God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,550
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Vampire: the masquerade klanerna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klanen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskution. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klan och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på klan Gangrel:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bBEHGQqne_M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/bBEHGQqne_M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Vampire är ett spel som till stor del handlar om att göra upp med besten, det djuriska monstret som finns inom varje vampyr. Gangrel har gjort det genom att bli djuriska själva. Men samtidigt straffas de hårdare varje gång de ger efter för besten genom att bli mer och mer djuriska för varje snedsteg.
Gangrel är på många sätt den vilda och monstruösa vampyren som vi ser i filmer som 30 days of night. Detta gör dem utmärkta som en nybörjarklan. De bryr sig inte egentligen om politik eller ens Cammarila/Sabbat konflikten, de har inte mycket till klanstruktur så de har inte någon som säger åt dem vad de ska göra och de är extremt självständiga. Men de kan fortfarande ge sig in i politik och grupper om de vill. Detta gör det ganska befriande att spela dem. Gangrel betyder ju ungefär "vandrare" eller "luffare.", så börja vissla på Fri som en fågel och gör vad du vill.
Discipliner: Protean är guldstandarden för discipliner. Den ger självständighet, stridsförmåga och mindre extra fördelar utöver det. En av mina favorit discipliner och alltid kul att leka med.
Animalism är en underskattad disciplin, men inte jätte underskattad. Tematisk fantastisk är den i alla fall och med lite kreativitet kan man ha mycket kul med den.
Fortitude... Igen? Det är en bra disciplin och den gör klanen mer uthållig och nybörjarvänlig... Men verkligen? Jag hade slängt in Celerity, Potence eller auspex här. Men det är kanske bara jag.
Bra koncept bakom Gangrels jag sett: Flockledare för en grupp av sina "syskon" som försöker vinna självständigheten som är så viktig för klanen från sin Sire.
Koncept jag aldrig vill se igen: Killen som vägrar ha att göra med andra vampyrer eller komma in i staden. Spela en karaktär som kan vara med i handlingen/gruppen!
Klädsel: Sakerna du dog i, eller saker stulit från tvättlinor om du måste vara i ett möblerat rum.
Embrace: Överlevare, folk som klarat sig igenom svåra saker eller som Siren tror kommer vara kapabel att göra det. Inte bara fysiska svårigheter utan också tex ex-missbrukare eller cancer överlevare är bra rekryter.
Varför är Gangrel den bästa klanen att spela?: Eftersom du kan njuta av att vara utanför samhället. Du klarar dig helt själv och behöver inte förlita dig på någon. Du kan äntligen vara din egen man! Det är också kul att släppa loss samhällets begränsningar och vara djurisk ett tag.
Skräcken som Gangrel handlar om är skräcken att förlora sin mänsklighet. Metaforen för det är klanens nackdel där de blir mer och mer djuriska för varje gång de tappar kontrollen. Jag gillar att göra djuret man blir till någonting riktigt omänskligt så som en haj eller en insekt. Det får fasan att bli mer påtaglig. Men även en fladdermus eller en varg är bra allternativ med mycket symbolik bakom sig. De är klassikerna av en anledning.
Den här gången fokuserar vi på klan Gangrel:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bBEHGQqne_M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/bBEHGQqne_M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Vampire är ett spel som till stor del handlar om att göra upp med besten, det djuriska monstret som finns inom varje vampyr. Gangrel har gjort det genom att bli djuriska själva. Men samtidigt straffas de hårdare varje gång de ger efter för besten genom att bli mer och mer djuriska för varje snedsteg.
Gangrel är på många sätt den vilda och monstruösa vampyren som vi ser i filmer som 30 days of night. Detta gör dem utmärkta som en nybörjarklan. De bryr sig inte egentligen om politik eller ens Cammarila/Sabbat konflikten, de har inte mycket till klanstruktur så de har inte någon som säger åt dem vad de ska göra och de är extremt självständiga. Men de kan fortfarande ge sig in i politik och grupper om de vill. Detta gör det ganska befriande att spela dem. Gangrel betyder ju ungefär "vandrare" eller "luffare.", så börja vissla på Fri som en fågel och gör vad du vill.
Discipliner: Protean är guldstandarden för discipliner. Den ger självständighet, stridsförmåga och mindre extra fördelar utöver det. En av mina favorit discipliner och alltid kul att leka med.
Animalism är en underskattad disciplin, men inte jätte underskattad. Tematisk fantastisk är den i alla fall och med lite kreativitet kan man ha mycket kul med den.
Fortitude... Igen? Det är en bra disciplin och den gör klanen mer uthållig och nybörjarvänlig... Men verkligen? Jag hade slängt in Celerity, Potence eller auspex här. Men det är kanske bara jag.
Bra koncept bakom Gangrels jag sett: Flockledare för en grupp av sina "syskon" som försöker vinna självständigheten som är så viktig för klanen från sin Sire.
Koncept jag aldrig vill se igen: Killen som vägrar ha att göra med andra vampyrer eller komma in i staden. Spela en karaktär som kan vara med i handlingen/gruppen!
Klädsel: Sakerna du dog i, eller saker stulit från tvättlinor om du måste vara i ett möblerat rum.
Embrace: Överlevare, folk som klarat sig igenom svåra saker eller som Siren tror kommer vara kapabel att göra det. Inte bara fysiska svårigheter utan också tex ex-missbrukare eller cancer överlevare är bra rekryter.
Varför är Gangrel den bästa klanen att spela?: Eftersom du kan njuta av att vara utanför samhället. Du klarar dig helt själv och behöver inte förlita dig på någon. Du kan äntligen vara din egen man! Det är också kul att släppa loss samhällets begränsningar och vara djurisk ett tag.
Skräcken som Gangrel handlar om är skräcken att förlora sin mänsklighet. Metaforen för det är klanens nackdel där de blir mer och mer djuriska för varje gång de tappar kontrollen. Jag gillar att göra djuret man blir till någonting riktigt omänskligt så som en haj eller en insekt. Det får fasan att bli mer påtaglig. Men även en fladdermus eller en varg är bra allternativ med mycket symbolik bakom sig. De är klassikerna av en anledning.