Nekromanti Kanon: vad "ska" alla rollspelare ha konsumerat?

Big Marco

Läskig
Så vi utesluter andra spel, som tex dataspel?

Sedan har det redan sagts, säkert, men jag upprepar isf.
- Penny Dreadful
- Ladyhawke
- Se7en
- The Game (bästa filmen någonsin om man gillar rollspel)
- Dark City

Bolongo

Herr Doktor
Arfert;n154751 said:
Iliaden och Odyssén.
Gilgamesh-eposet
Morte d'Arthur
OK, skall vi ha med klassiker, alltså sådant som nörd-kanon kan ha gemensamt med vanliga kanon?

Då lägger jag till:

Bibeln
Shakespeare i urval (det räcker nog med några relativt raka filmatiseringar av de mer krigiska, som MacBeth, King Lear, Henry V, Richard III. Och så Kurosawas versioner Blodets tron och Ran.)

Mundo

Myrmidon
Magnus Seter;n154800 said:
Den är ju intressant. En skönlitterär film, som handlar om rollspel ... men hur påverkade den kulturen? Hmmmm ... sjukt mycket, inser jag när jag tänker efter, men mest i USA, väl?

/M
Förmodligen mest i USA. Men för rollspelare världen över är det ju lite kult att iallafall känna till den och inse att det fanns en rörelse av människor som trodde att det här faktiskt var vad som hände, utan att de för den delen stod på barrikaderna och skrek ned med rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack alla för alla bidrag!

Nästa steg är att jag ska skapa någon slags sammanställning av detta, och lägga upp det på typ Google Drive så att alla kan kolla på det. Sedan tänkte jag att vi om en stund, typ om några dagar kan börja diskutera vilka kriterier som ska uppfyllas för att något ska föras upp på den riktiga kanon-listan.

Om ni vill fortsätta ge förslag, så ös på!

Mundo

Myrmidon
Magnus Seter;n155155 said:
Tack alla för alla bidrag!

Nästa steg är att jag ska skapa någon slags sammanställning av detta, och lägga upp det på typ Google Drive så att alla kan kolla på det. Sedan tänkte jag att vi om en stund, typ om några dagar kan börja diskutera vilka kriterier som ska uppfyllas för att något ska föras upp på den riktiga kanon-listan.

Om ni vill fortsätta ge förslag, så ös på!
Det här ser bra ut. Bör ju ta knappt mer än sex år att knäcka allt på listan. Sätt det som intagningsprov för att regga ett konto på rollspel.nu

Paal

Imaginär fantast
Paal;n154454 said:
Det flesta stora har väl redan nämnts, så börjar rota i minnet efter lite mer obskyra men ändå tongivande alster.

TV-serier
Cobra (Space Adventure Cobra)
Thundercats
V
Action Force (G.I. Joe)

Filmer
Har James Bond nämnts?
Red Sonja
Barbarian Brothers
Spaghettivästerns

Serier
Camelot 3000
Strontium Dog
Johan och Pellevin
Nämnde V i förbifarten här. Men håller med, den borde fått mer kärlek.

Staffan

Myrmidon
Folk har redan plockat rätt mycket, men...

Serie: Rat Queens. Eller det kanske är för mycket rundgång, då den uppenbarligen handlar om ett äventyrargäng...

Bolongo

Herr Doktor
Med risk för att öppna upp en helt ny burk med maskar...

Webserier:
Knights of the Dinner Table
Order of the Stick
Darths & Droids