De enda kinesiska regissörer som har fått merparten av sina verk utgivna i Sverige är Zhang Yimou, Chen Kaige och Wong Kar-Wai. Den sistnämndas filmer har företrädelsevis dialog på kantonesiska, så jag utesluter honom trots att han är jättebra. Det är trots sin snävhet ett helt okej urval - dessa tre herrar gör fantastiskt bra filmer. Eftersom ingen är dålig, listar jag samtliga Chen- och Zhang-filmer med svensk distribution. De borde finnas i vettiga videobutiker - om inte annat har biblioteken ofta ett par av deras rullar. En google-sökning på filmernas svenska titlar borde ge mer utförlig information än mina rekommendationer. Kinesisk film brukar mest visas på biografer som tillhör
Triangelfilm och
Folkets Bio.
av Zhang Yimou:
Det röda fältet (Hong gaoliang)
Den röda lyktan (Da hong deng long gao gao gua)
Berättelsen om Qiu Ju (Qiu Ju da guan si)
Att leva (Houze)
Shanghai triaden (Yao a yao yao dao waipo qiao)
Vägen Hem (Wo de fu qin mu qin)
Vikarien (Yi ge dou bu neng shao)
Hotell Lyckan (Xingfu shiguan)
Hero (Ying Xiong)
House of the flying daggers (Shi mian mai fu)
av Chen Kaige
Den gula jorden (Huang tu di)
Hoppets strängar (Bian zou bian chang)
Farväl, min konkubin (Ba wang bie ji)
Nattens fresterska (Feng yue)
Kejsaren och mördaren (Jing Ke ci Qin wang)
Tillsammans (tror jag den heter) (He ni zai qi yi)
De först listade filmerna hos båda regissörerna är främst tunga, ångestladdade draman. 'Den röda lyktan' och 'Att leva' är särskilt bra. Den förra handlar om intrigerna bland en rik mans konkubiner under tidigt 1900-tal, den senare om en familjs öden under det stora språnget och kulturrevolutionen - regissören fick filmförbud i två år för den. Zhang Yimou har gjort tre trevliga komedier, 'Qiu Ju', 'Vikarien' och 'Hotell Lyckan', och två wuxia-filmer som inte borde kräva någon närmare presentation. Chen Kaige har gjort det historiska eposet
Kejsaren och mördaren, en ruskigt bra film.
Wuxia-filmen 'Seven Swords' av Tsui Hark går på bio just nu, men den är verkligen inget jag rekommenderar - en ganska medioker rulle. "Warriors of heaven and earth" är nog en godbit däremot - den är inte lika bra som den koreanska filmen "Musa", som den har märkligt många likheter med, men berättarrösten på mandarin är väldigt tydlig och lättförståelig. I "Musa" går å andra sidan en kinesisk prinsessa runt och pratar mandarin hela filmen, så den kan också vara sevärd - en actionfylld, häftig, dramatisk, och på det hela taget underbar historisk film. Överhuvudtaget, är min erfarenhet av kinesisk film att kvinnliga röster brukar vara lättare för en nybörjare på kinesiska att handskas med. Ett undantag är "Kejsaren och mördaren", där alla talar teatraliskt och långsamt - ytterligare en anledning att se den.
Den bästa film jag någonsin sett är Lou Yes "Sjöjungfrun i Shanghai" (Suzhou He), ett ungt, modernt kärleksdrama med noir-tendenser i ett smogfyllt Shanghai. Min syster har skrivit en ganska träffande hyllning
här. Den är nog inte helt lätt att få tag i, men väl värd mödan - den är helt enkelt bäst.
Sedan finns en hög andra filmer som man kan stöta på ibland hos videouthyrare. 'Badhuset' är ganska bra, 'Maskernas kung' är trevlig, 'Den stora kvarnen" har jag inte sett, "Crouching tigger, hidden dragon" är jag inte vidare förtjust i. "Färden till Xixia" och "Opium War" har gått på svensk tv, men jag tror inte de finns på video. Utöver det, kan jag inte komma på några fler mandarinfilmer i svensk distribution. Det finns nog några till, men de är inte många. Däremot brukar diverse filmfestivaler visa en uppsjö.
www.portlandstreet.com är en bra svensk sajt om asiatisk film; nu när jag är arbets- och studielös ska jag nog skriva en hög recensioner åt dem. Avslutningsvis vill jag rekommendera
Xiu Xiu, en annan av mina favoritfilmer. Den finns nog inte att få tag på i Sverige, men det finns ju andra metoder.
Ett tips till: musik. Kinesiska är mycket lättare att förstå när det sjungs, för då slipper man de jobbiga tonerna. Faye Wong, Leon Lai och Zhao Wei heter några berömda kinesiska mainstreampopartister, men de har låtar på både mandarin och kantonesiska, så man får se till att vara på den säkra sidan.
Nåja...håll till godo, och lycka till med studierna.
- Ymir, forumsinofil