså att man tar bort den på Senaste-listorna där den ändå inte gör någon större nytta.

Jag ska hur som helst göra ett försök att formulera om det ni tagit upp som problematiskt.
Så, nu har jag gjort ett försök. Vad tror man om det?

/solvebring som är tacksam för seriös kritik kring detta.