Re: Kanske en dum fråga...
Vad gäller "optningstips" - jag har aldrig sagt att jag vill ha en optad karaktär. vad mig anbelangar är optade karaktärer väldigt tråkiga. Vad jag är ute efter är kompetenta karaktärer, vilket inte är samma sak.
Vad jag tycker om med "lägsta nivå"- system är att det inte tar en helvetisk tid för mina spelare att sätta sig in i systemet och ändå bli hyfsat nöjda. Jag tycker inte att man ska behöva spendera tid med att lära sig ett system. Idealiskt sett tar det tio minuter att lära sig ett system, och femton att sätta siffror på sitt koncept. Jag vill spela rollspel, och bara för att jag vill testa på ett nytt system, ett nytt spel, ska inte mina spelare behöva spendera timmar med att läsa igenom att jävelskap som är de flera hundra sidor som är GURPS.
Fatta mig rätt nu; jag kan GURPS ganska bra. Jag kan till och med opta ganska hyfsat i det. Det vill kunna göra är att spelleda GURPS utan att behöva leta rätt på vana gurps-spelare, eller folk som har intresse av att "sätta sig in i" gurps. När jag ska spelleda ett nytt spel, säg Hellboy, då vill jag kunna köpa spelet, lära mig reglerna, och sedan säga åt mina spelare - "här, ni får 100 poäng, skapa era karaktärer". Det är en fråga om att jag vill ha ett intuitivt system.
Man ska inte behöva bry sig om systemet. Systemet ska vara intuitivt, lätt att lära sig, lätt att använda, lätt att komma in i. I mina ögon har inte systemet något egenvärde.
Nu har jag ju lyckligtvis alldeles för mycket fritid, så jag har anpassat Advanture! - systemet till Hellboy, men det gör fortfarande att ungefär 50% av min Hellboybok är komplett värdelös, och en helvettes massa extratid som jag kunnat spendera på att hitta på en cool kampanj. Hade jag använt GURPS, hade motsvarande tid gått åt till att lära mina spelare opta i GURPS. Jag hade altså hellre sett att man använt ett mer intuitivt system som grund. Det finns många intuitiva generiska system som passat betydlgit bättre - Unisystem, BRP eller vadsomhelst. Jag skulle faktiskt vilja säga att förutom d20 så är nog GURPS det sämsta och minst intuitiva jag stött på bland generiska system. Dess enda positiva faktor är supplementen, som faktiskt är de bästa på marknaden, i mina ögon. Supplementen får 10/10 (eller kanske 9.5, bilderna är trots allt nästan alltid fula), systemet får 2/10.
Nejdå. Rollpersonen är inte dess värden. Värdena är siffror som ska beskriva karaktären. Att tänka igenom sin karaktär är att fundera igenom dess kompetensområden, bakgrund, etc. Att sätta nuffror på den är bara det sista steget.Well, det är det jag menar: lyckas du göra 100 poäng skitkassa värden så har du åtminstone inte tänkt igenom dina spelvärden. Då är rollpersonen bara väl genomtänkt till hälften.
Templates är inte hängslen, utan känns mera som ganska tajta blöjor.Dessutom, med tanke på alla templates och optningstips som faktiskt finns i GURPS-modulerna så förstår jag inte riktigt vad du gnäller om. Där har du ju precis de hängslen som du är ute efter.
Vad gäller "optningstips" - jag har aldrig sagt att jag vill ha en optad karaktär. vad mig anbelangar är optade karaktärer väldigt tråkiga. Vad jag är ute efter är kompetenta karaktärer, vilket inte är samma sak.
Vad jag tycker om med "lägsta nivå"- system är att det inte tar en helvetisk tid för mina spelare att sätta sig in i systemet och ändå bli hyfsat nöjda. Jag tycker inte att man ska behöva spendera tid med att lära sig ett system. Idealiskt sett tar det tio minuter att lära sig ett system, och femton att sätta siffror på sitt koncept. Jag vill spela rollspel, och bara för att jag vill testa på ett nytt system, ett nytt spel, ska inte mina spelare behöva spendera timmar med att läsa igenom att jävelskap som är de flera hundra sidor som är GURPS.
Fatta mig rätt nu; jag kan GURPS ganska bra. Jag kan till och med opta ganska hyfsat i det. Det vill kunna göra är att spelleda GURPS utan att behöva leta rätt på vana gurps-spelare, eller folk som har intresse av att "sätta sig in i" gurps. När jag ska spelleda ett nytt spel, säg Hellboy, då vill jag kunna köpa spelet, lära mig reglerna, och sedan säga åt mina spelare - "här, ni får 100 poäng, skapa era karaktärer". Det är en fråga om att jag vill ha ett intuitivt system.
Man ska inte behöva bry sig om systemet. Systemet ska vara intuitivt, lätt att lära sig, lätt att använda, lätt att komma in i. I mina ögon har inte systemet något egenvärde.
Nu har jag ju lyckligtvis alldeles för mycket fritid, så jag har anpassat Advanture! - systemet till Hellboy, men det gör fortfarande att ungefär 50% av min Hellboybok är komplett värdelös, och en helvettes massa extratid som jag kunnat spendera på att hitta på en cool kampanj. Hade jag använt GURPS, hade motsvarande tid gått åt till att lära mina spelare opta i GURPS. Jag hade altså hellre sett att man använt ett mer intuitivt system som grund. Det finns många intuitiva generiska system som passat betydlgit bättre - Unisystem, BRP eller vadsomhelst. Jag skulle faktiskt vilja säga att förutom d20 så är nog GURPS det sämsta och minst intuitiva jag stött på bland generiska system. Dess enda positiva faktor är supplementen, som faktiskt är de bästa på marknaden, i mina ögon. Supplementen får 10/10 (eller kanske 9.5, bilderna är trots allt nästan alltid fula), systemet får 2/10.