Nekromanti Klassiska SNES-rpg:n

Sodivra

Champion
Jag har just spelat om Chrono Trigger, och nu ska jag ta mig an Final Fantasy VI. Så jävla najs, va. Känslan, karaktärerna, storyn... Vilka andra gamla konsol-RPG:n är lika bra som dessa?

Jag tänkte ge Seiken Densetsu 3 en andra chans, men jag vet inte... Är det någon story i det spelet egentligen?

Live a Live har jag också spelat och gillat, och jag tänker göra ett nytt försök med Earthbound.

Rising

Vila i frid
Final Fantasy V är rätt bra, det med. Storyn är iofs "hitta de sju kristallerna bla bla bla", men den berättas ändå med lite sköna piratkaraktärer och annat najs. Det jag mest kommer ihåg är dock Jobb-systemet, som innebär att vem som helst kan träna för att bli typ vad som helst. Det blir alltid så att man liksom: "Hon ska vara en barbar, för de får så söta kläder då. Och han kan få vara lite av en svart magiker också, för jag behöver lite mer eldunderstöd. Och den där, det vore bra om han kunde kasta Life, för det är ofta bara han kvar när fienden kör en fetingattack, och phoenix downs är så djäkla dyra i det här spelet. Och hon den sista kan få träna upp sig lite på att vara ninja, för ninjas är coola" osv. Det är lattjo.

Annars har jag inga råd. Själv är jag mest sugen på Dragon Quest, för om det nu är så himla poppis bland jappsen så måste det ju vara bra.

Jo! Å så måste man ju spela Super Mario RPG. Bowser beväpnad med en chow-chow, hur mycket mer ägzor kan det bli?

thark

Hero
FF4 är inte tillnärmelsevis lika bra som FF6 eller Chrono Trigger men, rent storymässigt, ändock riktigt bra och i mitt tycke bättre än FF5 (även om femman, som Rising säger, kanske är intressantast vad gäller spelsystem av de tre snes-FFen).

Sen finns det en hel del men egentligen inget som jag tycker är riktigt, riktigt bra. Tales of Phantasia är ett som i mitt tycke är helt okej.

Romancing SaGa 1-3 kan också vara värt att kika på men jag vet inte hur mycket som finns översatt.

Storyn i Seiken 3 är verkligen inte mycket för julgranen och egentligen inte ett spel jag rekommenderar.

Lycan

Hero
Uppföljaren till Chrono Trigger, Radical Dreamers, känns som en självklar rekommendation. Ett lite udda, textbaserat, spel, som ger en del closure åt vissa plotlines från CT.

Sedan har jag en personlig fäbless för Breath of Fire 2. Åsikterna går isär om spelet, men jag tycker att det har ganska rolig handling, även om upplägget är tämligen stelt och oinspirerat.

Ogre Battle, Bahamut Lagoon och Fire Emblem 4 ger väl snarare en behållning baserat på strategidelen än handlingen, men de är välproducerade och värda en chans.

Notera även att Radical Dreamers, Bahamut Lagoon och FE4 bara finns på engelska som fan-översatta roms.

- L

Eksem

Champion
" Vilka andra gamla konsol-RPG:n är lika bra som dessa?"

Inga gamla är lika bra som dessa, inte heller några nya. Chrono Cross och FFVII samt FFIX är finfina uppföljare, FFVII är nästan lika fin som FFVI. Men på det hela taget så, nej, det finns inga som är lika bra.

Däremot finns det några som är bra ändå:

FFIV är redan nämnd, Super Mario RPG också.
Seiken Densetsu 2 är bra men det behövs fler spelare för att det skall komma till sin rätt.

Den största utmanaren till FF var ju Dragon Quest, som länge höll jämna steg med Final Fantasy, men till slut blev det lite som Beatles och Beach Boys. Final Fantasy tog det hela ett steg längre, och Dragon Quest blev lojt. Dragon Quest VI är ett väldigt bra spel, det bästa jag spelat i serien, om man är beredd på att det är Långt och Svårt. Storyn och karaktärerna är lite för förutsägbara, men DQVI är fortfarande det enda spel ur den generationen som kan utmana FFVI och CT.

Om du kan tänka dig att byta maskin (emulator? antar jag?) finns ju finfina Phantasy Star, och även Story of Thor, Landstalker samt Crusader of Centy (Soleil hette det i Europa) i b-klassen.

Tillbaka på SNES igen finns det spel som är bra, men inte riktigt i samma liga som ovanstående. Jag skriver en lista rakt av bara:

Breath of Fire 1 och 2
Dragon Quest 5
Lufia 1 och 2
Tales of Phantasia
Soul Blazer, Illusion of Gaia och Terranigma

Jag har hört goda rykten om Ys och SaGa-spelen också, men har inte spelat dem själv. Andra jag hört gott om men inte spelat är Bahamut Lagoon,

Och så finns det några som går att spela, men mest i nödfall:

Lagoon
Secret of Evermore
Robotrek

Extra mention måste också gå till Shadowrun, som trots styltig grafik och sugigt gameplay har ett helt fantastiskt soundtrack, och en utmärkt på gränsen till fantastisk story.

thark

Hero
Jag har hört goda rykten om Ys och SaGa-spelen också, men har inte spelat dem själv.

Jag är en Ys-fanboy själv, men just SNES-inkarnationerna är inte sådär väldigt mycket att hänga i julgranen.

Zire

Swashbuckler
Annars tyckte jag att Seiken Densetsu 2 var riktigt skön, men multiplayandet kan ha haft mycket med saken att göra.

Illusion of Time/Gaia är riktigt bra. Själva speligheten kan man väl tycka vad man vill om, men känslan i miljöerna och storyn tycker jag är helt underbar. Mycket stramare och eftertänksam än många andra RPGer.

Terranigma får ju inte heller glömmas (som är en slags uppföljare på Illusion of Time).

Men det är klart... FFVI går inte riktigt att tävla med.

Lufia hade några ljuspunkter även om storyn var lite slö.
Breath of Fire 2 hade en ljuspunkt och resten var bortkastade pengar för min del, jag gillade inte stilen.

Sodivra

Champion
Jo, jag har hört en del om Jobb-systemet. Får väl kolla upp det. Super Mario RPG är det också en del som talar sig varma för, vafan, hur medryckande kan den storyn vara? Tänkte jag, men jag får väl testa det också.

Sodivra

Champion
Uppföljaren till Chrono Trigger, Radical Dreamers, känns som en självklar rekommendation. Ett lite udda, textbaserat, spel, som ger en del closure åt vissa plotlines från CT.
Huh... Det verkade bara konstigt, men jag får väl testa.

Sedan har jag en personlig fäbless för Breath of Fire 2. Åsikterna går isär om spelet, men jag tycker att det har ganska rolig handling, även om upplägget är tämligen stelt och oinspirerat.
Breath of Fire 2! :gremlaugh: Det var verkligen charmigt till max, även om random encounterserna var lite tjatiga. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, Final Fantasy V är riktigt trevligt att pyssla med. Det är synd att storyn inte är lika bra som spelmekaniken bara.

/Dimfrost

Sodivra

Champion
FFVII är ju verkligen svinbra. Jag gjorde till och med en AMV till spelet... :gremsmile: http://www.animemusicvideos.org/members/members_videoinfo.php?v=35295

Seiken Densetsu 2 går att köra i multiplay? Coolt! Jag kommer ihåg att jag mötte den första bossen och tänkte "Amen vafan är det här...?" och sen gav upp på det. Får ge det en ny chans med en kompis! :gremsmile:

Dragon Quest VI ser helkeff ut. Är det nåt schysst då?

Vilket Phantasy Star-spel ska man börja med? (Eller: Vilket är bäst?)

Shadowrun har jag hört en del gott om, bäst att testa någon dag.

Åhhh, Terranigma...! Jag hade sluttexten som signatur på ett forum i början av 2000-talet:

"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."

Bästa slutet i ett datorspel någonsin - Tyckte jag då ialalfall. Hmm, vet inte vad jag tycker nu...

Sodivra

Champion
Åh, mumma... Introt till Final Fantasy 6, ni vet när dom går i Magitek-rustningarna över vinterlandskapet till Terras Theme? Det äger så jämra hårt. Datorspelspoesi.

Anyway, finns det några RPGMaker-spel som man bara måste kolla upp?

Eksem

Champion
"Dragon Quest VI ser helkeff ut. Är det nåt schysst då?"

Till SNES skulle jag bedöma det som tredje bästa RPG efter FFVI och Chrono Trigger (okej, kanske även efter FFIV). Men som sagt, det är riktigt Långt och Svårt. Och traditionellt (på det sätt som FFVI och Chrono Trigger börjat lämna bakom sig). Men bra, det är det verkligen.

Anders Åstrand

Swordsman
Super Mario RPG tycker jag är riktigt bra, men det är varken klassiskt eller släpptes som PAL-version. Man ser en del likheter med ff-spelen då det gjordes av square.

Rykten gör förövrigt gällande att det kommer på Wii:s virtual console såsmåningom.

Rising

Vila i frid
Super Mario RPG är det också en del som talar sig varma för, vafan, hur medryckande kan den storyn vara?
Den är... hmm... inte mycket. Egentligen är inte stridssystemet eller de strategiska möjligheterna så häftiga heller, fast det finns faktiskt ett gäng coola bossar; och karaktärerna är (förutom den lilla rosa fluffen) spot on. (Synd bara att dockan inte är bättre, för han är oerhört häftig och en av mina stora inspirationskällor till Flux)

Däremot rekommenderar jag jättemycket Mario & Luigi Superstar Saga till gameboy advance. Det är det perfekta actionrollspelet ("action" som i att det är ett väldigt aktivt stridssystem); med en riktigt skön handling som faktiskt fungerar.

Och förstås: Phantasy Star till sega <s>megadrive</s> master system. Nu blev jag så sugen på att spela det att jag måste gå och ladda he... jag menar låna det av en kompis...