Gör ett gräv kring drevet mot Rasmus för att se om det kommer upp något. Gav dock blod nyss så är lite virrig i huvudet nu, så kanske missar något.
Drevet mot Rasmus startar med att Rasmus hamnar i konflikt med Vimes kring status på yrkena (jag har tidigare påtalat att detta kan vara fabricerat för att artificiellt skapa en diskussion som ska leda till massoutning, för att ulvarna vill veta yrken pga dold information kring byns powerroller). Rasmus skickar röst till Vimes, varpå jag inleder drev mot Rasmus för att mitt yrke sammanfaller bättre med Vimes uttalande om lågstatus. Vi vet nu att yrkena inte har den bäringen som gav upphov till bråket, eftersom flera bybor med högskoleutbildning finns. Strax efteråt börjar Sidd sin crusade mot mig, vilket kanske inte nödvändigtvis har med saken att göra men känns tangent med vissa ulvpar som vill leda bort heat från Ramsus/Vimes i någon form. Efter det skickar Vimes tillbakakaka (2 röster på Rasmus) tillsammans med en direkt uppmaning att Rasmus ska outa yrke. Det finns många vägar att analysera den här uppmaningen. En röd Vimes och en grön Ramsus vill Vimes se om infon stämmer överens med ulvarnas dolda inforövertag om powerroll. En röd Vimes och en röd Rasmus vill initiera en massoutning. En grön Vimes och en röd Rasmus vill ha klarifikation i förvirringen och se om Rasmus ljuger. En grön Vimes och en grön Rasmus vill reda ut mekaniken för att se om byns yrken består av fler möjligheter än lågstatusjobb från folk som är fast i Nora. Häger poängterar i senare post att Vimes/Rasmus-bråket har fel fokus, eftersom hög-/lågstatus kanske inte är relevant på det sätt som framförs, samt anser det grönande att de inlett på det sättet. Rasmus vill frångå diskussionen för att yrken har en funktion i spel (vilket torde vara en grön poäng, under förutsättning att ulvarna arbetat för en massoutning). I Rasmus #51 är han och Vimes plötsligt överens om spelet, men det är i en avvikande diskussion som nog snarare gäller dansandet.
Fjodde ställer Vimes mot väggen i #58 och undrar varför det är skumt med Rasmus mer betydande yrke, men med informationen som låg på bordet då så var det ju ganska skumt (två spelare hade outat lågstatus och en icke-lågstatus). Med facit i hand vet vi ju dock att Fjodde också hade högskoleutbildning, så han visste ju att det inte var något skumt per se i Rasmus uttalande. Vid det här laget ser röstbilden ut 2-2-2-1 på olika parter, inga ledande drev än så länge alltså (Tack Basse, jag uppskattar i alla fall dina stillbilder på röstläget! <3).
BB7 flikar in i #63 att han tycker Rasmus och Vimes gnabbande är BAU. Här någonstans ligger mycket diskussion kring yrkes outning eller ej (se mitt förra gräv). Noterbart från den är att
BB7 outar lågstatusyrke, men under en trolig missuppfattning eftersom hans yrke kräver en högskoleutbildning. Det här är ju ett problem med hela den här diskussionen som startat drevet på Rasmus, eftersom den bygger på subjektiva värderingar som enkelt missuppfattas.
BB7 klockar ju dock in senare och påtalar att det finns en missuppfattning, eftersom Rasmus aldrig pratat om högstatus utan bara icke-lågstatus. Den här missuppfattningen promptar Andersson till att lägga röst på Rasmus (3 röster), trots att han länkar till inlägget där Rasmus skriver "Mitt är inte ett lågstatusyrke". Andersson har dessutom strax innan argumenterat för en massoutning. I posten efter det lägger även Sidd röst (fyra röster) på Rasmus, och även det under premissen om att massouta. Drevet mot Rasmus och viljan att massouta går alltså hand i hand. Därefter byter jag röst från Rasmus (tillbaka till tre röster) till Sidd, för att få en jämnhet i dreven som ligger. Sedan blir det lite häcklande mellan
BB7 och Sidd om huruvida Rasmus sagt högstatus eller ej. Eftersom hela premissen kring Rasmus drev är att han outat högstatus (vilket är felaktigt) är det ju då spännande att Sidd tolkat Rasmus uttalande till något annat än vad det var. Vimes påpekar i #119 att Rasmus röst på Vimes är suspekt (med all rätt, det är den) med frågan "Vad kan han ha för yrke som promptar honom att göra så?". Vi vet nu att Rasmus är tandläkare, och det är nog det här som är mest av en smoking gun gällande Rasmus.
Varför röstar Rasmus på Vimes, i en diskussion gällande yrkesskillnader, när hans egna yrke är så mundant? Det finns ingenting i mitt tycke som är rationellt av Rasmus att skicka en röst på Vimes här. Det går till och med att argumentera i förvirringen att tandläkare är ett lågstatusyrke (vem fan drömmer om att bli tandläkare liksom?). Rasmus
skriver senare att hans motivering var "Men durå?!", men
Rasmus la ju sin röst först på Vimes, inte tvärtom. Jag la till och med min röst på Rasmus före Vimes med exakt samma motivering, men fick ingen skit för det från Rasmus. Vimes söker någon form av klargörande från Rasmus kring sitt yrke och motiveringen för rösten. Vimes belyser även i #123 bristerna i Rasmus argumenation och ställer honom mot väggen (och jag tror inte det här besvarades).
INTERMISSION: So far är Rasmus spelande på många plan suspekt, och det går inte att förbise att drevet mot Rasmus dessutom går hand i hand med en diskussion som leder mot massoutning, en diskussion som mycket väl kan ha planterats för att ulvarna ville ha info.
I #137 kommer väl en stor del av avgörandet för hur rundan blir. Brynolf startar igång outningen av yrke, och lägger i samma veva en röst på Rasmus (fyra röster igen). Det finns dock ingen motivering till rösten. Basses stillbild på röstläget visar att han går emot Sidd på fem röster. Rasmus outar yrke efter många uppmaningar, och skickar bollen vidare till Vimes. Sidd försöker här argumentera att Rasmus visst har högstatusyrke (med utbildningsår och lön), men gör det i en citerad post från
BB7 där poängterat att han är gymnasielärare (vilket ju även det kräver en högskoleutbildning). I #162 försvarar Rasmus sig med att rösten på Viems var "för att gräva runt i grytan". Vilken gryta? Det var spelets andra röst och kom i ett läge där ingen information fanns tillgänglig. Det klingar också illa med att han senare säger att rösten var "Men durå!?". Men det kan ju vara svårt att hålla koll på lögner en skriver tänker jag, och jobbigt när en ger flera förklaringsmodeller till samma sak. I post #163 besvarar Rasmus Vimes #123, men stöter helt ifrån sig anklagelserna med a) "du resonerar kring olika sätt som jag skulle kunna resonera om jag var ulv, snarare än att peka på något faktiskt rödande" och b) "vill minnas någon rad ur flufftexten i anmälningstråden som antydde något om ulvarna och det fick mig att tänka att det kanske inte var gänget som drog iväg från stan och pluggade trams på högskola" (vilket ju är en felaktighet som är enkel att kolla upp, men Rasmus svar var istället att rösta på Vimes). En sak jag noterar här är att Basse inte hade någon som helst misstanke mot Rasmus här, men nu i R2 är det plötsligt viktigt att syna Rasmus. Se exv #166. I post #176 sen flyttar Häger från Sidd till Rasmus (fem röster och ledande drev!). Men i posten efteråt flyttar Brynolf sin röst från Rasmus till Vimes (fyra röster). Efter det är Vimes nöjd med Rasmus svar (men han svarade ju inte!) och byter röst från Rasmus till Sidd (tre röster). Kvar med röst på Rasmus ligger Häger, Andersson och Sidd och här har allt med Rasmus glömts bort och försvinner från diskussionen (incidentally lagom till att massoutningen är i full blås, vilken märklig koinkidink hörrni!). När jag sen drar igång drevet mot lågflygarfjodde är både Rasmus och Sidd svinsnabba med att flytta dit röster.
Så de som dödade Rasmusdrevet var:
Brynolf - Som även var MVP med att se till att massoutandet av yrken drog igång.
Vimes - Som drog igång diskussionen som skulle leda till massoutning.
Och slutligen
Sidd - Som propagerat för massoutning hela spelet.
Om
Rasmus är röd så är någon av de tre ovanstående garanterat medulv. Troligtvis fler än en. Så en viable ulvtrio enligt det här grävet är inom dessa.