Nekromanti Kastvapen i Vampire?

Lord_Crucificer

Veteran
Finns det? det står inte med bland vapen, men det borde finnas. spelar en skrattgalen masochist och tänkte att det kunde vara en lämplig form av självplågeri. (typ äta handgranater)

Dimfrost

Special Circumstances
Det här forumet är till för inlägg om spel som inte är rollspel, till exempel brädspel, kortspel eller datorspel. Vampire hör hemma på forumet för Skräckrollspel. Tråden kommer antagligen att flyttas så fort någon ser den.

/Dimfrost

Lambi

Swordsman
Höfta till några då... det är ju inte övermycket regler som ska passas in...
*undrar hur långt man kan kasta med lite gosig potence* :gremcrazy:
annars kan man ju använda sig av movement of the mind och bokstavligen styra in granaterna PRECIS där de gör som värst skada... moHAHAHAAHA...

Lycka till! :gremgrin:

Svalander

Warrior
Ha ha... jag konstruerade faktiskt regler för några år sedan där både Potence och Celerity vägdes in. Jag menar - ett kastvapen baseras ju på rörelseenergi, och det är ju precis vad Celerity är; movement. Blev lite overkill bara...

Stolpmeister

Warrior
Nej, det är lite illa att kastvapen inte finns med i grundboken. De kommer först i Storytellers Companion (boken som levereras med spelledarskärmen). För att du ska slippa lägga ut pengar bara för ett par fjuttparagrafer får du reglerna här:

Kastkniv/kastyxa: Skada Str+1L, Concealment P eller J, Kastspjut: Skada Str+2L, Concealment N
Handgranat: Skada 12L, minus ett för varje meter från träffpunkten.

Färdigheten som reglerar kastvapen är Athletics. Att svälja granater är nog inte så lämpligt, inte ens för en vampyr, men tokstarka vampyrer har ju lite fler möjligheter än människor när det gäller kastvapen: vad sägs om kastade stålbalkar, gatbrunnslock eller en Volvo eller tre?

- Diomedes

Wyldstorm

Swordsman
Kastvapen i Vampire & fysik?

Hur i hela friden ska en liten odöd (på 50-110kg) kunna kasta eller ens lyfta en bil, även med styrkan som behövs(ärkepotence)?

Vamp'en skulle inte ha tyngden som behövs till motvikt, och om han skulle ha det så skulle ingen del på bilen palla påfrestningen att bli upplockad, utan gå sönder som frigolit...

Ens en stålbalk skulle vara smått knepigt med tanke på den vikt som skulle behövas för att svinga skiten effektivt utan att åka iväg själv (rörelsemängd)...

Krille

Super Moderator
Re: Kastvapen i Vampire & fysik?

"Hur i hela friden ska en liten odöd (på 50-110kg) kunna kasta eller ens lyfta en bil, även med styrkan som behövs(ärkepotence)? Vamp'en skulle inte ha tyngden som behövs till motvikt, och om han skulle ha det så skulle ingen del på bilen palla påfrestningen att bli upplockad, utan gå sönder som frigolit..."

...vilket är ännu ett stöd för tesen att Vampire är ett superhjältespel med gåffkläder istället för färgglada trikåer. :gremwink:

Ska man vara mer seriös så kan man säkert säga att det är inte sådant som Vampire handlar om. Vampire handlar om den inre konflikten hos vampyren, om kampen mellan bestialitet och mänsklighet, och att bilkastande är en illustration av denna inre kamp ur den bestialiska aspekten, på samma sätt som att allt intrigerande mellan vampyrklanerna är en illustration av den mänskliga aspekten av den inre kampen.

På så sätt spelar det ingen roll att det inte är realistiskt att vampyrer hivar bilar (eller tål spårljusammunition, eller whatever), för det hör inte hit. Bilhivande är romantiskt, ligger i linje med genren och är dessutom en ypperlig illustration av en inre monolog, avsedd att förstärka karaktärens... eh, karaktär (gissa varför jag föredrar "rollperson") och känslor.

Det fascinerande är att samma gäller superhjälteserier: superhjältar hivar bilar för att det är i linje med superhjältegenren, dramatiskt korrekt och eventuellt förstärker superhjältens karaktär och känsloliv. Ergo: Vampire är ett superhjältespel med gåffkläder istället för färgglada trikåer. :gremwink:

Lycan

Hero
Vampire _och_ fysik? Ursäkta?

Jag har varken hivat bilar eller svalt spårljuskulor under de mörka dagar (?) jag känt för att smyga runt som utstött vampyr. Det har lite att göra med vilken nivå man lägger spelet på.

Problemet är väl dock att det tyvärr finns regelstadgat, bilhuttandet alltså. Och eftersom det finns en massa korkade regelstadgade saker i Vampire, som inte alls borde vara det, så attraherar man en massa munchkins (som väl är WW's enda inkomstkälla nu för tiden) och skapar ett dåligt namn för hela spelet.

Hävdar fortfarande att det finns intressanta och välskrivna bitar i spelet som inte ens handlar om ångest. Exempelvis fungerar spelet utmärkt som ren jävla komik. Tror aldrig jag skrattat så mycket som under våra värsta Vampire-spelmöten.

Men till saken, Vampire är metafysiskt, va? Jag menar, det finns inga vampyrer, varulvar eller fragglare (för det var väl fragglare WW's senaste handlade om?) och framförallt finns det inte magi - vilket gör rena jämförelser med Vår Värld aningen vridna. Vampyrer har säkert ett starkt magnetiskt kraftfält, som drar ned dem mot jorden och stabiliserar dem om de börjar få alltför förskjuten tyngdpunkt, och som dessutom sträcker sig kring allt de vidrör och stödjer konstruktionerna så de inte kollapsar... eller något. Fast då hade väl WW gjort en regel av det...

Nej, usch. Som om ni inte insett det själv.

- Lycan, lärare i det upprnbara, student av det oförståliga

Krille

Super Moderator
Re: Vampire _och_ fysik? Ursäkta?

"Jag menar, det finns inga vampyrer, varulvar eller fragglare (för det var väl fragglare WW's senaste handlade om?) och framförallt finns det inte magi"

Därom tvistar de lärde, eller i alla fall en före detta till mig som faktiskt sysslade med trolldom. Och vem vet? Du kanske tror att magi, varulvar och vampyrer inte finns eftersom de vill att du ska tro det. :gremwink:

Nog med konspirationsteorier. Poängen är att bilhivandet är inte realistiskt. Det är en ståryförstärkande detalj som följer samma konventioner som bilhivande i superhjälteserier.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skit i fysiken

Vamp'en skulle inte ha tyngden som behövs till motvikt, och om han skulle ha det så skulle ingen del på bilen palla påfrestningen att bli upplockad, utan gå sönder som frigolit...
Det är ju synd att en sådan detalj ska förstöra det annars så realistiska spelet som handlar om odödliga, evigt unga, varelser som kan förvandla sig, kontrollera tankar, göra sig osynliga, lever av att dricka blod och självantänder spontant i solljus. [ironi-smiley]

Vampyrer är övernaturliga varelser i spelets värld. Om man valt att acceptera att de finns, får man välja att acceptera att de kan göra övernaturliga saker, som bryter mot fysikens lagar.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Skit i fysiken

Vampyrer är övernaturliga varelser i spelets värld. Om man valt att acceptera att de finns, får man välja att acceptera att de kan göra övernaturliga saker, som bryter mot fysikens lagar.
Japp, håller med. Det gör det dock ännu viktigare att kartlägga de lagar de lyder under, eftersom vi saknar den intuitiva koppling till dem som vi gör till de verkliga naturlagarna.

Wyldstorm

Swordsman
Animévampyrer altså? (OT)

Trivs du med små (embraced child) flickor som kastar bilar efter folk när dom fått slut på 20 meters järnbalkar så javisst...
Kör på det du.
Krilles bi-gren förklarar vad konsekvensen blir, ungefärligt ivf.

När jag själv spellett så har jag lagt på lite fysik & fått en mer passande känsla.
Slår en vamp(potence 5) en människa med full kraft, kommer inte en animéeffekt där människan flyger iväg, snarare kommer näven ut på andra sidan med ett blött ljud...

Skulle en stark vamp få för sig att blockera en stark WW, så kommer vamp'en att göra en luftresa till närmaste solida vägg med eller utan klospår. (men får ju så lite "bashing" att det bara stör lite...)

Skulle en halvtons varulv få för sig att skutta uppför en trätrapp kommer ett besök till källarn att vara resultatet.

Gör det spelet sämre? -Det tycker inte jag.
Det får spelare att förstå att världen är inte gjord för sådana som de och därmed inse vilka krafter de egentligen har.

Lite fysik till vardags är helt okej. Alla dessa förmågor får man helt enkelt ta för vad de är, med ett fett "leap of faith" då det är magiskt & bara funkar så.
Samt att jag slipper idiotiska händelser som bilar ivägkastade av småtjejer, då det inte har en plats i skräckrollspel enligt mig...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sila mygg och svälja elefanter (OT)

Min poäng var att om man har ett spel vars koncept bygger på orealistiska magiska varelser är det meningslöst att påpeka att vissa av de saker de orealistiska magiska varelserna kan göra är orealistiska.
Till exempel:

Slår en vamp(potence 5) en människa med full kraft, kommer inte en animéeffekt där människan flyger iväg, snarare kommer näven ut på andra sidan med ett blött ljud...
Både människan och vampyren består av kött, ben och blod. Om knytnäve och skalle möts borde benen i knytnäven brytas långt tidigare än benen i skallen gör det.

Skulle en stark vamp få för sig att blockera en stark WW, så kommer vamp'en att göra en luftresa till närmaste solida vägg med eller utan klospår. (men får ju så lite "bashing" att det bara stör lite...)
Så det är alltså orealistiskt att vampyren kan lyfta en bil, men inte att han klarar av att bli påkörd av en utan att bryta en massa ben? Jag tycker att båda sakerna är ganska orealistiska!

Samt att jag slipper idiotiska händelser som bilar ivägkastade av småtjejer, då det inte har en plats i skräckrollspel enligt mig...
Jag gillar kontraster. En Arnold-typ som kastar en bil är otäck, en åtta år gammal flicka med flätor som kastar en bil är ännu otäckare. Men det kanske bara är jag... :gremcool:

Så som en förmåga som celerity fungerar är det uppenbart att vampyren inte rör sig fortare, han får tiden att gå långsammare (i och med att man inte kan överföra sin hastighet på ett kastat föremål (ja jag vet att man kan det på högre nivåer, men det hör inte hit)). Om man nödvändigtvis vill ha en förklaring till andra konstigheter en vampyr kan göra kan man väl välja att förklara potence och fortitude som någon sorts magiska "kraftfält" som ger vampyren övernaturlig styrka och tålighet.

Hur som helst, det rör sig om övernaturliga varelser med övernaturliga förmågor, och då kan jag inte riktigt se poängen i att påstå att det inte är realistiskt.

/tobias

Wyldstorm

Swordsman
Re: Sila mygg och svälja elefanter (OT)

"Sila mygg & svälja elefanter" är faktiskt rätt bra definition...
Världen WOD är precis denna, helt realistisk & allt.. MEN med en sjuhelsickes massa övernaturligt som gömmer sig.
Verklighet i samlag med övernaturligheten som har brun papperspåse på huvet..

Tänkte jag skulle förtydliga en del... (i ordning)
1. Vampförmågor är övernaturliga, vi sväljer elefanten & konstaterar att förmågan innebär ärkestyrka. Ärkestyrka utan tåligheten att utnyttja den är inte vad som beskrivs i förmågan... Enkelt.
-Stackars människan bengt är det inte. (aj)

2. öhm.. WW som i WereWolf, inte folkabuss.

Resten är smaksaker, man spelar som man tycker är kul helt enkelt.
Försökte dock bara förklara de fördelar jag ser i att markera kontrasten verklighet/övernaturligt med märkpenna iställer för blyerts.
Det verkar bara vara jag som tycker/tänker så, och det är inga problem med det...

Testa dock gärna att köra på den nivån nån gång, det tar spelet(eller speleN) till en helt ny nivå.

Sen WOD- mässigt, så skriker jag som spelledare om en simpel vampyr sakter ned hela universums tid..
Logiskt sett borde det vara samma sak om vamp'en speedar på eller om välden runtom saktar ned...
Men tycker hellre att muhammed får faen pallra sig till berget.

Slutkontenta: WOD ska vara skräck & blodigt allvar, inte animéposer medans man kastar mindre hus på varandra..
Men det är ju bara jag... :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Lika goda kålsupare

Och detta säger alltså du som har Mage - The Ascension som favoritrollspel? Spelet där det finns en teoretisk möjlighet att plocka ned solen och kasta den på jorden, typ, och där hela världen fungerar enligt mind-over-matter och suspension-of-disbelief.

Hur kan du kalla Vampire orealistiskt jämfört med det?

- Ymir, som förvisso skulle låta ärkevampyren Zhao, skenbart 10 år, flyga just all världens väg om hon blev påkörd, men inte skulle hon få en skråma av det...

Wyldstorm

Swordsman
Missförstådda kålsupare. (OT)

Jepp, helt klart.
Realism vettifasen om det är rätt ord för att beskriva fenomenet dock, men det är en annan sak...
Till saken hör dock att alla fysiska regler av vår värld existerar i WOD, på rätt exakt samma sätt som här...
Till saken hör också att olika oknytt's förmågor sätter de stackars fysiska lagarna ur spel eller värre.

Nu när vampyrer är lite av hjärteämnet hos folk häromkring, kan jag ju ta exemplet potence.
Ja, potence 5 ger fruktansvärd kraft. -Men de fysiska lagarna gäller fortfarande.
Ja, vamp'en har all styrka som behövs för att lyfta ett litet hus.
-Men huset är inte byggt för sådant, så vamp'en får en planka i händerna med sina fingeravtryck 3cm djupt.

Men det är ju bara i mitt tycke.
Tror till & med att det står i str-charts lite här & var att man kan kasta bilar och så...
Jag finner dock att spelet bara blir bättre av att ha aggro överslagsräkning i huvudet som SL när man beskriver vad som händer.
Men det är ju min åsikt.... -Som jag ska lära mig att hålla för mig själv när jag ser folk som trivs med tankar runt vampyrer tävlandes i "kast med liten minibuss", speciellt om så sent på natten.

Sen om mage....
Ja, som spelledare i mage eller WOD med mage, som är baserat på att böja "naturens" (läs: "Illusionens") lagar, så måste SL ha en hyfsad koll på ungefär hur dessa lagar fungerar IRL.

Men vi kan ta bilen som exempel.
Bilens form, struktur & egenskaper är densamma för mages, varulvar & vampyrer (och annat oknytt).
Men den enda som skulle kunna lyckas med att kasta bilen genom att ta i kofångarn skulle vara en (extreeeemt korkad) mage.
Varför?
Inte p.g.a. styrkan, utan p.g.a. att de verklighetens lagar som säger att t.ex. "kofångaren håller inte för bilens tyngd."(!!) är just de lagar han kan böja lite på.

Sen har vi ju den dramatiska vinsten i att tänka så...
Vampyrer som blockerar varulvar flyger långt & ställer sig upp igen (bara lite bashing) & borstar av sig förnärmat... -är ju en rätt dramatisk scen...
Mycket bättre än att ett monster farligt nära ett ton (stor varulv) blockeras av "Zhao" med lillfingret när Zhao inte är förankrad i marken nog att ens möta en fjärdedel av kraften...
En sidovinst är också att man på så sätt automatiskt slipper "jagslårdig-duslårmig"-slentrianen i strider & får en slags allvarligare syn på rollspelsvärldens illusion av "verklighet".

Man slipper animédramatiken & ersätter den med blodigt allvar -dramatik.
Men det är en smaksak...
Hoppas det förklarar min syn på illusionen av verklighet & behovet av densamma i WOD.
Folk som trivs med animé i WOD får gärna tycka så, men de kommer nog att gå miste om "skräck"-delen i vampire & ersätta den med animé eller munchkinism.

Sen en liten bisak... Vilken ****** vampyr får någonsin för sig att kasta en bil? -vad hände med maskeraden?

/ps: diskuterar gärna vidare, men detta börjar bli lite för mycket off topic...
/ds.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Försupna kålsupare [OT]

Realism vettifasen om det är rätt ord för att beskriva fenomenet dock, men det är en annan sak...

Jag tror trovärdighet är ett bättre ord.

Till saken hör dock att alla fysiska regler av vår värld existerar i WOD, på rätt exakt samma sätt som här...
Till saken hör också att olika oknytt's förmågor sätter de stackars fysiska lagarna ur spel eller värre.

Nja, det sista är inte riktigt sant. De fysiska lagar som finns får böjas lite på, eller kanske till och med formas en ny förklaring till.

Humlan är ett bra exempel. Rent fysiskt finns det inte en möjlighet att en humla ska kunna flyga, men likväl flyger den runt våra fötter på somrarna. Vad hände med de fysiska reglerna då? Det är accepterat att humlan flyger, även om det inte borde kunna det.

Vad jag försöker mena är att de fysiska lagarna som finns inte behöver ha en logisk förklaring, därför är man inte så fruktansvärt låst de fysiska lagarna.

Ja, vamp'en har all styrka som behövs för att lyfta ett litet hus.
-Men huset är inte byggt för sådant, så vamp'en får en planka i händerna med sina fingeravtryck 3cm djupt

Det stämmer nog bra. Bara för att en sak är stark så behöver det inte betyda att den andra är det. Men vi kan vända på det. Om vampyren hade velat ha en planka från fasaden, då hade han gått fram och slitit tag i plankan, men om då hela huset hade följt med så hade ju inte vampyren fått vad han velat. Ska man då sätta ett "styrkevärde" på allting som kan användas i världen för att kunna kolla vad som händer med det? Därför tycker jag inte att man behöver vara för bunden vid de fysiska lagarna så länge det är trovärdigt.

Men det är ju min åsikt.... -Som jag ska lära mig att hålla för mig själv när jag ser folk som trivs med tankar runt vampyrer tävlandes i "kast med liten minibuss", speciellt om så sent på natten.

Det tycker jag inte du ska göra. :gremsmile:

Folk som trivs med animé i WOD får gärna tycka så, men de kommer nog att gå miste om "skräck"-delen i vampire & ersätta den med animé eller munchkinism.

Är du nu det är meningen att jag ska säga "Vampire är inte skräck?"? :gremwink:

Nej, det ska jag inte göra, men jag ser inte varför skräck och anime inte skulle fungera ihop.

Sen en liten bisak... Vilken ****** vampyr får någonsin för sig att kasta en bil? -vad hände med maskeraden?

Hehe, ja, vad ska man säga? Kasta bildar lär ju vara ett rätt flashigt partytrick. :gremgrin:

/ps: diskuterar gärna vidare, men detta börjar bli lite för mycket off topic...
/ds.

Starta ny tråd, bryta ut denna delen av tråden till en egen tråd eller helt enkelt bara lägga ner diskussionen?

Stolpmeister

Warrior
Re: Missförstådda kålsupare. (OT)

Mycket ligger i beskrivningen. En urgammal vampyr som lyfter upp en bil på sina armar med Bestens hat lysande i hans rödglödgade blick ligger närmare den romantiska stämning som Krille beskriver. En vampyr som skriker "Well-Aimed Car Technique!", lyfter upp en bil, kastar upp den i luften, hoppar upp i luften själv och rundsparkar till bilen så att den flyger iväg mot hans motståndare ligger närmare den anime-dramatik som du beskriver. Man kan kasta en bil i flera genrer, däribland Vampires skräckromantik. Det är spelledarens beskrivning som håller det borta från animen.

Sen KAN man ju förstås som du säger spela Vampire på ett mer smuts-realistiskt sätt och slopa bilkastandet, men jag vet inte. Jag gillar nog skräck bättre än realism.

"...bilar ivägkastade av småtjejer... [har] inte... en plats i skräckrollspel enligt mig..."

Du tycker inte att bilden av en liten flicka som står ovanpå bilen hon just vält omkull med ett brett leende som visar lysande huggtänder är rätt skräckinjagande? Det tycker jag.

"Vilken ****** vampyr får någonsin för sig att kasta en bil? -vad hände med maskeraden?"

En vampyr i frenzy? En vampyr som bryr sig mer om den omedelbara vinsten att döda sina fiender och överleva just nu än att Sheriffen kommer att pålspetsa honom senare för brottet mot Maskeraden? En vampyr utan mänskliga vittnen? Använd fantasin.

- Diomedes