Krille
Super Moderator
Re: Kanske en dum fråga...
Så varför allt väsen?Om ni tycker om att spela spel, då är det er ensak.
Så varför allt väsen?Om ni tycker om att spela spel, då är det er ensak.
Å andra sidan så har du kört systemet längre ut än vad en sansad spelledare skulle tillåta där. Bara för att systemet tillåter allt upp till och med supers så behöver man inte tillåta det.Och att det sedan kostar betydligt mer att ha en halvkass helningsförmåga än att tåla mer spö än de flesta vapen klarar av att dela ut tycker jag är lite underligt...
Har du aldrig provat att ragga med "Jag har en ekvation hemma. Vill du se den?"?Grund"karisma" ingår i IQ. Av någon anledning blir man bättre på Seduction av att vara smart, till exempel.
Den håller jag till viss del med om, men å andra sidan så kan man ju modifiera det med fördelar/nackdelar.Sedan kom jag just på - det var ju viljestark man automatiskt är för att man är intelligent. också lite intressant, kan tyckas. jag ber om ursäkt, men det blir fortfarande jädrigt knepigt.
Jag håller med om att det är den svagaste punkten, och jag tror att det beror på det jag skrev i ett annat inlägg om kreativ gnista. Jag har en känsla av att SJ inte varit så intresserad av det utan behövde detaljera det för att konkurrera med D&D.Jag fick istället slänga ut hela stridssystemet
Kan ju vara en fördel att veta vars kvinnornas klitoris sitter.Grund"karisma" ingår i IQ. Av någon anledning blir man bättre på Seduction av att vara smart, till exempel.
Läst Hellboy RPG nån gång? Det är inte som att jag använt "Supers"- boken - jag har använt vad som marknadsförts som ett fix och färdigt och komplett spel.Å andra sidan så har du kört systemet längre ut än vad en sansad spelledare skulle tillåta där. Bara för att systemet tillåter allt upp till och med supers så behöver man inte tillåta det.
Har i princip inte med magi annat än med ritualmagi. Spelleder inte fantasy överhuvudtaget, och jag avskyr eldbollsmagi.Tycker du det är skumt så tycker jag att du borde skjuta på att magi begränsas av Fatigue, dvs styrka. Det var en av mina första husregler att ändra det till IQ, för att undvika muskelbyggarmagiker.
Jag har bara väntat på att en snäll moderator ska klippa ut alltihop till en egen topic... =)Vill ni fortsätta GURPS-kriget föreslår jag att ni startar en ny topic där det passar.
Då tycker vi nog rätt lika där. Dur borde ta en titt på magisystemet i Generica (även om du antagligen inte gillar vissa andra saker i det, det har också poängbaserad karaktärsgenerering). Mycket mer ritualbaserat, mer varierade magiker, mindre "magisk granatkastare", mer personlighet, mer mystik.Har i princip inte med magi annat än med ritualmagi. Spelleder inte fantasy överhuvudtaget, och jag avskyr eldbollsmagi.
...samt antyda en del nedsättande saker om dem som inte håller med dig.Det jag gjort är att säga att jag inte tycker att GURPS är ett särdeles bra regelsystem, och sedan detaljera mina anledningar.
Och det menar du att ni inte gör? Visst, det är mer inlindat, men i praktiken säger ni att den som inte är bra på att opta inte förtjänar en kompetent karaktär....samt antyda en del nedsättande saker om dem som inte håller med dig.
Vi ska nog inte diskutera golf, hör jag. "Dålig förlorare" är ett ickeargument jag får nog av i diskussioner om sociala rättvisor, så det tänker jag nog helt ignorera att du använde.För att fortsätta golfliknelsen, det är kanske inte helt lämpligt att kalla dem som är bra på golf för överklassparasiter eller borgarbrackor. Det luktar faktiskt mest dålig förlorare. Och att sen säga att de som tycker att golf faktiskt har ett existensvärde och att det är helt OK att man måste träna för att få lågt handikapp är elitister... tja, det är rätt hal is.
Nej, vi säger:Visst, det är mer inlindat, men i praktiken säger ni att den som inte är bra på att opta inte förtjänar en kompetent karaktär.
Håller med. Boken har en del intressant bakgrundsmaterial och teori, sedan misslyckas den konsekvent att dra rätt slutsatser om hur det bör nyttjas. Det blir inte bättre av att författaren, även om han är insatt i magi, inte är speciellt bra på att skriva och inte är speciellt insatt i rollspel.Själv sitter jag och kollar igenom Authentic Thaumaturgy från SJG, där man likförbannat envisas med att eldbollsmagi ska vara slutprodukten.
Precis. Om du lägger ner lika mycket pengar på hockey som någon annan lägger på golf (för det kostar faktiskt ungefär lika mycket att spela arbetarsporten ishockey som att spela moderatsporten golf, tro't eller ej) så har du fokuserat på andra saker. Om du hellre vill fokusera på hockey istället för golf så är det ditt problem, men kom inte och skyll ditt höga handikapp på att du inte har Tiger Woods klubbor. Skyll det istället på att du föredrar hockey framför golf.Det handlar inte om "lathet" att man har lite pengar, det handlar om att man vill fokusera på andra saker.
...fast man behöver inte vara optare eller powergamer. Det räcker med att man vet hur systemet fungerar så man vet vad man inte blir sämst av att skaffa sig. Det är faktiskt inte mer än en mer detaljerad variant av "sätt inte lågt med ploppar i Physical och sätt några ploppar i stridsfärdigheterna":Optare/powergamer: Person som har läst på regelsystemet och vet exakt vad man, rent praktiskt, blir bäst av att skaffa sig - och praktiserar detta.
For your information: jag kan inte göra en optad rollperson i GURPS. Det var åratal sedan jag använde GURPS regelsystem till annat än som referens för modulerna. Skulle jag anse att GURPS-optare var bättre än andra så skulle jag ju anse att jag var skitkass.Elitist: Person som anser sig tillhöra en elit vars egenskaper gör dem bättre än andra. Se ovan.
Jodå, jag vet hur mycket Hockey kostar. Min yngre bror spelar Hockey, och mina föräldrar har lagt ut tusentals och åter tusentals kronor på hockeyutrustning. Jag anser heller inte att hockey är en "arbetarklassport". Fotboll är isåfall ett vettigare exempel, eftersom det är mindre avgörande. Den vars föräldrar inte har råd med tusentals kronor i hockeyskydd och istider och bingolotter och gud vet allt kommer inte att ha möjlighet att träna hockey alls.Precis. Om du lägger ner lika mycket pengar på hockey som någon annan lägger på golf (för det kostar faktiskt ungefär lika mycket att spela arbetarsporten ishockey som att spela moderatsporten golf, tro't eller ej) så har du fokuserat på andra saker.
Som jag just skrev i ett annat inlägg, så är jag inte ute efter en optad rollperson. jag är ute efter en kompetent rollperson, och menar att systemet bör innehålla en "lägsta kompetensgrad", en lägsta nivå, snarare än en "högsta nivå". Systemet ska också stödja det intuitiva skapandet av så många kompetenta karaktärer som möjligt.Kan du inte systemet så ska du inte förvänta dig att du får en optad rollperson
*minns med saknad de vintrar då ungarna i kvarteret spelade hockey på Rådasjöns is med endast termobyxor, mössa, jacka, STIGA-skridskor och feltejpad klubba*Den vars föräldrar inte har råd med tusentals kronor i hockeyskydd och istider och bingolotter och gud vet allt kommer inte att ha möjlighet att träna hockey alls.
Tja, du får gärna anse att systemet bör innehålla en sådan. Du får också leta upp eller skapa ett spel som har en lägsta kompetensgrad. Det misstänker jag dock att du redan har gjort.Det har pratats en del om att poängsystemen ska tillhandahålla en "högsta nivå". Jag vill snarare mena att poängpottar bör tillhandahålla en "lägsta nivå". Oavsett vilket område jag väljer att satsa på (där några exempel kan vara strid, sociala färdigheter, eller att smyga), så vill jag att systemet vid en viss poängsumma ska garantera mig en lägsta kompetensnivå.
Well, det är det jag menar: lyckas du göra 100 poäng skitkassa värden så har du åtminstone inte tänkt igenom dina spelvärden. Då är rollpersonen bara väl genomtänkt till hälften.Man ska inte kunna skapa en väl genomtänkt karaktär för 100 poäng som i slutänden visar sig vara skitkass.
Möjligtvis vad gäller nivån på spelet men inte prislappen på utrustningen. Jag har mycket svårt att se framför mig en golfspelare i urtvättad träningsoverall och med en avbruten biljardkö med en påtejpad brädlapp längst ner, en vagt böjd gren och en gammal bandyklubba nerkörd i en konsumkasse lalla runt på någon av sveriges många gulfklubbar.*minns med saknad de vintrar då ungarna i kvarteret spelade hockey på Rådasjöns is med endast termobyxor, mössa, jacka, STIGA-skridskor och feltejpad klubba*
...för handen på levern, det är på den nivån de flesta golfspelare i Sverige spelar golf.
Woah! Var hittar du så billiga skridskor?Möjligtvis vad gäller nivån på spelet men inte prislappen på utrustningen. Jag har mycket svårt att se framför mig en golfspelare i urtvättad träningsoverall och med en avbruten biljardkö med en påtejpad brädlapp längst ner, en vagt böjd gren och en gammal bandyklubba nerkörd i en konsumkasse lalla runt på någon av sveriges många gulfklubbar.