" Vilka andra gamla konsol-RPG:n är lika bra som dessa?"
Inga gamla är lika bra som dessa, inte heller några nya. Chrono Cross och FFVII samt FFIX är finfina uppföljare, FFVII är nästan lika fin som FFVI. Men på det hela taget så, nej, det finns inga som är lika bra.
Däremot finns det några som är bra ändå:
FFIV är redan nämnd, Super Mario RPG också.
Seiken Densetsu 2 är bra men det behövs fler spelare för att det skall komma till sin rätt.
Den största utmanaren till FF var ju Dragon Quest, som länge höll jämna steg med Final Fantasy, men till slut blev det lite som Beatles och Beach Boys. Final Fantasy tog det hela ett steg längre, och Dragon Quest blev lojt. Dragon Quest VI är ett väldigt bra spel, det bästa jag spelat i serien, om man är beredd på att det är Långt och Svårt. Storyn och karaktärerna är lite för förutsägbara, men DQVI är fortfarande det enda spel ur den generationen som kan utmana FFVI och CT.
Om du kan tänka dig att byta maskin (emulator? antar jag?) finns ju finfina Phantasy Star, och även Story of Thor, Landstalker samt Crusader of Centy (Soleil hette det i Europa) i b-klassen.
Tillbaka på SNES igen finns det spel som är bra, men inte riktigt i samma liga som ovanstående. Jag skriver en lista rakt av bara:
Breath of Fire 1 och 2
Dragon Quest 5
Lufia 1 och 2
Tales of Phantasia
Soul Blazer, Illusion of Gaia och Terranigma
Jag har hört goda rykten om Ys och SaGa-spelen också, men har inte spelat dem själv. Andra jag hört gott om men inte spelat är Bahamut Lagoon,
Och så finns det några som går att spela, men mest i nödfall:
Lagoon
Secret of Evermore
Robotrek
Extra mention måste också gå till Shadowrun, som trots styltig grafik och sugigt gameplay har ett helt fantastiskt soundtrack, och en utmärkt på gränsen till fantastisk story.