Rickard
Urverk speldesign
För att hålla isär alla spelen så raddade jag upp dem och gav betyg på dem.. Jag tänkte bara delge mina åsikter.. Är det någon som vill bygga vidare på sitt rollspel och vill att jag ska utveckla mina tankar om deras bidrag så skicka mig ett PM.. Skalorna är mellan 1 och 5 och jag läste bara igenom de bidrag som kunde laddas ner via forumet.. 11 Mb med modem?! Nej, tack..
Första intryck: Layout, namn och hur jag reagerar de första styckena av text.
Grundidé:: Orginalitet och vad man gör av sin idé.
Regelsystem: Orginalitet. Enkelhet och smidighet prioriteras samt hur det passar till världen.
MPD
Första intryck: 4
Grundidé: 4 (en klar 5:a som sänktes)
Regelsystem: 3
Kommentar: Grundidén var rejält ball men slarvas bort. Kan räddas av hur spelledaren tolkar allting. Det står inte skrivet hur man höjer färdigheterna. Vettiga stridsregler men de tar en stor plats.
Hjälten Gegg
Första intryck: 2
Grundidé: 2 (Driva med hjältar har gjorts tidigare)
Regelsystem: 3
Kommentar: Uhm.. Personligen tycker jag humorrollspel ska innehålla en humoristisk _stämning_ i regelverket och humor i äventyren. Inte bisarra saker i varken reglerna och pryllistor.
Skymningsläge
Första intryck: 3 (4:a som minskades för den pyttelilla textstorleken)
Grundidé: 3
Regelsystem: 4
Kommentar: Smart att göra förklaringarna för förkortningarna i blå text. Bra med enkelheten i stridsreglerna fastän det är ett skjutarollspel.
Sorgens tid
Första intryck: 3
Grundidé: 4 (3:a som höjdes i och med vad man gjorde med idén)
Regelsystem: 5
Kommentarer: Spännande skriven värld som direkt ger idéer och förslag på idéer. Exempelgubben är felräknad på både kunskaper och grundegenskaper.
Pariadox
Första intryck: 4
Grundidé: 5
Regelsystem: 4
Kommentarer: Ett typiskt solospel. Riktiga förberedelser krävs av spelledaren om det ska vara fler än 1. Det anges inte vilken tärning som ska användas.
Fabeljazz
Första intryck: 3
Grundidé: 5
Regelsystem: 4
Kommentarer: Otroligt skön idé till värld.
Sindbad
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 4
Kommentarer: Intressant berättarrollspel i stil med rollspelet Baron Münchhausen.
Hur bra är du
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 3
Kommentarer: Varken till eller från. Saknar det där "lilla" för att få högre betyg.
Magnum Magikum
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 4 (det var faktiskt lite småcharmigt)
Kommentarer: Jaaaa.. eh.. Misslyckade magiker kan väl vara kul att spela, någon gång.
Fantasyninja
Första intryck: 3
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentar: Feufluxs humor och Fung Shui-spelledande genomsyrar verkligen spelet.
Murder we wrote
Första intryck: 5
Grundidé: 4
Regelsystem: 4
Kommentar: En enkelhet som går snabbt att förklara. Deckarrollspel har kommits på tidigare.
Mustelas fabler
Första intryck: 4
Grundidé: 5
Regelsystem: 3
Kommentarer: Världen borde vara det först av allt i regelhäftet. Hade lite svårt att förstå vad allt gick ut på till jag läste om världen. Världen är väldigt kittlande.
RPG Now
Första intryck: 4
Grundidé: 5
Regelsystem: 4
Kommentar: Jag fick en väldig lust att kombinera detta rollspel med ett annat, alltså att spelarna i rollspelet spelar rollspel samtidigt som spelarna IRL spelar spelarna i rollspelet. eeeeh? Jo...
HeLix
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 3
Kommentarer: Universalsystem (där stridskapitlet bara stödjer fantasy!?) baserade på tärningsslag har gjorts tidigare.
Revolt!
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentarer: En annorlunda vinkling av rollspel.
Barbar
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentarer: Älskar begränsningen av ord som spelarna får samt namnet på dem som bor i Folk!
Elmsund Lite
Första intryck: 4 (5:a som sänktes pga. smått konstig konstig svenska och ordning på rubriker)
Grundidé: 4 (5:a som slarvas bort genom att man inte gör något kreativt med idén)
Regelsystem: 3
Kommentarer: Faktiskt kom jag på (för mig) ett ballare system när jag läste rollspelet. Snyggt, men komprimerat rollformulär.
Universalsystem
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 4
Kommentarer: Arrgh! Ett univeralsystem med T10:a som säkert funkar bättre än mitt Tvärslå..
Dagens huvudrubriker
Första intryck: 3
Grundidé: 4
Regelsystem: 4
Kommentarer: Mer berättarspel än rollspel. Skulle helst vilja se det i praktiken innan jag spelar det. Schyssta formulär, även om de kanske känns lite onödiga.
Regndrömmar
Första intryck: 3 (Gud vad mycket text vid första anblicken!)
Grundidé: 3
Regelsystem: 4
Kommentarer: Lite snygg design till det här så, visst. Det kändes dock lite som omkastad fantasy (mest för sakens skull), något jag antar det var meningen att det skulle kännas som. Bra språk.
Mad Catz
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 5 (Enkelt och passar väldigt bra till världen)
Kommentarer: Förmågorna kittlade verkligen fantasin för vilka typer av katter man kunde spela.
Fly! FLY!
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 3
Kommentarer: Jämfört med de andra fabelspelen står sig faktiskt inte det här högt. Kul dock med en "Luftens Hjältar"-värld. Jag fick många idéer på att bygga vidare på världen. Roligt med Stila.
Aska till Aska
Första intryck: 5 (Wow!)
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentarer: Då spelet är så snyggt utfört börjar man leta småfel som konstiga avstavningar, behov av korrekturläsning, osynkade rader med mera. Lite Fading Suns och Mutant Chronicles över det hela.
Konspirationen
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 4 (intelligent och nyskapande system, nästan på gränsen till 5:a)
Kommentarer: Lättläst och smarta idéer.
En gång var jag hel
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 5 (en förbättring av Mad Catz)
Kommentarer: Otroligt intressanta tankar, men hur är det tänkt man ska spela?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas ingen påverkas av detta när de själva ska rösta
Första intryck: Layout, namn och hur jag reagerar de första styckena av text.
Grundidé:: Orginalitet och vad man gör av sin idé.
Regelsystem: Orginalitet. Enkelhet och smidighet prioriteras samt hur det passar till världen.
MPD
Första intryck: 4
Grundidé: 4 (en klar 5:a som sänktes)
Regelsystem: 3
Kommentar: Grundidén var rejält ball men slarvas bort. Kan räddas av hur spelledaren tolkar allting. Det står inte skrivet hur man höjer färdigheterna. Vettiga stridsregler men de tar en stor plats.
Hjälten Gegg
Första intryck: 2
Grundidé: 2 (Driva med hjältar har gjorts tidigare)
Regelsystem: 3
Kommentar: Uhm.. Personligen tycker jag humorrollspel ska innehålla en humoristisk _stämning_ i regelverket och humor i äventyren. Inte bisarra saker i varken reglerna och pryllistor.
Skymningsläge
Första intryck: 3 (4:a som minskades för den pyttelilla textstorleken)
Grundidé: 3
Regelsystem: 4
Kommentar: Smart att göra förklaringarna för förkortningarna i blå text. Bra med enkelheten i stridsreglerna fastän det är ett skjutarollspel.
Sorgens tid
Första intryck: 3
Grundidé: 4 (3:a som höjdes i och med vad man gjorde med idén)
Regelsystem: 5
Kommentarer: Spännande skriven värld som direkt ger idéer och förslag på idéer. Exempelgubben är felräknad på både kunskaper och grundegenskaper.
Pariadox
Första intryck: 4
Grundidé: 5
Regelsystem: 4
Kommentarer: Ett typiskt solospel. Riktiga förberedelser krävs av spelledaren om det ska vara fler än 1. Det anges inte vilken tärning som ska användas.
Fabeljazz
Första intryck: 3
Grundidé: 5
Regelsystem: 4
Kommentarer: Otroligt skön idé till värld.
Sindbad
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 4
Kommentarer: Intressant berättarrollspel i stil med rollspelet Baron Münchhausen.
Hur bra är du
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 3
Kommentarer: Varken till eller från. Saknar det där "lilla" för att få högre betyg.
Magnum Magikum
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 4 (det var faktiskt lite småcharmigt)
Kommentarer: Jaaaa.. eh.. Misslyckade magiker kan väl vara kul att spela, någon gång.
Fantasyninja
Första intryck: 3
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentar: Feufluxs humor och Fung Shui-spelledande genomsyrar verkligen spelet.
Murder we wrote
Första intryck: 5
Grundidé: 4
Regelsystem: 4
Kommentar: En enkelhet som går snabbt att förklara. Deckarrollspel har kommits på tidigare.
Mustelas fabler
Första intryck: 4
Grundidé: 5
Regelsystem: 3
Kommentarer: Världen borde vara det först av allt i regelhäftet. Hade lite svårt att förstå vad allt gick ut på till jag läste om världen. Världen är väldigt kittlande.
RPG Now
Första intryck: 4
Grundidé: 5
Regelsystem: 4
Kommentar: Jag fick en väldig lust att kombinera detta rollspel med ett annat, alltså att spelarna i rollspelet spelar rollspel samtidigt som spelarna IRL spelar spelarna i rollspelet. eeeeh? Jo...
HeLix
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 3
Kommentarer: Universalsystem (där stridskapitlet bara stödjer fantasy!?) baserade på tärningsslag har gjorts tidigare.
Revolt!
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentarer: En annorlunda vinkling av rollspel.
Barbar
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentarer: Älskar begränsningen av ord som spelarna får samt namnet på dem som bor i Folk!
Elmsund Lite
Första intryck: 4 (5:a som sänktes pga. smått konstig konstig svenska och ordning på rubriker)
Grundidé: 4 (5:a som slarvas bort genom att man inte gör något kreativt med idén)
Regelsystem: 3
Kommentarer: Faktiskt kom jag på (för mig) ett ballare system när jag läste rollspelet. Snyggt, men komprimerat rollformulär.
Universalsystem
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 4
Kommentarer: Arrgh! Ett univeralsystem med T10:a som säkert funkar bättre än mitt Tvärslå..
Dagens huvudrubriker
Första intryck: 3
Grundidé: 4
Regelsystem: 4
Kommentarer: Mer berättarspel än rollspel. Skulle helst vilja se det i praktiken innan jag spelar det. Schyssta formulär, även om de kanske känns lite onödiga.
Regndrömmar
Första intryck: 3 (Gud vad mycket text vid första anblicken!)
Grundidé: 3
Regelsystem: 4
Kommentarer: Lite snygg design till det här så, visst. Det kändes dock lite som omkastad fantasy (mest för sakens skull), något jag antar det var meningen att det skulle kännas som. Bra språk.
Mad Catz
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 5 (Enkelt och passar väldigt bra till världen)
Kommentarer: Förmågorna kittlade verkligen fantasin för vilka typer av katter man kunde spela.
Fly! FLY!
Första intryck: 3
Grundidé: 3
Regelsystem: 3
Kommentarer: Jämfört med de andra fabelspelen står sig faktiskt inte det här högt. Kul dock med en "Luftens Hjältar"-värld. Jag fick många idéer på att bygga vidare på världen. Roligt med Stila.
Aska till Aska
Första intryck: 5 (Wow!)
Grundidé: 4
Regelsystem: 3
Kommentarer: Då spelet är så snyggt utfört börjar man leta småfel som konstiga avstavningar, behov av korrekturläsning, osynkade rader med mera. Lite Fading Suns och Mutant Chronicles över det hela.
Konspirationen
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 4 (intelligent och nyskapande system, nästan på gränsen till 5:a)
Kommentarer: Lättläst och smarta idéer.
En gång var jag hel
Första intryck: 4
Grundidé: 4
Regelsystem: 5 (en förbättring av Mad Catz)
Kommentarer: Otroligt intressanta tankar, men hur är det tänkt man ska spela?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hoppas ingen påverkas av detta när de själva ska rösta