Nekromanti Klassiska Traveller

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,660
Location
En mälarö
Nyligen spelade jag Traveller. Det är något jag inte gjort på cirka 30 år(!). Det var en liten one-shot-session med tre spelare och en spelledade som klarades av på en sittning och äventyret var ett officiellt sådant från den tiden det begav sig. Efteråt så slogs jag emellertid av hur väl systemet har åldrats. Det är nästan minimalistiskt med grundvärden, ett fåtal färdigheter och kan mer eller mindre sammanfattas i en enda mening. Det fungerade oerhört smidigt och regelverket märktes knappast, om nu det är något som kan anses eftersträvansvärt. Traveller är ett spel, eller i alla fall regelsystemet, som jag mycket väl kan tänka mig att ta upp på nytt.

Finns det någon som har några åsikter om Traveller? Finns det t o m några som fortfarande spelar det? Senare versioner använde ett annat regelsystem, samma som användes, om jag inte minns fel, i Twilight 2000. Hur står det sig i jämförelse med orginalsystemet?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Jag har en sån där åsikt som är mindre värd för att jag bara läst det:

Jag upplever som du att systemet är rätt minimalt; det finns säkert ett par saker jag skulle kunna vilja ändra på men för att vara trad är det sjukt enkelt.

Det jag inte gillade var framför allt slumpen i rollpersonsskapandet; att man kan slå fram en "dålig gubbe" utan att vilja det ser jag alltid som en bugg i systemet. Däremot inspirerades jag av bakgrundsgenereringen till Rotsystems listor över bakgrundshändelser och sånt, och jag gillade idén med kompetenspaket skarpt -- har experimenterat med liknande i andra spel sedan dess.

Det som gjort att jag inte spellett Traveller är väl framför allt för att jag har så svårt för den sortens sandbox-spelande jag upplever att det är gjort för. Som SL iaf. Slumptabellerna för att generera system är imponerande, men ger inte mig vad jag behöver för att kunna konstruera scenarier eller äventyr jag tycker om. jag förstår dock att folk som är bättre på att improvisera och gillar drivande spelare kanske har lite lättare.

Jag gillade inte riktigt heller hur mycket tabeller man som SL förväntades memorisera eller ha i huvudet, men tänker mig att man kan höfta rätt mycket vad gäller avdrag och så.

Jag har nåtslags plan om att försöka ta isär Traveller till dess beståndsdelar, ta det jag gillar, komplettera med det jag tycker saknas och bygga ett eget system i lite samma anda.


(Jag har alltså läst versionen som gavs ut av Mongoose, 2008 står det i min bok. Osäker på hur den förhåller sig till andra versioner.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,660
Location
En mälarö
Rollpersonskapandet är charmigt men definitivt en av de delar jag skulle sätta kniven i om jag verkligen skulle ta upp det. Ideen med att man slår huruvida ens rollfigur överlever skapandet är roligt och något man kan fnissa åt men som i verkligheten bara sabbar. Allt det man simulerar med ett sådant system kan man göra på enklare, mindre omständliga och, framförallt, mindre långfinger-in-your-face-vis.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ideen med att man slår huruvida ens rollfigur överlever skapandet är roligt och något man kan fnissa åt men som i verkligheten bara sabbar.
Men passar det inte ganska bra med tanke på att reglerna leder till olika bra RP? Jag inbillar mig att det skänker en viss spänning till rollpersonsskapandet att man kan förlora en RP som ser ut att bli bra och att man kan få slippa en RP som ser dålig ut. Om man nu ska slå fram RP som kan bli ojämna så tycker jag det låter intressant att man inte kan vara säker på att få den RP man har slagit fram innan RP är färdig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
krank;n64871 said:
(Jag har alltså läst versionen som gavs ut av Mongoose, 2008 står det i min bok. Osäker på hur den förhåller sig till andra versioner.)
Av alla de olika utgåvor som gjorts är Mongoose-versionen den som är mest lik originalet.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Jag spelar Mongoose Traveller varje vecka. Jag tycker att det är ett mycket bra system, väldigt lätt och kommer inte ivägen. vi har roligt och det fungerar bra. Jag gillar 2d6+modifiers och komma över 8:a det är lätt och snabbt. karaktärsskapandet i Mongoose traveller är lite mer förlåtande än klassiska. Om du misslyckas med en karriär så dör du inte om man inte kör med Iorn man regeln.
Just nu så spelar vi ett Mercenary company. Vi har vårat skepp med en spelare som Ägaren för allt, Kaptenen, ägarens livvakt och Head of security. Vi sysslar med allt från diplomati till tja döda pirater eller bara åka runt och utforska. Sen kan det hjälpas att våran spelledare skriver för Mongoose och har stenkoll på systemet och världen vilket leder till en grym upplevelse.

Men http://rpg.drivethrustuff.com/produ...ler?manufacturers_id=45&filters=0_0_10134_0_0 kan man ladda ner för att ta en titt på det.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej! Jag blev helt besatt av Traveller efter att ha lyssnat på Lord Wird Slough Fegs konceptalbum men det kändes inte som att jag skulle spela själva spelet. Det kändes som att det skulle vara väldigt tungrott när jag läste igenom några PDFer, men kanske kollade jag på fel grejer?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,255
Location
Stockholm
Jag är också nyfiken på Traveller. Vad är en bra ingång till spelet, var börjar man? Vilken utgåva är lättast att komma igång med (det vill säga en regelbok av lite mindre format som gärna är lätt att få tag i)? Vad finns det för bra äventyr (som gärna klaras av på en eller ett par kvällar)?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,660
Location
En mälarö
Mutanten;n64918 said:
Men passar det inte ganska bra med tanke på att reglerna leder till olika bra RP? Jag inbillar mig att det skänker en viss spänning till rollpersonsskapandet att man kan förlora en RP som ser ut att bli bra och att man kan få slippa en RP som ser dålig ut. Om man nu ska slå fram RP som kan bli ojämna så tycker jag det låter intressant att man inte kan vara säker på att få den RP man har slagit fram innan RP är färdig.
En risk med det förfarandet är att den som vill kan fortsätta att göra rollfigurer tills korna kommer hem i jakt på den ultimat-optade framslagningen. Det finns fördelar med systemet, inte för att tala om charm, men personligen tycker jag att nackdelarna är större än fördelarna.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
kloptok;n64981 said:
Jag är också nyfiken på Traveller. Vad är en bra ingång till spelet, var börjar man? Vilken utgåva är lättast att komma igång med (det vill säga en regelbok av lite mindre format som gärna är lätt att få tag i)? Vad finns det för bra äventyr (som gärna klaras av på en eller ett par kvällar)?
jag tycker att Mongoose Traveller som finns som gratis preview är lättast att börja med. Dom har bra äventyr och du behöver inget mer än grund regelboken för att börja spela: http://rpg.drivethrustuff.com/product/58279/Book-0-Introduction-to-Traveller eller så köper man grund boken: http://rpg.drivethrustuff.com/product/56586/Traveller-Main-Rulebook?manufacturers_id=45
Det är lätt att skapa karaktärer till det.

Om folk har lust skulle vi kunna köra ett Roll20/skype spel för de som vill testa spelet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Organ;n64997 said:
En risk med det förfarandet är att den som vill kan fortsätta att göra rollfigurer tills korna kommer hem i jakt på den ultimat-optade framslagningen. Det finns fördelar med systemet, inte för att tala om charm, men personligen tycker jag att nackdelarna är större än fördelarna.
Twilight 2000 hade en variant av detta som hindrade att man optade allt för mycket med att slå fram sin gubbe. Efter varje term fick man slå en tärning (tror det var d10). Slog man lika med eller under antalet terms man redan haft så började kriget - din nästa term blev automatiskt någon form av militär, och sedan var din gubbe klar. Man skulle kunna köra något liknande i Traveller - slumpa efter varje term om du får fortsätta eller inte.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Staffan;n65156 said:
Twilight 2000 hade en variant av detta som hindrade att man optade allt för mycket med att slå fram sin gubbe. Efter varje term fick man slå en tärning (tror det var d10). Slog man lika med eller under antalet terms man redan haft så började kriget - din nästa term blev automatiskt någon form av militär, och sedan var din gubbe klar. Man skulle kunna köra något liknande i Traveller - slumpa efter varje term om du får fortsätta eller inte.
Hmm, det är inte en dum ide, skulle vara ganska roligt tror jag. Men det är inte många som tar mer än 4-5 termer pga åldringsslagen som är ganska mördande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Traveller, den gamla versionen, har alltid slagit mig som det perfekta systemet att köra Firefly med. Det ger av ungefär den känslan för mig.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,621
Location
Umeå
Det är något med världsbeskrivningen (den som växte fram med ett jätteimperium och så) som ger den känslan för mig också. Däremot upplever jag att det är för specialiserade skills - framförallt på den tekniska sidan - för att stödja det i spel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n65316 said:
Däremot upplever jag att det är för specialiserade skills - framförallt på den tekniska sidan - för att stödja det i spel.
Ja, många av upplagorna (nu har jag inte läst alla, bara drygt hälften) har både väldigt generella och väldigt specialiserade färdigheter, utan någon rim eller reson jag kan upptäcka för hur skiljelinjen dras. Och ibland överlappar till och med de generella och specialiserade varandra.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
God45;n65306 said:
Traveller, den gamla versionen, har alltid slagit mig som det perfekta systemet att köra Firefly med. Det ger av ungefär den känslan för mig.
Det är antagligen den tekniska begränsningen av kommunikationshastighet som ligger bakom det. Faktumet att inget meddelande kan färdas snabbare än det snabbaste rymdskeppet har gett upphov till den galaktiska feodalismen, och eftersom imperiets kontrollnät är väldigt grovmaskigt finns det gott om utrymme för "free traders" (vilket ju är vad Mal och gänget är på pappret) att göra lite som de vill.
 
Top