Dimfrost
Special Circumstances
När jag tittar i gamla DoD-versioner ser jag att KAR är reserverat för humanoider. Och inte vilka humanoider som helst, utan sådana man kan spela som rollpersoner. Detta förklaras dock aldrig. Tvärtom finns en formulering om att "grundegenskaper fungerar som vanligt" även för monster, trots att "ointelligenta" varelser (ett begrepp som för övrigt borde problematiseras, speciellt i en värld där gränsen mellan djur, monster och "folk" är så ytterligt diffus) har fast värde på INT (oftast 5) i stället för en tärningskombination. Är det för att KAR ses som attraktionskraft i mer romantisk/sexuell bemärkelse, kanske? Demoner har KAR 1 i DoD91 men saknar egenskapen i tidigare versioner, fysiska odöda har KAR i Monsterboken, däremot inte spöken, medan inga odöda har KAR i DoD87. Sfinxer har FV 55 % i Övertala i DoD87 utan att ha KAR vilket färdigheten är baserad på.
Jag kan i och för sig tänka mig en lösning där Övertala och liknande färdigheter är baserade på INT för varelser som saknar KAR, för en sfinx eller drake utnyttjar kanske sin list i situationer där de inte har någon applicerbar karisma. Det känns rimligt att slippa avgöra hur karismatisk en varg, jättespindel eller grip är. Ska man se det som att KAR är en egenskap endast för sociala varelser, eller varelser man kan interagera socialt med? Eller finns några andra tankar kring detta?
Jag kan i och för sig tänka mig en lösning där Övertala och liknande färdigheter är baserade på INT för varelser som saknar KAR, för en sfinx eller drake utnyttjar kanske sin list i situationer där de inte har någon applicerbar karisma. Det känns rimligt att slippa avgöra hur karismatisk en varg, jättespindel eller grip är. Ska man se det som att KAR är en egenskap endast för sociala varelser, eller varelser man kan interagera socialt med? Eller finns några andra tankar kring detta?