Det värsta med Joelbitar är att den ju ändå är gjord med de bästa intentioner. Man ville väl, antar jag, normalisera och visa upp Joel just för att man inte skulle tycka illa om annorlunda etc. Det var ju annars ett skönt tema i björnes barnprogram - trasdockorna ("lite annorlunda ere inge fel å vaaa") och Ika i rutan är ju strålande exempel. Men här blev det så fel... EN truslig skitunge som skriger "uöääääh, vill itne gå på toa" och äter gräs och sen kräks...HJK said:Oj, vad jag och min bror avskydde Joelbitar.
Jag minns inte Joppe, kan jag ha varit bara en smula för ung? Är 81:a. Annars kan mitt minne svika mig - eller så är det en effekt av att jag liksom per automatik stängde av TV:n och gick därifrån så snart det blev otecknat. Slöseri med TV-tid, tyckte jag. Otecknat kunde jag ju kolla på närsomhelst.HJK said:Men rädda joppe, han ville vi fan döda! Det finns inget barn hatar mer än gnälliga odugliga barn med glasögon. De svaga skulle sättas i läger om barnen fick bestämma.
Någon beskrev Ika som "David Lynch fast för barn", och det är ganska rätt. Underliga figurer, musik av Lars Demian (som Ika var tillsammans med då, om minnet inte sviker)... Många av mina kvinnliga bekanta har sagt att Ika hade en central roll i att lära dem att tjejer minsann också fick ta plats och göra grejer, och det tycker jag är skithäftigt.Wilmer said:Tittade på det på youtube nu, hon är sjukt snygg. Önskar bara att hon gjorde den där hemska dialekten.
Fel! De riktiga gamla stötarna kommer nu börja svamla om Andy Pandy och hur mycket roligare det var i Kapten Bäckdahls skafferi, och inget annat. De som tittade på sånt som Vilse i pannkakan, Kalles klätterträd och Tårtan är i deras ögon fortfarande fjortisar.krank said:(Ok, och där blir det dags för en hoper gnälliga gubbar att gnälla om vilse i pannkakan och annat genialt, som om Staffan vore det minsta mer hemsk än Joel, pah!)
Öh, nej? Det var ju helt oinspirerat, tråkigt och värdelöst. Det är inte dåligt på ett bra sätt, utan på ett väldigt tråkigt sätt. Jag orkade inte ta mig igenom en hel kvart med skiten. Det hade stor potential, men föll på arslet.Bobby Magikern said:Annars minns jag det här från när det gick i repris. En riktig höjdare, särskilt när man ser om det nu.
Framförallt är ju Trazan och Banarne så härligt långsamt jämfört med hur barnprogram ser ut idag. Liksom, lååånga enbildstagningar utan rörlig kamera på Trazan och Banarne som sitter och såsar och snackar seg dialog med långa pauser. Wowie!krank said:Lite som att jag insett att Trazan och Banarne nog var ett av världens bästa TV-program.
Well, jag gillade Ika i rutan.. Även om jag tyckte att hon var lite udda. Var sådär lite skräckförtjust i henne.Alltså, var jag det enda barn som hade ett odelat positivt förhållningssätt till Ika i rutan?
Jag minns precis det där, faktiskt, fast inte hur snygg hon var. Men vad är det hon säger?! Det känns ganska ... mångtydigt ...Mekanurg said:Jag var vuxen när Ika körde sina teveprogram, men vad jag minns var hon en riktig snygging. Så jag har bara positiva minnen därifrån.