Nekromanti Kattmat FTW?

Genesis

Ni dés ni maître
Hörni, har ni sett det här? Jag har rätt länge våndats över tillsatserna i maten. Man hittar käk med säljargument som "Bara 1% fett" och "Utan tillsatt socker", men det är sällan man stöter på dem med "Utan konserveringsmedel". En hel del saker som jag gillar har jag slutat stoppa i mig efter att ha läst innehållsförteckningen. Men det är så jäkla svårt att undvika. Det går inte ens att hitta fucking bacon utan att de har stoppat i fyra olika sorters tillsatser.

Så jag blir ärligt talat litet frestad av det här. Tänk: färdiglagad mat utan tillsatser! Det är ju helt underbart. Jag undrar om det är dyrt med kattmat?

EDIT: okej originaltiteln på tråden var kanske mycket fräckare ("kattman"), men missvisande, så jag korrigerade den :gremsmile:.

Poseur

Swashbuckler
Jag håller på och läser näringslära så sådant här förvånar mig inte men det är helt sjukt att vi mäniskor får stoppa i oss hur många giftiga och farliga ämnen som helst egentligen.

Iochförsig så är det väl bra att djuren inte får så mycket tillsattser. Det känns ju elakt eftersom dom inte kan välja vad dom ska äta så :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Det känns ju elakt eftersom dom inte kan välja vad dom ska äta så
Just det där argumentet känns så roligt, när livsmedelsproducenterna använder det. För vi människor har ju inte mycket till val, eftersom det knappt finns något att köpa som inte innehåller tillsatser. Dessutom borde man ju informera folk om effekterna, annars kan man ju inte göra ett informerat val.

//Genesis upptäckte igår att kattmat är rätt billigt, också. 30 kr/kg, med ganska stort köttinnehåll, liksom. Inte fy skam.

Eksem

Champion
"För vi människor har ju inte mycket till val, eftersom det knappt finns något att köpa som inte innehåller tillsatser."

Lokalt producerade grönsaker FTW.

ripperdoc

Myrmidon
Är borttagandet av tillsatser ett självändamål? Gör det verkligen till eller från? Jag föredrar god mat och ger blanka fan i vad de stoppat in för att den ska smaka gott.

Johan K

Gammal & dryg
Jaru, ibland undrar man vad som stoppas i maten. Man blir nästan mörkrädd inoimellanåt.
Så visst, käka kattmat vore ju nått. Dock så har jag nån mental spärr där att trycka i mig det hela.

Barwut

Veteran
Allting är relativt...
och för att citera ett ordspråk...det finns lögn, förbannad lögn och statistik...
allt blir vad man vill...
Och visst, det är bra att det inte finns onödiga tillsatser i djurmat, men...
oftast innehåller en vanlig kattmatsburk ca 80% vatten
ca 4-5% köttbiprodukter, vilket bla kan vara näbbar, klor, fjädrar och allt möjligt skumt från ngt djur som man malt ner...
och lite spanmål..
och resten...vet inte riktigt...men ngn form av tillsats kanske...som inte finns i människomat...

Jag älskar mina katter och är noga med vad jag ger dem...
köper torrfoder från vetrinär eller zoobutik, för de innehåller oftast ca 30-40 % kött...och så får de tonfisk..och lite annat blötfoder från vet. ell zoobutik, för att det är anningens bättre..
men skillnaden märks tydligt, de blir ruttna i magen av billigt foder.. :gremcrazy:

men vi ska alla dö en dag, så varför inte konservera oss i förtid med alla tillsatser som nu finns i mat... :gremwink:

kram Barwut
(Mia-Marie

Anders Åstrand

Swordsman
För mig betyder "inga koncerveringsmedel" att jag undviker att köpa varan om det finns något alternativ. Är så trött på mat som blir rutten innan man hunnit äta upp den. Det enda bröd som går att köpa är Pågen, de verkar vara de enda som har vett att stoppa i koncerveringsmedel i brödet.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Men ... frysen? [NT]

Frysen innebär i 9 fall av 10 att det man fryser ner tappar smak eller konsistens. Inte nödvändigtvis mycket, men tillräckligt för att man ska tveka.

//Krank, som ändå fryser ner korv, ost, grönsaker och en massa annat - men skulle helst slippa