Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
En tanke har hakat fast sig i mitt sinne tack vare krank: att involvera karaktärerna i skapande av sitt högkvarter genom att låta dem hjälpa till att etablera miljön där basen finns.
Det fick mig att tänka på Debracys Bläck som har det som en del av mekaniken. I princip fungerar det som så att man tar ett tomt papper och sen skickar man det runt spelbordet ett par gånger. Varje person får måla dit någonting och berätta kort om rykten kring det. Debracys poäng är att man då tillsammans skapar världen och alla känner till lika mycket om den.
Jag gillar som sagt var den idén. Det är roligt när alla involveras i skapandet. Jag tror också att delaktigheten hos aktörerna gör att de bryr sig mer om världen. Kan den här idén i sig utvecklas vidare? Eller jag ska kanske, har utvecklats? Jag har dålig koll på alla indiespel så frågan kanske ska vara finns det andra rollspel som har något liknande koncept där spelarna etablerar (den närliggande) världen? Hur går det till där?
Det fick mig att tänka på Debracys Bläck som har det som en del av mekaniken. I princip fungerar det som så att man tar ett tomt papper och sen skickar man det runt spelbordet ett par gånger. Varje person får måla dit någonting och berätta kort om rykten kring det. Debracys poäng är att man då tillsammans skapar världen och alla känner till lika mycket om den.
Jag gillar som sagt var den idén. Det är roligt när alla involveras i skapandet. Jag tror också att delaktigheten hos aktörerna gör att de bryr sig mer om världen. Kan den här idén i sig utvecklas vidare? Eller jag ska kanske, har utvecklats? Jag har dålig koll på alla indiespel så frågan kanske ska vara finns det andra rollspel som har något liknande koncept där spelarna etablerar (den närliggande) världen? Hur går det till där?