Vimes said:
Men alltså. Borde samma regler i så fall gälla för forumspelen (varulvsspelen och de enstaka försök till rollspel PBF)?
Tja, kanske det. Vi har ingen funktion som hindrar folk. Det är deras respekt för intentionen som "hindrar" dem. Varulvsspelet dyker inte upp i senaste inlägg-rutan, så den "stör" inte, tror jag.
Vimes said:
Varför är det så problematiskt i det här fallet att bara de officiella deltagarna skriver? På sätt och vis är ju ett inlägg från en icke-medlem i en tråd som Skrivarcirkeln att betrakta som Off Topic.
Jag tycker inte att det är problematiskt. Jag har dock förståelse för den som anser det vara störande.
I ett längre perspektiv kan jag se att det här med att skapa "klickar" där man undanber sig deltagande fast man diskuterar helt öppet skulle kunna gå emot forumets grundfilosofi med att öppna diskussioner är öppna, och alla får delta så länge de inte bryter någon officiell regel.
I det här fallet "får" man inte delta, även om man inte brutit någon regel. Så det kan skava något för de som är utanför "klicken".
Men det är bara ett problem i en extrem förlängning, och inget som jag går och oroar mig för.
Jag tycker att det helt enkelt är onödigt att aktivt undanbe sig från deltagande så starkt som görs i starten av tråden. Men jag ser inget regelbrott i det, och alltså inget problem i förlängningen. Det är kul att se att det finns en skrivarcirkel.
Det vore dock kul om den också kändes mer välkomnande. T.ex. lyfta upp att nya deltagare kan få vara med, så att det inte är punkt 14 i punktlistan.
Men, det är självklart helt upp till skrivarcirkeln hur man vill formulera sig, så länge man inte bryter mot några regler.
EDIT: jag tycker också att solves inlägg i denna tråda satte ett sammanhang som förklarar önskan om icke-deltagande på ett bra sätt. Den kan läggas först i ursprungstråden, till exempel.
MVH
/Magnus