Nekromanti Kenny Starfighter, den nya filmen..

Johan K

Gammal & dryg
Verkar inte bättre än att det kommer en ny film med vår allas Kenny Starfighter..
Vad tror vi om detta, inte utan att mitt hjärta slog ett extra varv när man fick reda på detta! =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
...

Alltså, jag minns inte mer om Kenny än att han dök upp lagom till att jag helt slutat kolla på barnprogram, men ganska lagom till att min bror fortfarande kollade. Det lilla jag minns var att skiten typ bestod av pinsamhetshumor.

Och så hör jag folk som är yngre än mig beskriva skiten som "en klassiker". Det är då jag känner mig gammal. Klassiker, det är grejer som ursprungliga björnes magasin, med trasdockorna och Ika i Rutan och det vedervärdiga Joelbitar (som lärde en hel generation att avsky utvecklingsstörda), och Transformers och Mask och G.I. Joe och Starzinger... Inte sånt där skräp...

(Ok, och där blir det dags för en hoper gnälliga gubbar att gnälla om vilse i pannkakan och annat genialt, som om Staffan vore det minsta mer hemsk än Joel, pah!)

Ond bråd död

Swashbuckler
Oj, vad jag och min bror avskydde Joelbitar. Barn hatar alla som är handikappade och annorlunda. Barn är såna, onda.
Men rädda joppe, han ville vi fan döda! Det finns inget barn hatar mer än gnälliga odugliga barn med glasögon. De svaga skulle sättas i läger om barnen fick bestämma.

Föresten är det nån som vet om Pensionärspartiet har nåt ungdomsförbund?

krank

HJK said:
Oj, vad jag och min bror avskydde Joelbitar.
Det värsta med Joelbitar är att den ju ändå är gjord med de bästa intentioner. Man ville väl, antar jag, normalisera och visa upp Joel just för att man inte skulle tycka illa om annorlunda etc. Det var ju annars ett skönt tema i björnes barnprogram - trasdockorna ("lite annorlunda ere inge fel å vaaa") och Ika i rutan är ju strålande exempel. Men här blev det så fel... EN truslig skitunge som skriger "uöääääh, vill itne gå på toa" och äter gräs och sen kräks...

"Kommer du ihåg hur det va förra sommarn" ger mig fortfarande mycket starka ångestkänslor.

HJK said:
Men rädda joppe, han ville vi fan döda! Det finns inget barn hatar mer än gnälliga odugliga barn med glasögon. De svaga skulle sättas i läger om barnen fick bestämma.
Jag minns inte Joppe, kan jag ha varit bara en smula för ung? Är 81:a. Annars kan mitt minne svika mig - eller så är det en effekt av att jag liksom per automatik stängde av TV:n och gick därifrån så snart det blev otecknat. Slöseri med TV-tid, tyckte jag. Otecknat kunde jag ju kolla på närsomhelst.

Rising

Vila i frid
Jag hatade Kenny Starfighter. Det var bara yta, och inte någon själ.

Alltså; vinjetten var jättesnygg och typiskt Acne-stilsäker, men sedan bara fortsatte samma reklambyråstilism bre ut sig och bre ut sig över hela manuset och produktionen i övrigt. När Kenny sade "ischlo-pischlo" så kunde man riktigt känna hur det precis hade brainstormats fram av en kille med ironisk hockeyfrilla och sådana där små konstiga glasögon utan skalmar som kissnödiga reklamare hade på den tiden. Det var så tydligt inskrivet bara för att ungar skulle börja säga det till varandra på skolgården.

Ytligt, konstlat, tillgjort och platt. Hela stämningen och personkemin var också konstig och började liksom aldrig att lyfta eller kännas naturlig. Nä, blä för Kenny Starfighter.

Ond bråd död

Swashbuckler
Joppe var ett mjukisdjur, mullvad tror jag det var, som ungen den fula gnälliga lilla glasögonormen envisades med att tappa bort. Sen lyckades alltid hans mammas pojkvän rädda joppe. Det störde oss enormt att ungen inte blev rejält straffad. Det var för lite fascisttema i barnprogrammen.

Sen visste man ju att det bara var en begränsad mängd barnprogram, om man då utsattes för sånt som Joel eller joppe så blev man ju så klart förbannad. "Är det sånt här mina skattepengar går till?" brukade jag ryta. Eller nej, men man hatade joppeungen lite extra iaf.

Introlåten var ångest, helt klart.

Och teckat fanns inte på min tid. Ja, bortsett från "anslagstavan", "Linus på linjen" och vinjetten till nåt bokprogram.

Wilmer

Hero
Jag minns hur jag med skräckblandad dödsångest tittade på Ika i rutan när jag var i 2årsåldern. Fett otäck intromusik och jag fattade inte riktigt det där med den enfärgade bakgrunden och jag var inte smart nog att gå därifrån eller börja grina som andra ungar. Mina feberdrömmar påminner väldigt mycket om Ika i rutan.

Tittade på det på youtube nu, hon är sjukt snygg. Önskar bara att hon gjorde den där hemska dialekten.

krank

Wilmer said:
Tittade på det på youtube nu, hon är sjukt snygg. Önskar bara att hon gjorde den där hemska dialekten.
Någon beskrev Ika som "David Lynch fast för barn", och det är ganska rätt. Underliga figurer, musik av Lars Demian (som Ika var tillsammans med då, om minnet inte sviker)... Många av mina kvinnliga bekanta har sagt att Ika hade en central roll i att lära dem att tjejer minsann också fick ta plats och göra grejer, och det tycker jag är skithäftigt.

Lite som att jag insett att Trazan och Banarne nog var ett av världens bästa TV-program. Råkade se ett avsnitt där Banarne kritiserade Trazan för att han "pemmat håret" för det gjorde bara tjejer, och då replikerar Trazan att Banarne är en riktig "grisig mansgris" och att man väl kan ha vilket hår man vill, bara man tycker det är snyggt. Helt sjukt bra värderingar som kablades ut på det hela taget.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Alltså, var jag det enda barn som hade ett odelat positivt förhållningssätt till Ika i rutan?

Annars minns jag det här från när det gick i repris. En riktig höjdare, särskilt när man ser om det nu. Mest barnanpassade programmet någonsin!

Organ

Out of time, out of mind
krank said:
(Ok, och där blir det dags för en hoper gnälliga gubbar att gnälla om vilse i pannkakan och annat genialt, som om Staffan vore det minsta mer hemsk än Joel, pah!)
Fel! De riktiga gamla stötarna kommer nu börja svamla om Andy Pandy och hur mycket roligare det var i Kapten Bäckdahls skafferi, och inget annat. De som tittade på sånt som Vilse i pannkakan, Kalles klätterträd och Tårtan är i deras ögon fortfarande fjortisar. :gremgrin:

/Anders

Genesis

Ni dés ni maître
Bobby Magikern said:
Annars minns jag det här från när det gick i repris. En riktig höjdare, särskilt när man ser om det nu.
Öh, nej? Det var ju helt oinspirerat, tråkigt och värdelöst. Det är inte dåligt på ett bra sätt, utan på ett väldigt tråkigt sätt. Jag orkade inte ta mig igenom en hel kvart med skiten. Det hade stor potential, men föll på arslet.

Är min diagnos, i alla fall.

Wilmer

Hero
Dom skjuter i avsnitt två. Det är förmodligen en väldigt rolig parodi på deckarserier från årtiondet innan. Jag får lust att spela ett spel, nej fan göra en film, som har en eldstrid i ett tvätteri.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Första halvan är en parodi på deckarserier. Sedan sadlar huvudpersonen plötsligt om till psykolog, och resten av serien består av påtagligt freudianska fallstudier. Sådant skulle man inte göra idag (inte heller ett barnprogram med en påtagligt alkoholiserad huvudperson).

Örnie_UBBT

Swordsman
krank said:
Lite som att jag insett att Trazan och Banarne nog var ett av världens bästa TV-program.
Framförallt är ju Trazan och Banarne så härligt långsamt jämfört med hur barnprogram ser ut idag. Liksom, lååånga enbildstagningar utan rörlig kamera på Trazan och Banarne som sitter och såsar och snackar seg dialog med långa pauser. Wowie!

F ö rular Doktor Krall. Så gammal är jag.

hälsar
Örnie

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, var jag det enda barn som hade ett odelat positivt förhållningssätt till Ika i rutan?
Well, jag gillade Ika i rutan.. Även om jag tyckte att hon var lite udda. Var sådär lite skräckförtjust i henne.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ultranostalgi här, alltså.

Det var riktigt roligt i "Kapten Bäckdahls skafferi", faktiskt. :gremcool: Sedan var det "Poly på äventyr" också, om en häst och hennes barnkompisar.

Jag var vuxen när Ika körde sina teveprogram, men vad jag minns var hon en riktig snygging. Så jag har bara positiva minnen därifrån. :kaffe:

Dimfrost

Special Circumstances
Mekanurg said:
Jag var vuxen när Ika körde sina teveprogram, men vad jag minns var hon en riktig snygging. Så jag har bara positiva minnen därifrån.
Jag minns precis det där, faktiskt, fast inte hur snygg hon var. Men vad är det hon säger?! Det känns ganska ... mångtydigt ...