Nekromanti Kanon: vad "ska" alla rollspelare ha konsumerat?

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att det är för löst hålda tyglar. Just nu går det ju bara att nämna valfri popkulturell grej.

Borde inte grundkravet vara att det är något som krävs för att förstå rollspel men som ändå inte ingår i den vanliga västerländska popkultur kanonen - ELLER som ingår där men är mycket viktigare för rollspelskulturen?

Det är ju på något sett rimligare att lista fantasyöversättaren Ylva Spånberg än något särskilt hon översatt.

Sen så tror jag inte att varken matrix 2 eller 3 har det allra insta inflytande över rollspelskulturen även om Matrix är ett nyckelverk.

Och med Batman så är det så mycket som faller innom kanon att det blir nästan omöjligt att lista alla grejer, så där är det ju bättre att bara ta bataman så får den som fördjupar sig fundera på om Long Halloween är mer rollspelskanon än TAS eller tim burtonfilmerna eller Grant Morrisons run.

Med detta sagt så är det såklart några grejer som påverkar min del av rollspelskulturen ganska mycket som inte nämnts :
The Invisibles (serietidning)
The Avengers (britisk tvserie)
The Wicker Man (brittisk skräckmusikal)
Valhall (serietidning)
De Mystiska Guldstäderna (tv serie och kanske det enskilda verk som påverkat mitt rollspelskapande mest)
De Äventyrslystna Karlakarlarna / Örn Blammo / Rock Manlyfist (serietidning)
The Warriors (film)
The Crow (film)
Animaniacs (tv serie)
Spartacus (tv serie)
Människohamn (roman)
Momo eller Kampen om Tiden (roman)

Paal

Imaginär fantast
Stiftelseböckerna (the Foundation)

Valhallserierna av Peter Madsen mfl.

Spindelmannen (serietidningen, på 80-talet)

Allt i Mavels Universum-serierna (Deathlok, Machine Man 2020, Marshal Law, X-Men: Days of Future Past, Fantastic Four: Trial of Galactus, Wolverine in Japan, Daredevil: Born again).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jocke;n154562 said:
Jag tycker att det är för löst hålda tyglar. Just nu går det ju bara att nämna valfri popkulturell grej.
Jepp, så att inte nått glöms bort. Alltså upp på bordet med det, sen får vi sålla sen. Mycket av det som nämnts faller inte inom min tanke kring kanon, men det är ju nästa steg, att försöka hitta vad det ska innebära.

Ylva lär nog inte komma med tyvärr, oavsett hennes stora kulturgärning för fantasy på svenska. :)

clarence redd

FrostByte Books
Film:

Metropolis (1920?). Riktigt tidig sci-fi.

Böcker:

Isländska sagor, Snorre Sturlasson
Kalevala
Bland tomtar och troll, John Bauer m.fl.
Ringworld, Larry Niven
The Da Vinci Code, Dan Brown
Händelser vid vatten, Kerstin Ekman
1984, George Orwell
Fahrenheit 451, Ray Bradbury

TV:

The Expanse (2015). Lite väl ny för att vara del i en kanon kanske, men den kommer nog att hamna på listan så småningom.

solvebring

Superhero
Typ allt av Sergio Leone (film)
Tombstone (film)
Treasure Island (film)
Treasure Island (miniserie)
Sopranos (TV-serie)
Lilyhammer (TV-serie)
Robin Hood: Prince of Thieves (film)

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänkte "Vad har folk inte redan nämnt?" för där är en massa bra saker på listan redan. Och då märkte jag en avsaknad av non-fiction böcker. Det finns ju nästan oändligt med potential för vad man ska välja och det finns nästan lika många böcker som förtjänar att vara obligatorisk läsning inom olika fält. Men jag bestämde mig för att vara försiktig. Så här är 9 böcker som antagligen alla här redan har läst, för de är självklarheter för varje vettig spelledare att ha läst. Men jag tänkte att ska det vara en kanon ska det ju vara det som alla redan läst. Så här är min väldigt grundläggande lista över non-fiction böcker som alla rollspelare bör läsa (även om de flesta med 90% säkerhet redan läst dem :p )

Non-fiction böcker:

Fursten - Machiavelli

Jaget och maskerna - Erving Goffman

On War - Carl von Clausewitz

The History of the Decline and Fall of the Roman Empire - Edward Gibbon

The Art of War - Sun Tzu

How to Win Friends and Influence People - Dale Carnegie

Bibeln - Många olika författare över lång tid

The Hero With a Thousand Faces - Joseph Campbell

Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies - Jared Diamond

Vimes

Sillkung
Har Monty Python and the Holy Grail nämnts ännu? Annars är den given, få saker ger så mycket credd i rollspelskretsar som att citera scener ur den.

Vimes;n154619 said:
Har Monty Python and the Holy Grail nämnts ännu? Annars är den given, få saker ger så mycket credd i rollspelskretsar som att citera scener ur den.

"its just a fleshwoond"

Bolongo

Herr Doktor
Vimes;n154619 said:
Någon nämnde Monty Python generellt, men det kanske mest syftad på tv-serien.

Jag skulle vilja säga:
Film: det mesta av Terry Gilliam, men i synnerhet...
Monty Python and the Holy Grail
Jabberwocky
Time Bandits
Brazil
12 Monkeys

Paal

Imaginär fantast
Vimes;n154619 said:
Oj, vilken dundermiss! Givetvis bör den vara med.