Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,606
Efter att ha diskuterat ERF-system i min grupp har jag en fundering till er, o visa och erfarna forumiter. Finns det någon som har sett en bra formulering till karaktärsutveckling i systemet? Alltså karaktär som personlighet, inte rollperson.
Vi spelar Coriolis just nu, tidigare M:Å0, vilkas ERF-system bygger på att man svarar på några frågor. Har du varit med på spelmötet, har du klarat en svår utmaning, har du gjort något för att nå din stora dröm, etc. Ett ERF för varje fråga man kan svara ja på. Eftersom vi inte var helt nöjda med frågorna började vi fundera över egna - därför denna fråga.
En stapelvara i fiktion är den dramatiska Arken som det heter på fin svengelska. En person börjar dramat som en stöddig eremit, men blir genom sina erfarenheter i boken/filmen/etc. social och ödmjuk. Han Solo börjar Episod IV med att inte bry sig om någon mer än sig själv, men växer och räddar Luke och alla andra i slutet. Pappa McFly är en mes och fluktare, men lär sig mod och mannakraft och ger sin mobbare en rak höger i slutet.
Det är den här karaktärsförändringen jag vill få till i ett ERF-system. Det behöver inte vara så stort att det ruckar hela personligheten på en gång utan kan mindre dramatiskt. "Eftersom alla vi mötte på Tatooine visade sig vara skjutgalna är jag nu rädd för alla därifrån", "Jag träffade en missbrukare i misär, nu slutar jag dricka alkohol" eller något sånt kan fungera det med. Det viktiga är att det inte nödvändigtvis är något rollpersonen är vet om ska hända, eller är sugen på ska hända men som händer ändå. Det är inte att följa något regelifierat mål eller RP:ns stora dröm, utan något som sker utanför fiktionen. På Han Solos rollformulär stod det antagligen "bli av med skulden till Jabba" snarare än "prioritera andra över mig själv" som stor dröm eller mål.
Förstår ni vad jag vill åt?
Vi spelar Coriolis just nu, tidigare M:Å0, vilkas ERF-system bygger på att man svarar på några frågor. Har du varit med på spelmötet, har du klarat en svår utmaning, har du gjort något för att nå din stora dröm, etc. Ett ERF för varje fråga man kan svara ja på. Eftersom vi inte var helt nöjda med frågorna började vi fundera över egna - därför denna fråga.
En stapelvara i fiktion är den dramatiska Arken som det heter på fin svengelska. En person börjar dramat som en stöddig eremit, men blir genom sina erfarenheter i boken/filmen/etc. social och ödmjuk. Han Solo börjar Episod IV med att inte bry sig om någon mer än sig själv, men växer och räddar Luke och alla andra i slutet. Pappa McFly är en mes och fluktare, men lär sig mod och mannakraft och ger sin mobbare en rak höger i slutet.
Det är den här karaktärsförändringen jag vill få till i ett ERF-system. Det behöver inte vara så stort att det ruckar hela personligheten på en gång utan kan mindre dramatiskt. "Eftersom alla vi mötte på Tatooine visade sig vara skjutgalna är jag nu rädd för alla därifrån", "Jag träffade en missbrukare i misär, nu slutar jag dricka alkohol" eller något sånt kan fungera det med. Det viktiga är att det inte nödvändigtvis är något rollpersonen är vet om ska hända, eller är sugen på ska hända men som händer ändå. Det är inte att följa något regelifierat mål eller RP:ns stora dröm, utan något som sker utanför fiktionen. På Han Solos rollformulär stod det antagligen "bli av med skulden till Jabba" snarare än "prioritera andra över mig själv" som stor dröm eller mål.
Förstår ni vad jag vill åt?