Nekromanti Klan fokus: Gangrel

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på klan Gangrel:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bBEHGQqne_M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/bBEHGQqne_M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vampire är ett spel som till stor del handlar om att göra upp med besten, det djuriska monstret som finns inom varje vampyr. Gangrel har gjort det genom att bli djuriska själva. Men samtidigt straffas de hårdare varje gång de ger efter för besten genom att bli mer och mer djuriska för varje snedsteg.

Gangrel är på många sätt den vilda och monstruösa vampyren som vi ser i filmer som 30 days of night. Detta gör dem utmärkta som en nybörjarklan. De bryr sig inte egentligen om politik eller ens Cammarila/Sabbat konflikten, de har inte mycket till klanstruktur så de har inte någon som säger åt dem vad de ska göra och de är extremt självständiga. Men de kan fortfarande ge sig in i politik och grupper om de vill. Detta gör det ganska befriande att spela dem. Gangrel betyder ju ungefär "vandrare" eller "luffare.", så börja vissla på Fri som en fågel och gör vad du vill.

Discipliner: Protean är guldstandarden för discipliner. Den ger självständighet, stridsförmåga och mindre extra fördelar utöver det. En av mina favorit discipliner och alltid kul att leka med.

Animalism är en underskattad disciplin, men inte jätte underskattad. Tematisk fantastisk är den i alla fall och med lite kreativitet kan man ha mycket kul med den.

Fortitude... Igen? Det är en bra disciplin och den gör klanen mer uthållig och nybörjarvänlig... Men verkligen? Jag hade slängt in Celerity, Potence eller auspex här. Men det är kanske bara jag.

Bra koncept bakom Gangrels jag sett: Flockledare för en grupp av sina "syskon" som försöker vinna självständigheten som är så viktig för klanen från sin Sire.

Koncept jag aldrig vill se igen: Killen som vägrar ha att göra med andra vampyrer eller komma in i staden. Spela en karaktär som kan vara med i handlingen/gruppen!

Klädsel: Sakerna du dog i, eller saker stulit från tvättlinor om du måste vara i ett möblerat rum.

Embrace: Överlevare, folk som klarat sig igenom svåra saker eller som Siren tror kommer vara kapabel att göra det. Inte bara fysiska svårigheter utan också tex ex-missbrukare eller cancer överlevare är bra rekryter.

Varför är Gangrel den bästa klanen att spela?: Eftersom du kan njuta av att vara utanför samhället. Du klarar dig helt själv och behöver inte förlita dig på någon. Du kan äntligen vara din egen man! Det är också kul att släppa loss samhällets begränsningar och vara djurisk ett tag.

Skräcken som Gangrel handlar om är skräcken att förlora sin mänsklighet. Metaforen för det är klanens nackdel där de blir mer och mer djuriska för varje gång de tappar kontrollen. Jag gillar att göra djuret man blir till någonting riktigt omänskligt så som en haj eller en insekt. Det får fasan att bli mer påtaglig. Men även en fladdermus eller en varg är bra allternativ med mycket symbolik bakom sig. De är klassikerna av en anledning.

Bornmo

Warrior
Gangrel är en av mina favoritklaner. Jag spelade en adelsman under 1100-talet, som råkade bli embracead av en gangrel med experimentlusta och som ville se vad som skulle hända om man kombinerade best-klanen med en välklädd, välvårdad och vältalig adelsman. Det var riktigt roligt!

Men, som du säger, helst inte Loner/Loner Gangrel en gång till...

God45

#PrayersForBahakan
Burnmoe said:
Gangrel är en av mina favoritklaner. Jag spelade en adelsman under 1100-talet, som råkade bli embracead av en gangrel med experimentlusta och som ville se vad som skulle hända om man kombinerade best-klanen med en välklädd, välvårdad och vältalig adelsman. Det var riktigt roligt!

Men, som du säger, helst inte Loner/Loner Gangrel en gång till...
Experimentella sires är de bästa siresen :gremlaugh: "Du är ett test så om du fuckar upp är det intressant och jag lär mig något innan jag dödar dig. Men jag kommer vara stolt och ta äran om det går bra för dig."

Cissi

Up to no good.
Jag älskar klan Gangrel.
De är en bättre och djupare och mycket coolare version av det som Brujah vill vara i WoD, bad ass warriors!

De har dessutom en lång och fantastisk historia, en del av dem umgås med varulvar, de delar sitt resande sinnelag med zigenare och annat resandefolk och har en stark muntlig tradition att föra vidare historier och erfarenheter.
De är vampyrvärldens naturfolk, sejder om ni så vill.

Jag gillar dem skarpt. Jag är glad att jag fick möjlighet att spela en Gangrel i God45s skypespel. Jag gillade henne skarpt, hon var sinnebilden av en överlevare och en packleader.

Recca

Femme Fatale
Jag tycker de är sådär. Gillar inte deras svaghet att de får djurattribut av frenzy. Hade hellre sett nån annan weakness på dem.

Mundo

Myrmidon
Recca said:
Jag tycker de är sådär. Gillar inte deras svaghet att de får djurattribut av frenzy. Hade hellre sett nån annan weakness på dem.
Töntigast svaghet av alla klanerna, indeed.

De kan jaga loppor ur pälsen varje dag för min del.

God45

#PrayersForBahakan
Det här är dock fel sätt att göra det på om man vill att det ska vara mörkt och obehagligt. Rätt sätt? Segmenterade ögon, tänder som en ål, oanvändbara spindelarmar längs sidorna...

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
Ja, skitfånigt faktiskt och de har ändrat 'wordingen' lite kring detta i V20 iirc. Det kan vara både manér och/eller utseende som blir mer djuriskt. Samt att de inte får sänkta grundegenskaper vilket var ett riktigt sänke!

Själv husreglade jag Gangrel:er till att ha sin nackdel knuten till sin Humanity istället. Ju lägre Humanity desto mer djuriska blev de (både till sinne och utseende). Istället för att knyta det till antalet ggr de har frenz:at.

Gangrel:er i nWoD har ju tagit en lite annan väg. Nackdelen i Requiem var inte särskilt bra heller så de har gjort om den igen i Strix Chronicles men kommer i skrivande stund inte på hur.

Cog.

Mundo

Myrmidon
God45 said:
Det här är dock fel sätt att göra det på om man vill att det ska vara mörkt och obehagligt. Rätt sätt? Segmenterade ögon, tänder som en ål, oanvändbara spindelarmar längs sidorna...
Jag tycker hela konceptet är töntigt med att få djurliknande drag. Det var det jag ville få igenom...

Recca

Femme Fatale
Mundo said:
God45 said:
Jag tycker hela konceptet är töntigt med att få djurliknande drag. Det var det jag ville få igenom...
Vad skiljer Gangrel från Nosferatu? Inget för de måste båda skaffa mask of a thousand faces för att inte folk ska fly i panik. Plus att om man kikar på en massa äventyr/sourcebooks/campaignbooks med coola gamla gangrels så saknar alla de här fåniga djurattributen. Det är som att författarna inte ens vill kännas vid nackdelen, och det förstår jag. Vampire ska inte borde inte spelas med obrukbara spindelben som hänger från revbenen. Eww. Nasty.

Jag tycker Cogs lösning känns vettig.

Mukwa

Swashbuckler
Som många andra tycker jag också att nackdelen suger. Jag håller helt med Recca om att det inte är någon skillnad på Nossie och Gangrel. Jag brukade husregla att Gangrel var tvungna att konsumera dubbelt så mycket blod för att få tillbaks lika många blodspoäng. Som en djurisk hunger liksom. Många har även kört den där flaw-grejen om att man även tuggar i sig kött och inälvor vid feed. Det känns mer rätt för Gangrel tycker jag.

Bästa arketypen för Gangrel är f.ö. Maffiabossen som bor i ett högt höghus med fina träsnitsade möbler. Parkhängsutflyktsgangrel finns det aldrig plats för i mina kampanjer.

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Som många andra tycker jag också att nackdelen suger. Jag håller helt med Recca om att det inte är någon skillnad på Nossie och Gangrel. Jag brukade husregla att Gangrel var tvungna att konsumera dubbelt så mycket blod för att få tillbaks lika många blodspoäng. Som en djurisk hunger liksom. Många har även kört den där flaw-grejen om att man även tuggar i sig kött och inälvor vid feed. Det känns mer rätt för Gangrel tycker jag.

Bästa arketypen för Gangrel är f.ö. Maffiabossen som bor i ett högt höghus med fina träsnitsade möbler. Parkhängsutflyktsgangrel finns det aldrig plats för i mina kampanjer.
Nathaniel Simmons i Victorian Age kampanjen är rätt så bra gjord. Han känns som en gangrel rakt igenom men hänger inte i nån himla park.

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Plus att om man kikar på en massa äventyr/sourcebooks/campaignbooks med coola gamla gangrels så saknar alla de här fåniga djurattributen. Det är som att författarna inte ens vill kännas vid nackdelen, och det förstår jag.
Beckett har rovdjurständer och röda, kattliknande ögon. Så gangrels nackdel är inte helt frånvarande ifrån fiktionen.
Beckett är för övrigt ett riktigt bra gangrelkoncept.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Recca said:
Plus att om man kikar på en massa äventyr/sourcebooks/campaignbooks med coola gamla gangrels så saknar alla de här fåniga djurattributen. Det är som att författarna inte ens vill kännas vid nackdelen, och det förstår jag.
Beckett har rovdjurständer och röda, kattliknande ögon. Så gangrels nackdel är inte helt frånvarande ifrån fiktionen.
Beckett är grym i Bloodlines när han dyker upp och förklarar för en att han tycker hela Cain myten är bullshit :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
Recca said:
1an i protean är eyes of the beast, röda självlysande ögon. o_O

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Cybot said:
Beckett kan dock inte stänga av dem. Någonsin.

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
Recca said:
Cybot said:
Beckett kan dock inte stänga av dem. Någonsin.
Okay, jag föredrar röda lysande ögon framför slemmiga spindelben alla gånger. Tycker väl att det är rätt coolt kanske, men om det bara är en som har tuffa röda ögon och alla andra har slemmogrejer så är de ju inge bra. :gremfrown: