Ett typiskt sätt inom rollspel med karaktärsprogression är att karaktärerna blir större, bättre och mäktigare med tiden. Du får nya förmågor som låter dig anta bredare utmaningar, det blir lättare att lyckas och resultaten av dina handlingar blir effektivare och mer omfattande. Det är självklart inget fel i sig med det, det är trots allt skoj att levla upp och att få belöning för något man engagerat sig i och att få nya leksaker att leka med.
Men att karaktärer kontinuerligt eskalerar i kraft passar nödvändigtvis inte heller i alla sammanhang och spelstilar. Så går det att få ett spel med (regler för) rolig och regelbunden karaktärsutveckling, men som inte nödvändigtvis gör karaktärerna bättre? Sitter du på något exempel på hur det hanteras i ditt favoritspel?
Men att karaktärer kontinuerligt eskalerar i kraft passar nödvändigtvis inte heller i alla sammanhang och spelstilar. Så går det att få ett spel med (regler för) rolig och regelbunden karaktärsutveckling, men som inte nödvändigtvis gör karaktärerna bättre? Sitter du på något exempel på hur det hanteras i ditt favoritspel?