Nekromanti Kingmaker CRPG

Anchorman

Swashbuckler
Jag kommer nog köpa detta förr eller senare. Antagligen senare.
Skulle vara intressant att höra en recension av nån forumit här :)

anth

Vetefan
Anchorman;n295293 said:
Skulle vara intressant att höra en recension av nån forumit här :)
Jag killgissar att krank är på väg med en recension.
Förra veckan recenserade han Arcanum och Baldurs Gate. Kingmaker sägs likna bägge dessa.
Jag misstänker att han spelade dem som uppvärmning inför Kingmakerspelet. :)

Lupus Maximus

Tekniker
Spelade några timmar i går. Jag har dock aldrig spelat Kingmaker som AP (eller någon annan AP för den delen), så jag kan inte jämföra met den faktiska kampanjen.

Saker jag störde mig på:
* Level 1 NPCer med häftig bakgrund. Hoppas det visar sig vara mytomaner...
* Att gruppen av hjältar som hörsammat kallelsen är level 1.
* Man måste återaktivera cantrips efter varje gång de lagt den. Det är bara vapen som kan ha autoattack.
* Vissa saker i interfacet tyckte jag inte var självförklarande. T.ex. hur man fördelade arbetsuppgifter när man vilar.

Saker jag är neutral till:
* Man får endast designa huvudkaraktären. Följeslagarna är alla pre-genererade.
* Skulle gärna sett fler "profilbildsalternative", men inget jag riktigt hängt upp mig på.
* Eftersom encumbered system används, så hade jag gärna sett att man kan skaffa packåsna eller något. Men när jag fått råd med bag of holdings bryr jag mig nog inte längre.

Saker jag gillade:
* Inledningen av äventyret.
* Man har en rivaliserande grupp. Vet dock inte om den är aktiv, eller rent event-baserad.
* Vissa saker hanteras "story-mässigt" med att man får en bit text, val mellan några få alternativ, liter mer text, kanske några till alternativ. Jag tycker det har fungerat bra.
* Bara börjat peta på kartan, och än så länge har jag uppfattningen om att det kommer finnas många ställen att besöka.
* Även om inte alla klasser och subklasser finns, så finns det många. T.ex. Summoner saknas (med tanke på åsikterna om Unchained Summoners bland många på nätet kan jag förstå varför).

Själv kör jag med en Sorcerer (Infernal baserad) som har sitt fokus på social interaktion. Så alla övertala-slag lyckas nästan per default, men hittills värdelös i strid. Så jag har väl gjort det onödigt svårt för mig.

.113

Swashbuckler
2nd hand review: Jag har en kompis som spelar det och han tycker det är bra.

Mer vet jag inte tyvärr :p Eller jo, jag kan iofs såga min kompis lite och säga att han tycker nästan allt är bra och byter fort till nya spel.

1-5 av 5 stjärnor!

Lupus Maximus

Tekniker
Lite andra tankar.

* Listan över färdigheter är nedkortad, jämfört med Core. Det är antingen "the consolidated skill list" från Pathfinder Unchained, eller så är den väldigt lik.

* Man kan ha med sig 5 (eller var det 7? Kommer inte ihåg just nu :confused: ) följeslagare. Men då jag lämnade mitt nuvarande base-camp så kunde jag välja vilka jag skulle ha med mig. Så det är mycket möjligare att man senare kan ha en större mängd följeslagare att välja mellan.

* En följeslagar-NPC är antingen starkt inspirerad av en signatur-karaktär, eller är signatur-karaktären. Jag har inte brytt mig så mycket om att kolla upp utvecklingen av spelet, men enligt ett tredje/fjärdehandsrykte så skall åtminstone en del av signatur-figurerna röra sig i spelet och kunna bli en del av teamet.

* Utöver fem olika svårighetsgrader man kan välja, så kan man skräddarsy själv hur man vill ha svårighetsgraden (ev. damage reduction, perma-death, etc).

Jag är nog själv mest nyfiken på själva kungadömsskapandet och managerandet, men dit har jag nog rätt långt kvar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Laddade ner igår. Har än så länge bara skapat en karaktär. Skall dock bli intressant att jämföra med när jag faktiskt spelade kingmaker-kampanjen. Tyvärr kunde jag ju inte återskapa den karaktären jag hade i den kampanjen (en Sylph Gunslinger)

Återkommer med bättre recension när jag faktiskt spelat det lite mer.

Barbartjejen Amiri som är en av signatur-karaktärerna skall vara en av de som man kan få som följeslagare. Skall kunna vara upp till 5 följeslagare. 1 som man kan få med sig är en grinig gnome som man träffar i den vanliga kampanjen.

Jarl

Hero
På Steam ligger omdömet på "Mixed", vilket inte brukar vara bra. Läser man de negativa rösterna så verkar det vara främst balanseringsproblem, så kanske detta är ett spel att vänta lite med?

revault

Veteran
Man kan skapa egna följeslagare men man får betala för dem. Det finns en alkoholiserad alv vid Olegs trading station som man kan prata med om detta...

Jag har hunnit spela ett antal timmar och tycker att det är helt ok.

Några saker som jag saknar (de kanske finns men jag har inte upptäckt dem):
- Det finns en inställning för att ändra på om följeslagare ska använda ändliga resurser i strid eller inte men inget snabbkommando för att ändra på detta utan att gå in i inställningsmenyn. Hade varit trevligt att snabbt kunna ändra den inställningen mellan dussinstrider och boss-strider.
- "Action-chains". Man kan inte lägga upp en rad med handlingar för en karaktär att utföra. Irriterande när man ska buffa inför strid. Det borde gå att lägga upp en kedja av handlingar som snabbkommando så att man innan strid bara trycker på en knapp och därefter buffar gruppen upp sig automatiskt.
- Bättre kontroll av följeslagarna. Saknar Dragon Age's programmerbara följeslagare. Varför har inte alla CRPG skapare stulit och byggt vidare på det systemet?

Jocke

Man med skägg
Jag gillar att man kan göra en egen svårighetsgrad. Jag gjorde en som låg mellan normal och hard som jag upplevde som ”mer rättvis” än normal som är viktat till spelarens fördel och hard som är till monstrens fördel. Dock finns det saker som jag tror att folk inte fattar ska vara på ett visst sett. Ganska tidigt kommer en encounter där man måste ge upp en följeslagare som slav eller slåss i en strid som jag i alla fall inte kunde vinna. Men det lärde mig att 1. Ibland måste man göra något man inte vill för att överleva och 2. Alla strider i spelet går inte att bara vinna. Sen var det en cool Quest att rädda den kidnappade.