Nekromanti Kanon: vad "ska" alla rollspelare ha konsumerat?

anth

Vetefan
Spelfilmer

STAR WARS IV, V, VI, original-klippningen.
Legend (den enda bra filmen med Tom Cruise)
Dacula med Bela Lugosi
Hellraiser
Matrix-trilogin
2001
Terminator
Trolljägaren
Crouching Tiger, Hidden Dragon + flera liknande filmer.
Prince of Darkness / Mörkrets furste

Krille

Super Moderator
TV-serie:
  • Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (plus 2nd GiG)
Jag höll på att lägga till en massa andra inkarnationer av Ghost in the Shell, inklusive Mamoru Oshiis filmer, Masamune Shirows original etc, men till slut kom jag fram till att tv-serien är den som lyfter GitS högst.

Så istället lägger jag till:

Serier:
  • Appleseed
Och det var förbannat synd att alla Masamune Shirows anteckningar brann upp i jordbävningen i Kobe, så det blir nog inte mer av Appleseed.

Krille

Super Moderator
Jo, en sak till: du måste ha minst en Errol Flynn-film på filmlistan. Åtminstone Kapten Blod eller Slaghöken.

Dessutom saknas Robin of Sherwood bland tv-serierna.

Krille

Super Moderator
And another thing, med tanke på hur mycket alla rollspelsskapare säger att just deras rollspel är som Game of Thrones så är jag förvånad över att ingen har nämnt tv-serien Game of Thrones eller bokserien A Song of Ice and Fire än.

anth

Vetefan
Serier

Lucifer
Books of Magic
Constantine
Swamp Thing
Hellboy
Watchmen
Serien Theos ockulta kuriositeter av Ola Skogäng
Allt av Charles Burns
Ed the Happy Clow av Chester Brown
Uzumaki av Junji Ito

Sedan avslutar jag lite tråkigt: Tintin, Asterix, Lucky Luke, Gaston - men de är ändå kanon.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
TV-serier
Firefly
Mission Impossible
Mannen från UNCLE
Star Trek Next Generation
Scooby Doo

Paal

Imaginär fantast
Krille;n154397 said:
TV-serie:
  • Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (plus 2nd GiG)
Jag höll på att lägga till en massa andra inkarnationer av Ghost in the Shell, inklusive Mamoru Oshiis filmer, Masamune Shirows original etc, men till slut kom jag fram till att tv-serien är den som lyfter GitS högst.
Håller med om GitS SACs förträfflighet men som kanon och kulturskapande fenomen måste väl ändå den första filmen, alltså Ghost in the Shell vara det som påverkat och står ut mest? Det var ju tecknat, för (typ) vuxna! På VHS! :)

Paal

Imaginär fantast
Absolut inget att hålla upp som någon sorts kvalitetsmärke, men Belgarion-sagan slog väl igenom fantasyn på riktigt bred front (även utanför rollspelskretsar)i Sverige (tidigt nittiotal?)

Wheel of Time-böckerna borde också inkluderas om de inte redan nämnts.

anth

Vetefan
TV-serier
(den här var faktiskt svår, då många av mina favoriter redan är nämnda)

Adams Family (från 1966)
Star Trek (det är lite som Dr Who - ingen förväntar sig att man sett allt, men alla förväntar sig att man sett något)
Sherlock (den med Benedict Cumberbatch)
Twin Peaks
The X-Files
The Twilight Zone
True Detective
Firefly

Sedan avslutar vi med lite tecknat: Scooby Doo, South Park, Family Guy

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Men vafan, vad gäller Star Wars ska man se SW II till och med SW VII. Varför de valde att börja serien med episod två, det är en jäkligt bra fråga...

Vidare: Linda och Valentin ska in på listan också.
Tycker även att man borde ha läst lite blandat bös av Enki Bilal.

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter;n154392 said:
Man kanske ska gå på "IP" istället. Typ:

Conan - se filmerna, läs böckerna eller läs serien.

Fast då missar man ju kanske Arnold, eller Marvel-serierna. Jaja, det får framtiden utvisa.
Och i vissa fall ska man ju hålla sig långt borta från någon av versionerna. Eller så är det bara en av sakerna som faktiskt spelar någon roll på det stora hela.
Ta Blade Runner tex. Hur bra orginalet än är så är det ju filmen som är kulturellt viktig. Och Star Wars som serietidning är ju inte alls vad orginaltrilogin är.
Eller Hobbit! Läs boken, strunta i filmerna!

Förövrigt så tycker jag att flera tips som kommer in börjar bli lite långt ifrån Rollspels-kanon.Hur mycket jag älskar Ed the Happy Clown tex så är den något som hör hemma på en lista på serier man bör ha läst om man älskar serier, inte serier man bör ha läst om man gillar rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
chrull;n154425 said:
Förövrigt så tycker jag att flera tips som kommer in börjar bli lite långt ifrån Rollspels-kanon.Hur mycket jag älskar Ed the Happy Clown tex så är den något som hör hemma på en lista på serier man bör ha läst om man älskar serier, inte serier man bör ha läst om man gillar rollspel.
Appappapp! Utvärderingen kommer senare! :grin:

Men visst, det som kommer att vara viktigt sedan är det kulturella avtrycket. Det borde vi kunna ägna 20 sidor åt att försöka enas om vad det är.

EDIT: När lammen tystnar.

/M

anth

Vetefan
Oh, glömde en film.

Dogma med Matt Damon och Ben Affleck

Den är alltid kanon, speciellt på forumsölar... :)

Paal

Imaginär fantast
Alverfolket (Elfquest)! Herregud vad de seriealbumen var viktiga (för mig).

Sapient

Swashbuckler
Vän av ordning påpekade för mig härförleden (och jag lovade i ett svagt ögonblick att vidareföra detta till forumets pågående samtal) att en "kanon" ingalunda är det samma som vad det stora flertalet faktiskt lyckats stå ut med att plåga sig igenom i kulturväg, utan mer det som "alla hört talas om" och har en vagt skyldig känsla (otaliga gamla lärares förmaningar som spökar i samvetet, eftersom det inte har annat för sig) att de "borde" läsa (se, höra etc) och som på något sätt påverkar dem - men kanske oftast genom referenser i andra verk (som de kanske missar...)

Med den petimäter-kommentaren ur världen, vill jag "nominera" följande till bruttolistan:
Filmer
  • Princess Bride
  • Ladyhawke
  • THX 1138
  • 2001
  • Tron
  • A Clockwork Orange
Böcker
  • Lyonesse-trilogin av Vance (som påminner om Dying Earth, delvis kan ha samma kosmos)
  • The Worm Ouroboros av Eric Rücker Eddison
  • Narnia-sviten av C. S. Lewis
  • Dark Tower-sviten av Stephen King
  • Liftaren Guide-serien av Douglas Adams
  • En världsomsegling under havet av Jules Verne
Serier
  • Elfquest
TV
  • Månbas Alpha
  • Macgyver
  • Lexx

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Franchises snarare än verk för jag ids int:

Harry Potter
Hungergames
My Little Pony
Sailor Moon
Pokémon
Battle Royale
Twilight
Vampyrkrönikan (Anne Rice, kanske räcker med Samtal med vampyren, aka En vampyrs bekännelser)

Krille;n154404 said:
And another thing, med tanke på hur mycket alla rollspelsskapare säger att just deras rollspel är som Game of Thrones så är jag förvånad över att ingen har nämnt tv-serien Game of Thrones eller bokserien A Song of Ice and Fire än.
Chrull tog med tv-serien i ett tidigare inlägg, sådeså !!