I tråden om filmer du omvärderat pratades det om en undersökning om vilka filmer folk oftast ljuger om att de har sett. (Gudfadern tydligen.) Jag tänkte att det vore intressant att prata om en relaterad fråga, nämligen vilka filmklassiker du inte sett. Här finns utrymme för personlig tolkning. Den enes odödliga klassiker är någon annans något annat. Men vi kan väl i detta fallet använda en definition som säger att det ska röra sig om en film du av olika anledningar känner att du borde ha sett men inte gjort än. Skriv gärna även lite kort om varför du tycker att det för din del utgör ett hål i resumén.
Jag börjar. Jag har två filmer som ligger och gnager. Och det Citizen Kane och Cykeltjuven. Och samma förklaring gäller för dem båda och de är den ikoniska status de båda har. De brukar som bekant ofta hamna i topp när förståsigpåare ska prata om bästa filmerna någonsin. Och jag vill veta varför. Jag har sett de flesta andra som de brukar samsas med på topplistan (A Clockwork Orange, Gudfadern, Det sjunde inseglet, Sju samurajer, Vertigo osv) men just de har av någon anledning slunkit genom nätet.
Vilka är dina?
Jag börjar. Jag har två filmer som ligger och gnager. Och det Citizen Kane och Cykeltjuven. Och samma förklaring gäller för dem båda och de är den ikoniska status de båda har. De brukar som bekant ofta hamna i topp när förståsigpåare ska prata om bästa filmerna någonsin. Och jag vill veta varför. Jag har sett de flesta andra som de brukar samsas med på topplistan (A Clockwork Orange, Gudfadern, Det sjunde inseglet, Sju samurajer, Vertigo osv) men just de har av någon anledning slunkit genom nätet.
Vilka är dina?