Jag tycker det varit mycket sådant här de senaste åren, att världsopinionen hakar på någon sådan här humanitär fråga och sedan snabbt för den utom all proportion så till den grad att den nästan gör det ursprungliga syftet en björntjänst... kort sagt, det verkar vara lätt att tända en solidarisk eld, men svårt att släcka den när den går överstyr.
Jag tycker personligen det är egalt om man bojkottar OS eller inte. De som förespråkar det och tillhör gräsrötterna gillar nog symboliken i det hela, de som förespråkar det och har makt vill nog mest sätta tryck på Kina. Notera här att Dalai Lama och Tibets exil-regering är skarpt emot en bojkott av OS. Oavsett så skulle inte en bojkott ha någon större påverkan (dessutom glömmer folk att man med bojkott oftast bara avser en bojkott av invigningsceremonin...wow, liksom).
De som är mot en bojkott eftersom idrott ska vara "apolitisk" är dock seriöst naiva - internationell idrott har aldrig varit apolitisk.
Sedan, "självständighetsfrågan". Dalai Lama och Tibets exilregering eftersträvar inte en självständighet i normal mening, bara ett självstyre inom Kina. Detta tycks också glömmas bort för det mesta. Kina hade nog kunnat gå med på ett sådant självstyre, tror jag, men nu måste de kämpa emot för att inte visa sig svaga, etc. Återigen, protesterna motverkar sitt eget syfte.
Att världen kämpar för Tibet är tack vare Dalai Lamas goda PR-känsla och att den buddhistiska filosofin tilltalar västerlänningar mer än ex. islam.
Men det finns spån på båda sidor om debatten tycker jag. Det finns en viss blogg som länkas från det här forumet ibland där skribenten är extremt anti-Tibet och pro-Kina, och i svensk media finns det många exempel på rena motsatsen förstås. Nyans saknas som vanligt i debatten. Ur ett rent demokratiskt perspektiv tycker jag dock att man ska stödja Tibets önskan till självstyre - de har kulturella skäl till detta på ett likande sätt som samer och indianer. Hade de velat ha självständighet skulle man lämpligen även ta denna diskussionen på allvar och försöka hitta en kompromiss (självständighet kan ju inte alltid beviljas trots att man är demokrat, annars hade vi ju varit av med Jämtland vid det här laget).