Låt monster använda olika taktiska trick.
Den här tråden handlar egentligen om D&D, och vissa av situationen drar specifik nytta av regler eller monster i det spelet, men mycket av den taktik som beskrivs är allmängiltig. Sådant som att utnyttja att ett monster kan se i mörkret medan rollpersonerna inte kan det kan göra även ett svagt monster farligt, särskilt om det har en avståndsattack.
Sedan bör du se till att monster använder sig av olika specialattacker som drar nytta av deras naturliga fördelar. Tacklingar och liknande bygger på STY + TÅL, så monster som har mycket höga värden i dessa attribut kan med fördel slå omkull, hålla fast och på andra vis jävlas med rollpersonerna. Tänk på hur ett lejon anfaller -- det står inte och utför bettattacker på jämna villkor, utan hoppar på offret, håller fast det och sliter sönder det.
Sedan kan du ju lägga in mänskliga antagonister. Rollpersonerna är inte de enda som kan skaffa sig tunga rustningar och farliga vapen, och även här kan du kolla över listan för stridsmanövrar för att hitta nya roliga kombinationer av tekniker. En i förväg uttänkt taktik kan göra väldigt stor skillnad mot spelare som vant sig vid att bara kunna dunka på motstånd utan någon större tanke.
Sedan finns förstås alla de situationer då man inte har tillgång till vapen och rustning. Ett tips som kan bli häftigt är att rollpersonerna utsätts för ett mordförsök av ett gäng brutala typer när de befinner sig på ett cirefaliskt eller jargiskt badhus. De brutala typerna kan ha dolkar medan rollpersonerna inte har det, så där har de en fördel (se till att den inte blir för stor -- det ska vara en utmanande men jämn strid). Se till att använda miljön -- folk kan halka på golvet, bli nedslängda i bassänger, tacklade ned för trappor eller få ansiktet nedpressat på glödheta bastustenar. Om mördarna börjar använda sådana knep så fattar förmodligen dina spelare galloppen och ger igen med samma mynt.
Sedan finns det förstås andra situationer, typ andliga angrepp från schamaner och liknande. Nyckeln är att hitta rollpersonernas svagheter och skapa hot som angriper dessa. Hoten får gärna vara farliga så länge rollpersonerna inte tänker till och ändrar sin taktik efter situationen, men det ska alltid finnas en ärlig chans att besegra dem.