Nekromanti Kanske lever vi i en illusion??

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Även vi spelledare vill uppleva lite mystik.
<p><hr></blockquote><p>
NEJ!

Som spelledare vill jag *inte* bli pådyvlad en massa mystiska hintar i böckerna om att "ingen vet vad drakarna egentligen vill" eller "vad som hände med ruinstaden Azaghadoc är okänt". Jag vill ha fakta, fakta, fakta. Skräckexemplet här är faktiskt Eons Mundana där böckerna är fulla av mystiska saker som hålls hemliga för spelledaren. Visst, man kan hitta på själv, men om förlaget sedan släpper ett supplement som *har* en förklaring så minskar helt plötsligt ens nytta av det supplementet, och kommande supplement som bygger på detta.

Det minsta jag begär som spelledare är att eventuella mystiska hintar ska lämnas ifred för framtiden, och inte vara av vitalt intresse för spelvärlden. Därmed *kan* man som spelledare utveckla dem på egen hand utan att vara rädd för att bli frånsprungen av den "officiella" världen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Re: Trudvang - viktigast

Hej!

Jag skulle helt klart vilja säga att Trudvang är med hästlängder mycket viktigare än ett bestiarium. Det som verkligen inte behövs är att det slängs upp monster efter monster, bara för att det skall vara "en massa monster" Tvärtom så klarar man sig med ett mycket litet antal monster och låter istället dessa varelser få karaktärer levande kulturer en existerande historia och ett nätverk av legender runt sin kultur.

Just det där med legenderna är otroligt viktigt. För att riktigt skall få bilden av att det är en sagovärld bör man hålla magin och mystiken precis om hörnet, icke för långt borta och inte för nära. Det gäller att inte motivera allting som händer i sagorna (som tex hur magi fungerar vetenskapligt osv.) Vissa saker måste förbli sagor, så egentligen skulle jag hellre se att ni släppte en tjock sagobok innan altihoppa, en legendarisk "historie"-bok.

Men åter till verkligheten. Trudvang är som sagt viktigast den är ju basen, marken vi kommer att vandra på. Utan en solid grund blir det svårare att bygga äventyr som känns "relaterade" utan en någolunda uppbyggd värld under allt prålverk kommer alla äventyr bli lösryckta och egentligen inte ha så mycket med en gemensam värld. Jag tror att det första som bör göras är att ge Sveriges DoD6 spelare en gemensam plattform för äventyrande så att vi inte alla spelar i olika hemmasnickrade världar, för då har vi mycket lite att relatera till med varandra.

Ett bestiarium. Varför egentligen?

Kör stenhårt på Trudvang

Aron
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
Re: Ett varningens ord.

Schhh Schhh. Säg inget.

Om de lyssnar på oss så kanske de klämmer ur sig några högkvalitativa dammsamlare innan de går omkull.

Ask yourself: Vill du ha tre bra produkter från det snart bortglömda företaget RiotMinds eller vill du ha en ny jätte på rollspelsmarknaden som gör marknadsanpassad smörja i Pokemonklass?

/Kalil
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En jätte!

Ask yourself: Vill du ha tre bra produkter från det snart bortglömda företaget RiotMinds eller vill du ha en ny jätte på rollspelsmarknaden som gör marknadsanpassad smörja i Pokemonklass?

Jag skulle vilja ha en jätte, även om det skulle innebära sämre rollspel (för mig) från just det företaget. White Wolf har för mig tjänat detta syfte; deras spel är inget som intresserar mig men de har ökat spelmarknaden och breddat publiken. Om nya DoD fångar så många nybörjare att Riotminds kan bli ett jätteföretag så innebär det en väldig ökning för rollspelshobbyn. Bra och eftersträvansvärt IMHO.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
Re: En jätte!

Ligger inte mycket av charmen i den här hobyn i de små källarföretagen som gör fantastiskt bra produkter? Jag undrar vad jättarna tillför egentligen.

Vad är egensyftet med att få in massor av pengar och nybörjare i hobbyn? Kan du förklara det för mig, jag förstår inte.

/Kalil
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En jätte!

Ligger inte mycket av charmen i den här hobyn i de små källarföretagen som gör fantastiskt bra produkter?

Jag tror inte att ett företag gör bättre produkter för att de har ont om pengar.

Jag undrar vad jättarna tillför egentligen.
Vad är egensyftet med att få in massor av pengar och nybörjare i hobbyn? Kan du förklara det för mig, jag förstår inte.


En större marknad som har plats för flera spelföretag. Fler spelare. Återväxt. Spelbutiker även i små städer. Mer stadsbidrag. Möjlighet för lönsamma speltidningar. Fler möjligheter för folk att faktiskt få jobba med rollspel och inte svälta ihjäl. osv...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En jätte!

<I>Ligger inte mycket av charmen i den här hobyn i de små källarföretagen som gör fantastiskt bra produkter? Jag undrar vad jättarna tillför egentligen.</I>

Charmen, ja. Men en vital och livskraftig hobby kan inte leva på enbart charm.

<I>Vad är egensyftet med att få in massor av pengar och nybörjare i hobbyn? Kan du förklara det för mig, jag förstår inte</I>

Om du inte förstår egenvärdet i att få in nybörjare antar jag att du har spelat rollspel sen mitten av 70-talet. Om inte, så har du själv en gång varit en nybörjare (kanske t.o.m. invigd i hobbyn av überjätten själv; Target Games); hade du föredragit att ingen hade försökt få med dej?

För att citera Petersén och Jonsson: "Om inte spelföretagen aktivt jobbar för att få in mer nytt blod i hobbyn kommer den inom några år att gå samma väg som SciFi-fandom har gjort. För tio år sen var den också en aktiv hobby med debatter och träffar och aktiviteter, nu består den av några snubbar som sitter vid köksbordet och skriver för sig själv och sina tolv kompisar."

--
Åke
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
448
Location
Malmö
Re: En jätte!

En större marknad som har plats för flera spelföretag. Fler spelare. Återväxt. Spelbutiker även i små städer. Mer stadsbidrag. Möjlighet för lönsamma speltidningar. Fler möjligheter för folk att faktiskt få jobba med rollspel och inte svälta ihjäl. osv...

En större markand har inte nödvändigtvis plats för fler aktörer. Fler spelare är inte nödvändigtivs önskvärt. Spelbutiker i små städer blir inte mer lönsamma av att ett spelföretag tar åt sig marknadsandelar. Ett allt för stort företag kommer att vlija driva sin egen tidning och inte tillåta andra att publicera material till deras spel. Företaget måste utan tvekan anställa folk, men om deras produkter inte är bra så ser jag hellre att folk sysselsätter sig med något mer konstruktivt.

Vad jag försöker säja är att det inte är en självklarhet att vi som sysslar med rollspel idag vill att papper-och-penna rollspelen ska bli en storindustri (igen). White Wolfs dominans för ett par år sedan drev mig att sluta gå på spelkonvent (blev magsjuk av alla finniga 13:åringar i läderbyxor och hög hatt). Det var inte bra.

/Kalil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: En jätte!

<I>White Wolfs dominans för ett par år sedan drev mig att sluta gå på spelkonvent (blev magsjuk av alla finniga 13:åringar i läderbyxor och hög hatt). Det var inte bra.</I>

Då kan du ägna en tanke åt oss lite äldre som för 10-15 år sedan irriterade sig på alla finniga 13-åringar med Ä-boxar under armen, som aldrig hade hört talas om <B>riktiga</B> rollspel från TSR och Chaosium. Vi kanske borde ha lagt ner hela hobbyn där och då; det var ju uppenbart att den var på väg helt åt h-e... (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En jätte!

En större markand har inte nödvändigtvis plats för fler aktörer.

Kanske inte nödvändigtvis men det är rätt sannolikt. Finns det många som spelar rollspel går det att klara sig på en mindre marknadsandel än annars.

Fler spelare är inte nödvändigtivs önskvärt.

Jag önskar det. Ju fler desto bättre. Många spelare innebär att jag kan välja och vraka tills jag lyckas sätta ihop den perfekta gruppen :)

Spelbutiker i små städer blir inte mer lönsamma av att ett spelföretag tar åt sig marknadsandelar.

Så de tjänar inte pengar på att någon köper de produkter de säljer? Mysko...

Ett allt för stort företag kommer att vlija driva sin egen tidning och inte tillåta andra att publicera material till deras spel.

D&D3 är ett bra motexempel.

Företaget måste utan tvekan anställa folk, men om deras produkter inte är bra så ser jag hellre att folk sysselsätter sig med något mer konstruktivt.

Som att inte producera rollspel?

Vad jag försöker säja är att det inte är en självklarhet att vi som sysslar med rollspel idag vill att papper-och-penna rollspelen ska bli en storindustri (igen).

Du kanske inte vill det. det får stå för dig...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Varför jag går på konvent

"White Wolfs dominans för ett par år sedan drev mig att sluta gå på spelkonvent (blev magsjuk av alla finniga 13:åringar i läderbyxor och hög hatt)."

Jag har aldrig gått på konvent för att träffa finniga trettonåringar i läderbyxor och hög hatt. Jag går på konvent för att träffa folk - Tobbe, RipperDoc, Ackegård, Gillbringarna, Marco, CJS, Åke (nej, inte Rosen), Dan Johansson, Laila, Boadicea, Mattias Falck, Gardener... listan blir rätt lång.

Dessutom köper jag billiga rollspel som jag aldrig kommit över annars, tittar på Kellys (som fortfarande är lika snyggt), snackar med okänt och känt folk, äter skräpmat och har helt enkelt jefligt skoj.

Åkej, erkännes, jag skrattar rätt gott i smyg åt trettonåringarna i läderbyxor också. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En kombo?

En världsbok med monster i?

Risken finns i och för sig att boken antingen blir för tjock, för ytligt beskriven eller tar upp några få spjutspetsar, men faktum är att "The Complete Guide to Trudvang" med både monster, kulturer, länder osv, inte skulle sitta helt fel.

Om det inte är möjligt så vill nog jag ha en modul om Trudvang. Men det är jag det - jag misstänker dock att ni skulle vinna mer på att ge ut ett bestiarium. Av någon anledning säljer de ofta bättre.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Trudvang!

Att världen måste komma först anser jag är självklart (speciellt när den e så bra! /images/icons/wink.gif) och många verkar hålla med mig. Angående hintar och legender: Vad sägs om att ge bara hintar till spelarna i en allmänbildnings-bok (Snabbläst gärna) och i den "riktiga" boken OCKSÅ ha hintar till SL, men skriva i en liten ruta under "er" förklaring, så får SL bestämma om han vill köra på den, eller ta en egen.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Re: En jätte!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>En större markand har inte nödvändigtvis plats för fler aktörer.<p><hr></blockquote><p>
Släng ett öga på den amerikanska rollspelsmarknaden. Den är avsevärt större än den svenska - det är det väl ingen som ifrågasätter. Den innehåller också långt _fler_ aktörer än den svenska! I sverige finns det, vad, 3-4 företag som gör rollspel; i USA finns det, tja, 20-30? Från giganter som White Wolf och WotC till miniföretag som Green Frog Publishing (eller vad de nu heter).

Det följer kanske inte med logisk nödvändighet att en större marknad ger fler aktörer, men chanserna för det är absolut mycket större än på en liten arena.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Fler spelare är inte nödvändigtivs önskvärt.<p><hr></blockquote><p>
Varför inte då? Om du med "nödvändigtvis önskvärt" menar något i stil med "önskvärt till varje pris" kan jag hålla med, men det är inte ett särskilt kontroversiellt påstående.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Spelbutiker i små städer blir inte mer lönsamma av att ett spelföretag tar åt sig marknadsandelar.<p><hr></blockquote><p>
Jo, eftersom butiken kommer att sälja fler produkter.

Du får inte förväxla koncepten här. Vi talar inte om att _ett_ företag ska ta över hela spelsverige, vi talar om ett ökat intresse för rollspel som likaväl kan leda till grundandet av många mindre företag.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ett allt för stort företag kommer att vlija driva sin egen tidning och inte tillåta andra att publicera material till deras spel.<p><hr></blockquote><p>
Menar du att de inte kommer låta helt oberoende aktörer att börja skriva material åt deras spel utan några tillstånd? Erh. Det skulle inte heller det minsta företag tillåta. Såg du någonsin DoD-produkter inte skrivna av Äventyrsspel? Ser du EON-tillbehör gjorda av någon annan än NeoGames. Nix.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Företaget måste utan tvekan anställa folk, men om deras produkter inte är bra så ser jag hellre att folk sysselsätter sig med något mer konstruktivt.<p><hr></blockquote><p>
Du får mig att tänka på Horatius: "En medelmåttig författare än en styggelse för människor, gudar och bokhandelsdiskar." Visst, kanske det, men å andra sidan finns det mycket få författare vars första försök till bok är genialisk. Det samma gäller nog RPG-skapare.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vad jag försöker säja är att det inte är en självklarhet att vi som sysslar med rollspel idag vill att papper-och-penna rollspelen ska bli en storindustri (igen).<p><hr></blockquote><p>
Varför tror du att vi har något att säga till om i detta? Det är snarare de som inte redan spelar RPG - de potentiella rekryterna - som bestämmer hobbyns framtid.

Vad du eller jag vill är oväsentligt.



- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Trudvang! - men

Trudvang tycker jag är det viktigaste men det kan behövas en bestarium oxå, särskildt eftersom det står på frammana Demon att man ska slå demonens demoniska förmågor, men var gör man det?
Men jag tycker att riotminds ska prioritera trudvang modulen.

Mvh Schesuz
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Vad jag menade var snarare att SL oftast inte efterfrågar världsböcker som är så detaljerade att det nästan inte finns utrymme för improvisation. Böcker där _allt_ blir avhandlat ner till minsta detalj.

Ett suplemet ska givetvis ge SL all _väsentlig_ fakta om det suplementet handlar om, men det finns ingen anledning att ge mer än så.

Om drakarna är centrala för det som avhandlas ska de givetvis ges en fullständig beskrivning med motivationer och hela köret, men om de bara är något som omnämns i förbifarten, en bakgrundsfaktor, finns det ingen anledning att fördjupa sig i dem. Då ser jag häldre att det lämnas öppet.

Jag håller med dig om att mystiska referenser i böcker avsedda för spelledare än vansinnigt irriterande. White Wolf är bra på det.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Re: rollformulär?

På tal om rollformulär så var de inte "så bara" att skriva ut, provade i två versioner av acrobat, i xpdf och i ghostview, men det funkade inte någonstans. Mina spelare har sina karktärer på rutat papper just nu.

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Re: En kombo?

Ett bestiarium skulle nog uppskattas mer bland nytillkomna spelare. När jag började spela DoD för länge sedan var monsterböckerna det första tillbehör jag köpte. När jag tänker efter spelade vi i flera år utan att ha någon speciell värld överhuvudtaget!!

Monster är ju balla ju.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top