Nekromanti Karaktärsskapande på ett annorlunda sätt

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är ingen hemlighet att jag pular på ett nytt rollspel som kallas för Leviathan. Jag sitter nu och arbetar med karaktärsskapandet. En del av det fick jag utifrån de mängder av personlighetstest som man gjort under seminarium och konferenser.

En del i karaktärsskapandet är personlighetsarketypen, t.ex. problemlösaren, visionären och så vidare. Det för mig fram till min tanke: det första steget i karaktärsskapandet är att svara på en enkät. Säg 10-20 frågor, där spelarna både får forma sin karaktärs personlighet och samtidigt lära känna den lite. Efteråt kollar man vad för personlighetsarketyp man fick och fyller i det regeltekniska på formuläret.

Den här delen kommer vara frivillig, men jag vill ändå inkludera den i karaktärsskapandet av två anledningar: dels kan en enkät hjälpa dig bestämma vad du vill spela för karaktär, dels för att det kan användas in-game. Tanken är utforma det som handouts som skulle förekomma i spelets värld.

Så nu är frågan, bu eller bä? Vad tror ni om det här upplägget på karaktärsskapande?

!Paxen

Swashbuckler
Känns som mycket jobb att skriva ihop det, men roligt att testa..

Robert Jonsson

Jag har mängder med olika personlighetstest sparade i min "Bra att ha i framtiden"-låda. Vad som kommer ta mest tid är att välja ut och definiera de olika personlighetsgrupperna. Frågorna borde inte vara sååå svåra tycker jag. Frågan är snarare om det känns relevant eller intressant? Men jag kan skriva upp dig på speltestlistan då det är klart om du vill.

Robert Jonsson

Vad jag bollar med just nu är att låta varje personlighetsarketyp få ett visst grundvärde i egenskaper och färdigheter. Dessa kommer sedan vara grunden som spelarna får använda för att utforma karaktären. På så sätt får karaktärerna olika förutsättningar, men de kan ändå utformas i vitt skilda riktningar från varandra.

Jag är inte helt säker på det, så kommer någon annan med smarta idéer så är det inte omöjligt att jag byter till det. Tanken är i alla fall att valen ska få en betydelse för karaktären regelmässigt.

w176

Förlorad dotter
Något man nog måste ta hänsyntill när man skapar provet är att rollspelskaraktärer tenderar att vara extroverta, undersöka saker, lägga sig i och äventyra i grund.

Tar man inte hänsyn till detta och diffrensierar testet på andra sätt blir det nog lätt att alla karaktärer får likande typer.

Robert Jonsson

Så långt hade jag ju inte kommit i mina tankebanor ännu, men det är givetvis sant. Det ska definitivt tas med i beräkningarna. Jag har flera olika modeller som går att använda så jag får se vilken som passar bäst med det i åtanke. Tack för inputen!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Idén är cool men innebär det att vi slutar med 20 olika arketyper eller sluta vi med 20 olika arketyper men med olika feats, drag etc som ändå skapar speciella arketyper?

rjonas

Hero
Jag tycker ofta att det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är för rollperson jag vill skapa. 20 frågor om min nya rollpersons personlighet skulle vara att kräva för mycket av min fantasi. Däremot tror jag det skulle vara en bra idé om min nya rollperson ställdes inför en rad problem/situationer och att jag fick svara på hur jag tar mig an utmaningarna. Det skulle samtidigt skapa ett tidigare liv och ge mig minnen att ta med mig när jag ska spela den nya rollfiguren.

Robert Jonsson

Jag vill likna karaktärsskapandet i Leviathan med Lego. Det finns många olika bitar som man kan använda för att skapa en helhet. Beroende på hur man väljer att kombinera legobitarna får man helt olika slutresultat.

Personlighetsarketyperna är en del av legobitarna som man bygger karaktären med. Se det som den första legobiten som du använder dig av. Utifrån den kommer du sedan få fler legobitar att bygga vidare med. Blev det tydligare hur jag tänker då? Personlighetstestet ger mao. inte allt som behövs för karaktärsskapandet, utan det ger dig bara en grund att börja med.

Nässe

Myrmidon
Rent spontant så tror jag inte riktigt på idéen att överföra personlighetstest till rollspel. Jag har varit inne på de banorna rätt mycket tidigare och hade bla en tanke om att skriva en artikel till Fenix där jag presenetrade fem olika sätt att beskriva personlighet och sedan ha med ett plug-in system till varje tankesätt. Man skulle kunna ha Freuds Id, och överjag och hela konkarongen och ha olika delar och pölar och grejer på sin karaktär- man kan ha big 5-modellen med fem grundläggande personlighetsdrag och olika värden i dem som ger olika bonus etc.

jag fick det aldrig att lyfta eller bli kul.

jag tror ett problem var att personlighetstest mäter ngn typ av... ja, vad ska man säga- bild av sig själv- och de modeller som tex Freuds ger mkt ett inre fungerande. Rollspel är handlingar- den person vi "är", är vi på grund av de handilngar vi gör i spel. Det blir svårt och styrande (på ett dåligt sätt) att vara visionär och sedan tvingas vara det i spel. Jag tror det är svårt att översätta mellan de olika systemen, och jag är lite tveksam till hur mycket det ger mig hjälp att visualisera och spela min karaktär. Men gör ett försök för all del!

Däremot tror jag mycket på att ställa frågor till spelarna. AWs provokativa frågor är ganska spännande att leka med.
"Vem har svikit dig något fruktansvärt den senaste veckan?"
"Varför sitter du alltid med ryggen mot väggen?"
Man kan ha en slumptabell med sådana frågor och välja några stycken. Det som kan ogillas är ju förstås att SL tar makten från spelaren och bestämmer saker om rollpersonen. SL har faktiskt bestämt att du alltid sitter med ryggen mot väggen. Vissa spelare gillar nog inte det.

Sen är jag ju för system och duttar som styr rollpersonen mot visst typ av beteende. Om jag i Solar System har blodtörstens nyckel så har jag som spelare sagt att jag vill få tillfälle att kasta mig in i vilda strider- och jag belönas för att göra det som jag själv vill göra- det blir en påminnelse om rollpersonens kärna och dess mening. Så det kan man ju ha ngn form av- den som väljer att vara visionär belönas med att göra den typen av saker. Jag tror en grundregel är att det ska vara spelaren som väljer att vara visionär, och att man som rollperson kan förändras under spelets gång. Jag tror också man ska ha system som tydligt definierar vad det är för handlingar man pratar om. Personlighetstest ger ofta rätt vaga allmäna bilder- eftersom vi människor är rätt vaga, oklara, föränderliga. Medan karaktärer i en bok eller en pjäs är tydliga konsekventa och har ett tema. Därför tror jag det är svårt att överföra rakt över.

Så min take är- gärna frågor, öppna ("Vad får dig att stiga upp på morgonen?")eller riktade ("vem trånar du hopplöst efter?"), eller frågor med ett par tydliga svarsalternativ ("uppfostrades du av? abönder b hippies c aliens?")- men jag tror det kan göras bättre än personilghetstesten gör det. Eftersom vi är ute efter att skapa koncept, inte försöka luddigt beskriva människors självbild.

Om du vill använda arketyper- ge dem tydliga beteenden, och bygg in det i mekaniken.

Tänk också på att många av de roller vi tar oss skapas i ett gruppsammanhang- jag kan vara visionären i den här gruppen, men arbetshästen i en annan. kanske kan arketyperna skapas på gruppnivå? Hur kompletterar ni varandra? Vem är ledaren? Vem ifrågasätter ledarskapet? Vad bråkar ni om i gruppen? Vem är lojal mot ledaren?

Problemlösare och visionär är ngt som görs i spel- handlingar, tänk om visionären inte får några visioner? Jag menar- rollpersonens roll i sin grupp är väldigt beroende av spelarens roll i spelargruppen. Det tror jag måste hanteras på ngt sätt. Det är självklart inte omöjligt att vara visionär som rollperson men tyst och tillbakadragen arbetshäst spelare. men om "visionärdelen" bara sker på papperet eller uttalas - som då man låter en dum spelare slå för att dens smarta rollperson ska komma saker- så blir det trist. Om du vill få rollpersonerna att aktivt ta vissa roller i sin grupp så måste du på något sätt jobba med att spelarna tar ovana roller i sin spelargrupp. Det behöver inet vara poäng och duttar, men jag tror frågan måste adresseras.

/ Nils

Robert Jonsson

rjonas said:
Jag tycker ofta att det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är för rollperson jag vill skapa. 20 frågor om min nya rollpersons personlighet skulle vara att kräva för mycket av min fantasi. Däremot tror jag det skulle vara en bra idé om min nya rollperson ställdes inför en rad problem/situationer och att jag fick svara på hur jag tar mig an utmaningarna. Det skulle samtidigt skapa ett tidigare liv och ge mig minnen att ta med mig när jag ska spela den nya rollfiguren.
Tanken är ju att de ska kunna hjälpa dig att forma din karaktär för att få ett hum om honom, men jag vet att det inte är något för alla så det ska vara frivilligt.

Men som jag skrev till Han i vrållådan, frågorna skulle vara utformade något i stil med detta:

Vem skulle du kunna tänka dig mörda för att rädda 1000 personer?

a) Någon du hatar
b) din familj
c) dig själv

Genom de olika svaren visar det dig vad din karaktär är kapabel till att göra och på så sätt utformar du även hans personlighet och mentalitet under karaktärsskapandet. Valen är alltså till för att skapa dig en bild av karaktären.

Det här är dock inte samma sak som du skrev, eftersom det inte handlar om att själv skriva ned motiveringar för det, utan istället bara svara på färdiga alternativ. Problemet med det är ju givetvis flera: somliga kännner sig ännu mer obekväma med det, gränserna mellan de olika personlighetstyperna kommer bli flytande etc. Å andra sidan finns det många fördelar med ditt förslag så jag är lite kluven nu.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK! Lite klarare. Ja jag gillar det. mer strukturerat än mitt system som bygger på ett samtal kring karaktärens bakgrund och med stort stöd i ett antal intervjufrågor som till mångt och mycket bygger på några avd e bästa böckerna kring karaktärsgestaltning framtagna av manusförfattare från Hollywood.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nässe said:
Sen är jag ju för system och duttar som styr rollpersonen mot visst typ av beteende. Om jag i Solar System har blodtörstens nyckel så har jag som spelare sagt att jag vill få tillfälle att kasta mig in i vilda strider- och jag belönas för att göra det som jag själv vill göra- det blir en påminnelse om rollpersonens kärna och dess mening.
Fråga, Måste man alltid belönas för att spela in character? Är det itne det man vill om man har Blodtörstens nyckel?

Nässe

Myrmidon
Niklas73 said:
Nässe said:
Sen är jag ju för system och duttar som styr rollpersonen mot visst typ av beteende. Om jag i Solar System har blodtörstens nyckel så har jag som spelare sagt att jag vill få tillfälle att kasta mig in i vilda strider- och jag belönas för att göra det som jag själv vill göra- det blir en påminnelse om rollpersonens kärna och dess mening.
Fråga, Måste man alltid belönas för att spela in character? Är det itne det man vill om man har Blodtörstens nyckel?
Vad menar du? Jag förstår inte din fråga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag menar att jag om jag sagt att jag vill kasta mig in i vilda strider så undrar jag om jag behöver belönas för det? är inte "belöningen" att få spela ut sin karaktär? Jag har inte fattat det där med att man belönas för att spela den karaktär man önskat spela. Är det som poäng för gott rollspelande? Då håller jag med någon annan på forumet som tyckte att det mer straffade de som inte är lika bra på att agera. Men nu vet jag inte om det är så du menar.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tror snarare (utan att egentligen veta något om det specifika system som diskuteras) att det ger spelaren en möjlighet att välja vad hen vill att hens rollperson ska få exp för, ungefär.

(Har jag förstått det rätt?)

Det låter som en vettig idé i så fall.

Nässe

Myrmidon
Nej, det är inte riktigt så jag tänker. Det är inte spelledaren som bestämmer vad som ska belönas. Jag tycker inte heller om när SL värderar olika spelares insatser och ger ut poäng.

Belöningssystemet i Solar handlar mer om att hjälpa speleldaren att formulera spännande händelser åt spelaren. Och att hjälpa spelaren att hitta sin karaktärs tema och pressa det hårdare än man som spelare brukar göra.

Så det handlar inte alls om värderingar av hur man agerar- utan det som är i fokus är ens handilngar, vad man gör eller säger.

Om jag väljer att ha kärlekens nyckel så kanske jag får ett poäng varje gång jag uttrycker min hopplösa kärlek som jag känner till drottningen. Då har jag hela tiden ngt att hålla i när jag spelar- detta blir ofta centralt för min RP i scenerna. Jag pratar om drottningen, jämför henne med andra. kanske nekar jag en sexuell inbjudan eftersom jag tänker på drottningen etc

Jag får kanske två poäng varje gång jag försvarar drottningen namn eller heder. Vilket kommer att leda till att speleldaren skapar SLP som vill håna drottningen, som avskyr henne, som baktalar henne- och vips får jag som spelare en boll kastad till mig- jag kan om jag vill utmana ngn på duell för drottningens namn och då får jag poäng (eftersom det är vad jag vill ha poäng för)

Fem poäng får jag kanske när jag allvarligt riskerar eller offrar vänner eller ideal för drottningens ära. Vi kan då ha situationer då drottningen nästan hånglar upp mig och ber om en tjänst- fånga in Mr X. Men Mr X är ju min vän! Spännande situation...

Om jag då samtidigt har rebellens nyckel. Trots att jag är kär i drottningen som person så vill jag ha en republik. Då kan SL banka ihop dessa nycklar i situation efter situation och skapa dramatiska val och situationer. Jag hjälper till i revolutionen, men nu vill mina medbröder och systrar hänga drottningen- hur räddar jag henne. Och vad gör jag när hon inte vill bli räddad utan istället dö för sitt land. Lyckas jag övertala henne att fly med mig? Försöker jag få henne att inse hur bra det är med en republik?

Jag kan självklart som spelare välja att inte agera, om jag vill. Jag kan välja att sälja min nycklar och köpa nya.

Jag har dessutom som spelare väldigt tydliga ingångar till varenda scen jag hamnar i. jag behöver inte spela upp en kärlekskrank rebell i varje scen, men jag har ngt att hålla i, ngt att utgå från.

Poängen är ju på ett plan symboliskat- men de är också en drivkraft. Drottningen är inlåst av den slemme Mr Gunnar- och han är ju grym på att slåss, och jag är kass- jag måste bli bättre för att kunna ta honom, om jag inte vill ge upp min kärlek. Då måste jag börja kasta min karaktär in i spännande och farliga situationer- eftersom de valen ger mest erfarenhetspoäng. Då blir min karaktär bättre och jag kan till slut slå ner Mr Gunnar- som hittills kickat mitt ass i varje konflikt.

Vi får dessutom en dramatisk utveckling där man går från att misslyckas ofta och vara i underläge till att lyckas mer och mer och vinna- som konflikten mellan Luke S och Darth Vader. Genom att kasta sig in i farliga och svåra situationer får Luke erf och blir bättre och rår till slut på Darth Vader- dramaturgisk kurva!

När vi spelar så ifrågasätts aldrig de låga poängen- man plockar som spelare automatiskt in 1 poäng för att säga att drottningen är vackrare än alla damer här på balen. Men 5-poängare ska vara tunga, farliga och grymma- då kan SL eller ngn annan i gruppen ifrågasätta om det där du gjorde verkligen var att offra en vän för drottningen. Det handlar mer om att hålla en jämn nivå för vad som är en femma, än att försöka motarbeta varandra.

Sen vill jag tillägga att det är otroligt mycket lättare att som SL förbereda spännande scener när man vet precis vad spelarna går igång på. Direkt in och kötta med det som känns intressant. kanske inte alltid "kötta" men behandla, bearbeta, lägga upp bollar i luften. Det blir då inte särskilt lång inkörssträcka till det roliga.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Jag menar att jag om jag sagt att jag vill kasta mig in i vilda strider så undrar jag om jag behöver belönas för det? är inte "belöningen" att få spela ut sin karaktär
Heh, så tänkte jag också men då fick jag följande svar från någon jeppe.

/Han som förvisso gillar när rollpersonsdata ger upphov till situationer i ett scenario