<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Även vi spelledare vill uppleva lite mystik.
<p><hr></blockquote><p>
NEJ!
Som spelledare vill jag *inte* bli pådyvlad en massa mystiska hintar i böckerna om att "ingen vet vad drakarna egentligen vill" eller "vad som hände med ruinstaden Azaghadoc är okänt". Jag vill ha fakta, fakta, fakta. Skräckexemplet här är faktiskt Eons Mundana där böckerna är fulla av mystiska saker som hålls hemliga för spelledaren. Visst, man kan hitta på själv, men om förlaget sedan släpper ett supplement som *har* en förklaring så minskar helt plötsligt ens nytta av det supplementet, och kommande supplement som bygger på detta.
Det minsta jag begär som spelledare är att eventuella mystiska hintar ska lämnas ifred för framtiden, och inte vara av vitalt intresse för spelvärlden. Därmed *kan* man som spelledare utveckla dem på egen hand utan att vara rädd för att bli frånsprungen av den "officiella" världen.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
Även vi spelledare vill uppleva lite mystik.
<p><hr></blockquote><p>
NEJ!
Som spelledare vill jag *inte* bli pådyvlad en massa mystiska hintar i böckerna om att "ingen vet vad drakarna egentligen vill" eller "vad som hände med ruinstaden Azaghadoc är okänt". Jag vill ha fakta, fakta, fakta. Skräckexemplet här är faktiskt Eons Mundana där böckerna är fulla av mystiska saker som hålls hemliga för spelledaren. Visst, man kan hitta på själv, men om förlaget sedan släpper ett supplement som *har* en förklaring så minskar helt plötsligt ens nytta av det supplementet, och kommande supplement som bygger på detta.
Det minsta jag begär som spelledare är att eventuella mystiska hintar ska lämnas ifred för framtiden, och inte vara av vitalt intresse för spelvärlden. Därmed *kan* man som spelledare utveckla dem på egen hand utan att vara rädd för att bli frånsprungen av den "officiella" världen.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather