Slumpmötestabeller:
Bestäm vilket område RP befinner sig i. Efter rimlig tid förflutit är det 25% chans att ett slumpmöte inträffar. Slumpa ut eller välj en av händelserna. Verkar händelsen olämplig, slumpa igen. Varje händelse kan bara inträffa en (1) gång, förutom utfall #5 på slumpmöten i Extrobol:
Slumpmöten i vildmark
1. Rollpersonerna stöter på en gammal eremit som bor i en grotta. Eremiten bjuder in RP att äta middag med honom, en middag som består utav fluglarver i skägglavsgelé. Maten har läkande egenskaper (ger permanent +1 FYS). Eremiten är ofarlig men något sällskapssjuk. Han håller en lång utläggning om hur dåligt det är med växeljordbruk, och hur mat odlat på detta sätt förstör smaken och kvalitén på maten. Dessutom är det ”onaturligt och gör att maten blir full av alkemikalier”. Om RP försöker byta samtalsämne börjar han diskutera vikten av att skilja på nekromantiker och dödsbesvärjare. Hans ståndpunkt är att en nekromantiker är en person som reanimerar lik mot deras vilja, medan dödsbesvärjare alltid ser till att liken gett uttrycklig tillåtelse. Eremiten är mycket bestämd i sin uppfattning.
2. Stigen RP följer går genom ett mindre skogsparti. I detta har en grupp på 3 Orcher ordnat ett bakhåll. Två sitter i en gles buske, den tredje sitter på en gren ungefär en meter upp i ett träd, med en sten i handen. Orcherna är klädda i höftskynken och beväpnade med grövre träpinnar. De har också gillrat en fälla i form av en snara på vägen, illa täckt med ett par blad. Skulle RP kliva i fällan kommer repet att gå av. Det är mycket lätt att upptäcka orcherna på långt avstånd. De slåss tills den första av dem blir skadad, då de övriga flyr och den skadade orchen sätter sig ner på marken och börjar storgråta.
3. En kort och lite rundlagd alv rider med ett större följe längs vägen. Följet är tungt beväpnat och bepansrat. Alven presenterar sig som Melinda av Megrinde, nyligen förlovad. Hon tycker spelarna ska dela hennes lycka och bjuder dem på fest som det är svårt att tacka nej till. Hela följet har en stor fest på kvällen, med både vin, mat och sång. Melinda är väldigt förtrolig och vänlig med rollpersonerna. Nästa morgon upplyser hon dem om att eftersom de var med på hennes möhippa, måste de nu bli hedersalver, vilket kräver att de ska gå igenom ”de fem prövningarna”. Prövningarna är förnedrande saker såsom att sitta naken i en termitstack i fem minuter, samla tio olika djurspillningar på en timme, tvinga en häst äta 1000 dadlar och liknande. När Melinda basunerar ut de olika prövningarna har hennes följe svårt att hålla sig för skratt. Om rollpersonerna protesterar gör Melinda det klart att vägran är en skymf mot alvhuset Megrinde, och straffbart med döden. Om rollpersonerna klarar alla prövningar får de varsin amulett, en snabbt ihopsamlad barkbit med en fult snidad fallossymbol på. Melinda instruerar RP att ”bära den öppet med stolthet, och aldrig tappa bort den, annars…”. När Melinda lämnar RP upptäcker de att 2T10 gm saknas.
4. En flock mindre egenstrutsar betar på marken framför RP. När RP närmar sig så flyger de flesta upp i ett närbeläget träd. En av dem flyger istället fram till rollpersonerna, och gestikulerar vilt med sina korta vingar. Det är uppenbart att den vill något. Om RP besitter någon av dessa färdigheter: Vildmarkstecken; Teckenspråk; Spå Väder; Gyckelkonster, kan SL tillåta spelaren att rulla för att försöka förstå egenstrutsen (normal svårighet). Lyckas Rollpersonen framkommer det att egenstrutsen försöker diskutera vädret med rollpersonen (”Visst har det varit ovanligt varmt nyligen. Nåväl man ska inte klaga, vips vad det är så blir det väl molningt igen”). Efter ett tag övergår den till att klaga på det rådande politiska klimatet i Arbarien. Den är särskilt besviken på att så få är beredda att höra profeten Jhoss ord, och börjar förklara grunderna i Talobex lära (se avsnittet om Talobex).
5. Rollpersonerna hör upprörda röster en bit ifrån vägen. Om de undersöker ljudet finner de två storvuxna och något överviktiga resar som för en högljudd diskussion om vad en nyttig kost är. Den ena resen menar att det krävs en sammansatt kost bestående av både äventyrare och frukt, medan den andra menar att det är viktigt att endast äta fet mat: vårträvar, späck, kamelost och liknande. De får syn på RP och ber dem om deras åsikt. Om rollpersonerna tar sida för någon av resarna kommer den andra att gå till anfall.
Slumpmöten på basaren
1. I ett hörn av basaren framför två alvkvinnor en ”klassisk alvballad” på en flöjt av sammanflätade vasstrån och ett underligt långhalsat stränginstrument med en liten pumpaformad klanglåda. De avkräver sedan RP pengar för framförandet, understödda av ett flertal storvuxna alver med långbågar som träder fram ur folkvimlet. Även om RP vill donera pengar kommer alverna anse sig förolämpade av deras första erbjudande, som ses som alldeles för lågt. Situationen framstår klart hotfull och kan resultera i handgemäng om RP inte betalar eller är ytterst diplomatiska.
2. Medan RP betraktar varorna i ett fruktstånd, blir ståndet nedridet av en enorm kamel beriden av en man i mask klädd helt i svart. Strax efteråt följer en stor skara av stadsvakten, även de på kamelrygg. Stadsvakten skjuter efter mannen med armborst och skriker frustrerat. De orsakar stor oreda och förstörelse på marknaden och om RP inte fort skyndar sig undan riskerar de att själva bli nedridna.
3. Två orcher i smutsiga trasor kommer fram till RP. De ber om hjälp att avgöra en dispyt. Om RP går med på deras förfrågan så leder orcherna dem bort från basaren till en kloakbrunn i en gränd. Nere i de stinkande kloakerna finner de ett större gäng orcher, många av dem illa tilltygade. De beklagar sig högljutt. Det visar sig att de har bråkat om vem som ska få äta en död kloakråtta. Om RP löser deras problem, får de råttsvansen som tack.
4. Mitt på basaren, på en stor scen, står en Xebolatpräst och predikar. Han berättar om fördelarna med att tillbe Bellah, den mörke guden, och hur viktigt det är att skada, förstöra och ljuga. Prästen tar sen upp en demonstration, där en ung ljushårig man från publiken går upp på scenen. Prästen ställer mannen ett flertal frågor, som han svarar uppriktigt på, såsom ”Vad heter du?”, ”Var bor du?” och ”Vad jobbar du med?”. För varje fråga som mannen svarar på förklarar prästen hur lätt det är att utnyttja denna information för att skada mannen, och spottar sen mannen i ansiktet och skrattar åt honom. Efter utfrågandet tar prästen upp en Xebolatnovis, biter honom i näsan, och tittar sedan uppfodrande på publiken och säger ”Förstår ni nu?”. En stor skara människor har samlats runt scenen, och många nickar instämmande och kliar sig fundersamt på hakan vid prästens anförande. När prästen är klar med sin predikan så utbryter spontana applåder.
Slumpmöten i Extrobol
1. En marionetteater håller föreställning. Pjäsen handlar om hur furst Gathz al Bedoli grundade Arbarien, och är ytterst amatörmässigt framställd. Ett flertal historiska fel förolämpar många av de grupper som ser stolt på den roll de spelade vid grundandet. Furst Gathz dör i mitten av en scen, för att utan förklaring vara vid liv i nästa. Giftermålsscenen har ett parti där Gathz och hans hustru Beh kysser varandra i fem minuter, med ackompanjerande pussljud. Vid ett tillfälle går trådarna på en av marionetterna av. Pjäsen blir ljudligt utbuad. Efter att pjäsen är slut, kliver en ledsen och skamsen orch fram från bakom ridån och börjar montera ner scenen. Den lilla publik som är kvar kastar skräp och fruktskal på henne.
2. Ett flertal vitklädda personer med rakade huvuden vandrar förbi rollpersonerna. De sjunger stämsångoch försöker lämna ut pamfletter till förbipasserande. En patrull från stadsvakten får syn på dem och jagar med dragna spikklubbor iväg dem. Om RP tog emot en av pamfletterna så rycks den bryskt ur handen på RP med orden ”Läs inte sån skit”. Det enda RP hann läsa var orden ” Halleb älskar dig!”
3. En nervös och lättskrämd alv glider fram till RP när de går genom en gränd och frågar dem om de har någon Klyvranka (se sid 59 i spelledarboken). Om de försöker sälja något till honom visar det sig att han är från stadsvakten, och vill ha en muta för att inte arrestera dem på platsen.
4. En smutsig man i alvlösöron, med skäggstubb, whiskeyröst och rökhosta vinkar in RP i en gränd. Det visar sig att han har en naken skoveldvärg i en övertäckt bur på en vagn, och för en mindre slant är han redo att låta RP peta på den med en lång, spetsig pinne.
5. En utropare basunerar ut att Rogbodbar besegrat en bergsjätte i envig.
i nästa avsnitt:
Xebolatsekten!