Jakten på Fursten
När RP redovisat sina beräkningar för Rogbodbar, bevisar han pedagogiskt för dem att eftersom den avlade strutsens pris är ett endimensionellt viktat medelvärde av dess förfäders pris, så kan ingen struts värde överstiga den dyraste av dess förfäder, och eftersom den dyraste strutsen inte är värd mer än ett gross (144) forinter, så är detta inte nog. RP vet nu att furst Undragug inte fullt betalt sin hemgift, och att Arbarien riskerar att hamna i krig med Emdolanien. De behöver kontakta fursten, som lägligt råkar befinna sig i staden på smekmånad (Undragug har också gift sig nämligen, med Kazifens av Sethorien dotter, Ve’ggdolana). Fursten besöker samtliga sevärdheter i staden, men för att få vara ifred har han och hans hustru skaffat sig ett flertal dubbelgångare genom att anlita ett skådespelarfölje för att förvilla potentiella personer som skulle kunna tänkas störa fursten, såsom påpassliga politiker, angelägna alver och oregerliga orcher. Dessutom har Gerbernon förberett en grupp lönnmördare som jagar RP i staden, då de nu vet värdet på en ridstruts! Till råga på allt är det ljugsdag för xebolatkulten, vilket innebär att samtliga xebolater är uppmuntrade att ljuga, och dessutom kommer tolka alla ”ja” RP säger som ”nej” och omvänt, vilket potentiellt kan sätta käppar i hjulet för RP när de frågar sig runt i staden.
Hur ska RP hitta fursten?
RP kan ha hört ryktesvägen att fursten synts till i staden, annars kan de få reda på detta till exempel genom att fråga runt på det kungliga kartoteket i staden eller karavanstationen på basaren. Att fråga runt efter fursten är lätt gjort, speciellt om RP har en beskrivning. En RP med någon av dessa färdigheter: Heraldik; Historia; Kulturkännedom; Överklasstil, kan med ett lyckat slag (normal svårighet) ha en aning om hur furst Undragug ser ut. Om inte så kan de kontakta stadsbiblioteket, där de kan införskaffa en illustration för en billig slant.
Vad RP inte vet är att fursten beställt ett antal dubbelgångare av ett skådespelarfölje. RP har dock tur: följet är upptaget med generalrepetition inför framförandet av ”Gothenons Gästabud”, och har således sänt ut andrasorteringen för att gestalta fursten. Därmed är det relativt lätt för RP att inse att det inte är den riktige fursten de talar med. Lite hotande eller mutande av de olika skådespelarna RP stöter på kan dessutom få dem att erkänna att hur läget ligger till. SL bör låta RP stöta på en av de mer uppenbart falska dubbelgångarna först. RPs uppgift kommer vara att söka igenom staden för att ta reda på var fursten kan vara och via uteslutningsmetoden komma fram till var fursten befinner sig.
Det kan hända att RP beställer ett sändebud eller liknande för att kontakta fursten istället för att göra jobbet själva. Om RP gör detta, låt sändebudet komma tillbaka förvirrad och berätta för RP att staden "är full av furstar!" och att ”Det här får ni faktiskt lösa själva.”
Om RP besöker någon av de platser som dubbelgångarna befinner sig på finns det en chans att de stöter på dem, låt dem slå ett Finna Dolda Ting för att upptäcka dem.
Det finns olika bud om var fursten kan vara i staden: när RP frågar runt kan de få dessa olika uppgifter:
- Mezzodemona, en dam i slokhatt som sitter och dricker te på en liten uteservering, berättar för rollpersonerna att hon för en halvtimme sedan samtalade med en belevad alv i pälsmössa som menade sig ha sett fursten. Alven ska sedan ha vandrat i riktning mot stadsparken. Om RP letar runt i stadsparken kan de finna alven, som sitter på en parkbänk och njuter av solen. Alven heter Emotoghranium och presenterar sig som kamelfrisör. Han erkänner att han bara hittade på att han sett fursten för att framstå som mer spännande. Han ber om ursäkt, men en förbipasserande halvlängdskvinna med stor pipa i munnen som råkar höra diskussionen berättar för dem att hon sett ett par som stämmer in på RPs beskrivning på museet.
- RP frågar ett vänligt medelålders par, Ople och Bout, som sitter och täljer träfigurer utanför ett litet hus. Bout berättar att hon kunde svurit på att personerna RP söker just sprang runt hörnet. När RP tittar där så ser de bara en tom återvändsgränd med lite bråte och ett par ökensniglar som kryper längs väggen. Om de går tillbaka till paret och frågar ut dem kommer Bout kommunicera med RP genom att låtsas prata med handen och säga ”Skoja bara”. Paret har sett några som matchade RPs beskrivning i stadsparken, men eftersom de är xebolater kommer de ljuga och hitta på allt mer underliga platser som de sett fursten och furstinnan på, såsom ”på hustaken” eller ”i min ficka”. De kan behöva lite övertalning innan de berättar sanningen för RP. När RP lämnar paret indikerar klockan på xebolattemplet bönestund, och paret släpper allt de har för händer och börjar rulla runt på marken skanderandes ”ojojoj - ajajaj”.
- Två egenstrutsar, Kvi, och Tlitt, hör att RP frågar runt om fursten och flyger ner för att hjälpa RP. De gestikulerar vilt. RP kan via charader få reda på att de menar sig ha sett fursten. SL bör göra sitt bästa för att förmedla informationen utan ord genom att gestalta en rund fågel som frenetiskt viftar med vingarna. Strutsarna är säkra på att de sett paret vid Gahtzstatyn
- En alv sitter i skräddarställning under en palm och mummlar för sig själv. Han säger sig ha sett fursten och furstinnan, men vägrar berätta var om RP inte löser hans gåta. Löser de gåtan berättar han att han sett fursten i aviariet. Svarar RP fel kommer mannen att tillkalla stadsvaktens uppmärksamhet och anklaga RP för att vara tjuvar.
Du finner mig i änden på oändlighetens svans
Ständigt där i slutet, men ändå i ingenstans
Jag finns högt upp i skyn och långt ner i världens smuts
Och hälsar på dig glatt, beriden på en struts
- En engagerad ung xebolat, Hexxtor, står och delar ut pamfletter till alla som vandrar förbi. Han stannar upp RP och frågar om de funderat på ”hur viktigt det är med ondska”. Han försöker sedan förklara grunderna i xebolats lära för dem. Om RP frågar om han sett fursten och furstinnan berättar han att han är helt säker på att de besöker xebolattemplet.
- RP blir överraskade av en armborstpil som slår in i en husdörr strax framför dem. De kan precis skymta en svart skugga som slinker in runt en skorsten på ett hustak och sedan är försvunnen. På armborstpilen är ett meddelande inristat: ”Fursten vördar de döda i katakomberna”.
- RP träffar Karbina, en av de karabisiska legoknektarna, som just införskaffat en korg med nya kastknivar från smedjan. Hon kan berätta för dem att hennes vän, orchen Klmnut, ska ha sett någon som matchar deras beskrivning, men kommer inte ihåg var. Klmnut bor på samma värdshus som RP, men när de kommer dit är han inte där. Värdshusvärden Esmod ser blek och skärrad ut, och vägrar berätta var orchen gått. Med en ordentlig muta (minst 100 gm), så kan värdshusvärden berätta att Klmnut försvann tidigt på morgonen, och att han har skäl att tro att en lönnmördare är efter honom, men vägrar berätta vem. Det krävs ordentligt med pengar eller hot för att få värdshusvärden att erkänna att det är Kmorkheon, den svarta gamen, den ökändaste lönnmördaren i Arbarien, som är efter honom. Kmorkheon hade frågat efter Klmnut bara timmar efter att denne gav sig iväg på morgonen. Ett lyckat slag på Undre Världen låter RP veta att Kmorkheon brukar hänga till på värdshuset ”Den Vanliga Hunden”. Utanför Den Vanliga Hunden stöter de på patrull: dörrvakten låter dem inte komma in om de inte är rekommenderade av en medlem, men tipsar dem om att Enguthrania, en alvkvinna,bor i närheten. Enguthrania är en vresig person och när RP träffar på dem så är hon upprörd över att två orchbarn leker i närheten och stör hennes skönhetssömn. Hon ber RP att puckla på dem. När RP gjort detta så skriver hon ett rekommendationsbrev. Väl på Den Vanliga Hunden möter RP Guffa och Hesper, två glada turister från Emdolanien. De berättar upprört att en långväxt och illaluktande man beställt och ätit de mest äckliga av saker: Snigelgelé, Myraladåb, Maskpudding och allt möjligt annat obehagligt SL kan komma på. Han ska sedan ha rest sig upp och sagt ”Nu ska Kmorkheon ut och gräva i gyttja och annat gegg-klägg”. RP inser säkert att detta betyder att Khmorkeon har begett sig ut till bondgårdarna i utkanten av staden. Någon av bönderna kan upplysa RP om att bonden Merkantula var god vän med Klmnut. En SL med känsla för det dramatiska låter självklart RP besöka bondgårdar tills solen står lågt på himlen och rovugglorna börjar hoa, innan de får reda på detta. När RP söker upp Merkantulas hus inser de att de är försent ute, Khmorkeon har flytt och de finner Klmnut döende i Merkantulas famn, fullproppad med kaststjärnor. Om RP hinner fråga kommer han med sina sista andetag berätta att han tror sig ha sett fursten på basaren.
Dubbelgångarna
Fursten och hans hustru har fem par dubbelgångare som finns i staden. Dessa är:
- Två orcher (Gmblgert och Grtrmon) i museet. De är illa sminkade och iförda lösnäsor. De talar med dåligt förställda röster och överdrivna gester. Ibland petar de sig i näsan. Om RP pressar dem låtsas Grtrmon svimma av förnärmelse, men en vaken RP kan märka att han kisar med ett öga där han ligger på marken.
- En människa och en halvlängdskvinna (Zhertor och Mephine) på basaren. Mephine går vingligt på väldigt höga platåskor. De är relativt nykomna till staden, och kan lätt försäga sig genom att till exempel tala om hur varmt det är (fast det är en ganska sval dag i Arbarien), eller fråga vad det är för konstiga stora fåglar och ”buckliga häst-älgar” som rör sig i staden. De har även glömt namnet på furstinnan och kommer att reagera förvirrat om RP nämner henne vid namn.
- Ett par människor i 60-årsåldern (Nhestor och Fhehegrina) i stadsparken. Nhestor är lite förvirrad och glömsk, och kan stundtals diskutera sin tid i armén. Fhehegrina har löständer av trä.
- Två yngre halvalver (Anthorineanion och Joergariniana) i aviariet. De är relativt duktiga på skådespel, men är av den äldre skolan, och talar alltid på vers när de är i sin roll. Anthorineanion rimmar, och Joergariniana allittererar.
- Två människor (Xebrom och Ge’he) vid Gathzstatyn. De är ganska väl utklädda och spelar övertygande, men eftersom det är ljugsdag och de är xebolater, så kan deras religiösa entusiasm förråda dem.
Varje dubbelgångarpar har en bestämd plats där de skall vara, och om RP pressar dem något, eller om de bara känner för att vara hjälpsamma, t.ex om SL känner att det börjar vara dags att avsluta jakten, så kan de berätta var någon eller några av de övriga dubbelgångarna befinner sig, och hur många de är.
RP bör efter att ha hittat alla dubbelgångare, börja inse att den riktige fursten är nere i katakomberna under staden, och beger sig dit för att leta efter honom.
Lönnmördarna
Medan RP letar efter fursten, så letar ett lönnmördarfölje efter RP. De är utspridda över staden, och väntar på ett tillfälle då RP är avskilda. Om RP är uppmärksamma, kan de skymta mörka kåpklädda skepnader i folkhopen, som håller upp manteln framför ansiktet för att dölja sina ondskefulla anleten.
Kleptoparasita
Kleptoparasita är en äldre svartalv med stora ringörhängen, som klär sig i mörk kåpa. Vanligtvis jobbar hon som djurskötare på zoolariet i staden, men ströjobbar även som lönnmördare. Hon är en stor djurvän, och om RP skulle råka visa sig vara ovanligt vänliga mot djur, så kommer hon att tappa lusten att anfalla dem. Kleptoparasita är beväpnad med en stor mängd ormar, och om hon blir upptäckt och trängd hotar hon RP med att hon ska ”snoka dem”. Hennes arsenal är följande:
Ormpåsar: Kleptoparasita har ett antal påsar fyllda med dvärgsnokar som hon kan kasta på RP. En lyckad träff innebär att RP blir täckt i dvärgsnokar. Den RP som blir täckt av snokar tar 1T2-1 KP i skada per runda (rustning absorberar inte), och måste spendera 1T8 Stridsrundor med att ta bort ormarna, antalet SR ökar med en (1) per två poäng rustning RP har, avrunda neråt. Medan RP försöker ta bort ormarna kan den inte göra några andra handlingar, och om RP väljer att ignorera ormarna slås alla slag med -5 på CL. Andra RP kan hjälpa den drabbade och varje extra RP som hjälper, tar bort en SR per runda den hjälper till.
Attackormar: Två enorma tränade attackormar som Kleptoparasita kommenderar. De tenderar att följa henne i skuggorna. (se Orm, stor i Monsterboxen, bok 1, s. 12).
Ormpiskor: Två ormar som används i närstrid. De är väldigt vänliga och lätthanterliga, så länge man inte greppar dem, då de biter allt som de kommer åt. De fungerar som piskor, men om de träffar och skadan kommer igenom rustningen applicerar de ett gift med styrka 12, som ger -5 på CL på allt offret gör i 2T4 timmar. Vid fummel kommer ormarna att bita användaren, fly och slingra iväg, utöver vanliga effekter från fummeltabellen.
Grundegenskaper:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
STY 10 | SMI 14 | KAR 10 | Rustning: Läder, 2 poäng | |
STO 7 | INT 12 | KP 8 | | |