Satt och funderade litet på grundegenskapen Karisma som finns i ett eller annat spel. Ofta används den för att påverka andra eller som ledstjärna för hur folk bemöter personen ifråga. Detta brukar också hanteras av olika färdigheter: övertala, skrämma, ledarskap o.s.v...
Denna dubbelhantering stör mig (när skall man skrämma folk och när skall man bara vara karismatisk mot dem?) så jag funderade litet på vis att låta båda spela in på ett bra vis.
Min idé: Karisma eller för den delen Status (om man har sådant) är folks instinktiva känsla för en person. Det innebär att en person med god karisma och en med dålig som gör en och samma genanta blunder blir bemötta på olika vis. Den charmanta hovdamen som använder fel bestick betraktas som sött tankspridd. Den nyrike burduse uppkomlingen som gjorde samma misstag skulle dock bekräfta allas fördomar och betraktas som en tölp.
I enkelhet innebär det att misslyckanden på sociala färdigheter, eller förluster i tävlingar i det sociala spelet tillfogar dig social skada. En liten blunder ger en liten social skada. Ett gigantiskt faux pas är likaledes enormt förödande för ditt anseende. Hur en social skada påverkar en beror på ens Karisma/Status... med någon typ av skademekanik.
Ex:
Den söta hovdamen Lilianne misslyckas med sitt slag för ettikett och råkar ta kräftkniven istället för salladskniven. Hon tillfogas 1T6 social skada av detta. För henne innebär detta en mycket lindrig skada och herrarna och damerna runt bordet ler förnöjt när de artigt bortser från hennes blunder.
Några bord bort råkar handelsmannen Bert, här för att förhandla ett nytt tullavtal, göra ett nästan identiskt misstag. För honom är 1T6 social skada direkt förödande. Folk runt bordet höjer på ögonbrynen och byter några överlägsna blickar med varandra. Efter ett tag ställer någon en elak fråga om krabban är god. Alla fnittrar gott över Berts förvirring och förlägsenhet.
Hmm? Värt att ha mekanik för eller bortkastad tid?
Denna dubbelhantering stör mig (när skall man skrämma folk och när skall man bara vara karismatisk mot dem?) så jag funderade litet på vis att låta båda spela in på ett bra vis.
Min idé: Karisma eller för den delen Status (om man har sådant) är folks instinktiva känsla för en person. Det innebär att en person med god karisma och en med dålig som gör en och samma genanta blunder blir bemötta på olika vis. Den charmanta hovdamen som använder fel bestick betraktas som sött tankspridd. Den nyrike burduse uppkomlingen som gjorde samma misstag skulle dock bekräfta allas fördomar och betraktas som en tölp.
I enkelhet innebär det att misslyckanden på sociala färdigheter, eller förluster i tävlingar i det sociala spelet tillfogar dig social skada. En liten blunder ger en liten social skada. Ett gigantiskt faux pas är likaledes enormt förödande för ditt anseende. Hur en social skada påverkar en beror på ens Karisma/Status... med någon typ av skademekanik.
Ex:
Den söta hovdamen Lilianne misslyckas med sitt slag för ettikett och råkar ta kräftkniven istället för salladskniven. Hon tillfogas 1T6 social skada av detta. För henne innebär detta en mycket lindrig skada och herrarna och damerna runt bordet ler förnöjt när de artigt bortser från hennes blunder.
Några bord bort råkar handelsmannen Bert, här för att förhandla ett nytt tullavtal, göra ett nästan identiskt misstag. För honom är 1T6 social skada direkt förödande. Folk runt bordet höjer på ögonbrynen och byter några överlägsna blickar med varandra. Efter ett tag ställer någon en elak fråga om krabban är god. Alla fnittrar gott över Berts förvirring och förlägsenhet.
Hmm? Värt att ha mekanik för eller bortkastad tid?