Nekromanti Klimat i Mundana...

Nero_UBBT

Warrior
Gott folk!
Jag har allt mer och mer börjat störa mig på en vanligtvis ganska undanskymd detalj i Mundana - klimatet. Jag tycker det är svårt att få en uppfattning om vilket klimat som gäller i olika områden i spelvärlden. Visserligen så har det väl funnits nederbördstabeller och dylikt i en eller annan modul, men eftersom jag varken är geograf eller något annat användbart i sammanhanget - geolog, meteorolog osv så har jag haft svårt att få någon uppfattning om vilket klimat som gäller i olika områden.

I t.ex Asharien har vi växlat mellan att beskriva det som en brutal stekande öken, till amerikanska prärien till klimatet man finner i Spaniens olika delar beroende på var i landet man befinner sig.

Vore det inte en god gärning om Neogames hade kunnat lägga ut jämförelser med Kända klimatområden av idag; t.ex om nån jämförde med t.ex skotska högländerna, danska slättlandet eller dylikt så vore det lättare att få en överblick även om det i och för sig skulle förstöra stämningen till viss del. Men hellre det är att man upptäcker att "va, har dom djungler i Västmark? Jag trodde Soldarn var som Skåne!"

Durin

Veteran
Agree!

Jag håller helt och hållet med dig. Mundanas klimat är inte särskillt välplanerat tycker jag...

T.ex. Mûhad med sina stekheta ökenområden ligger på samma breddgrad som Jargien som, enligt geografica mundana, har "snöiga vintrar".

Västmark ligger bredvid Soldarn. Soldarn kan få snö på vintern, medeltemperaturen i Januari ligger runt +3 C tror jag. Västmark har "ångande djungler".

Caserion ligger på samma breddgrad som norra Asharien. I norra Asharien har dom snö och ganska svenskt klimat. Caserion beskrivs som om dom hade typ medelhavsklimat.

Skulle vara trevligt att få en förklaring på klimatet...

Hjalle

Swashbuckler
Snöigt Mûhad...

Mûhad har inte stekheta öknar. På vintern kan det till och med snöa där också. Så det så.

-Hjalle, hänvisar till Ymir.

Blasphemy

Swashbuckler
Personligen anser jag att det kan vara en nackdel att knyta ett land till ett redan existerande land. Eftersom man då tänker – aha... det är som i skottland där. Genast kommer då kulturen inrullande... Alla har kilt, har mycket heder, spelar säckpipor... ehhhurmmm ja...

Sedan kan ju Mundanas klimat vara rätt så varierande men man måste ha i åtanke vintar, kalla och varma havsströmmar, bergskedjor och liknande. Sedan har Mundana något som inte vår värld har. Magi. Högmagiska platser påverkar till större och mindre del hela Mundana. Exempelvis den kryotropiska noden i Mitheraskogen som inte bara gör skogen, utan även de omgivande Caserion mycket kyligt. Likaså kan man tänka att det finns liknande, kanske svagare magiska strömmar i vissa länder. Exempelvis är kanske Västmarks träsk termotropiskt laddat...

Ymir

Liten kantbaron
Om öknar

Mundanas klimat är fullständigt fucked up. Men inte Mûhads, för det är min boll, och det kan jag rädda.

T.ex. Mûhad med sina stekheta ökenområden ligger på samma breddgrad som Jargien som, enligt geografica mundana, har "snöiga vintrar".
Gör inte misstaget att tro att alla öknar betyder palmer, subtropiskt klimat och sanddyner. Öknar är torra, inte nödvändigtvis heta - det finns öknar norr om polcirklarna, tex Dry Valleys i Antarktis. Tarkas och den mûhadinska Koshanöknen är så kallade tempererade öknar, vilket är väldigt ovanligt i vår värld - det centralasiatiska bältet med Gobi, Kum Tagh, Kyzyl Kum och Takla Makan är det enda. Häromåret snöade det i Takla Makan, vars vintertemperaturer i regel ligger under nollpunkten, och i Mundana är snö är inte helt ovanligt i Mûhads huvudstad Alkarzan.

Några medeltemperaturer i oasstäder i Xinjiang-provinsen i Kina, där ökenklichéer som 'Hero' och 'Chrouching tiger, hidden dragon' är inspelade:

Turfan: Juli: 33C, Januari: -4,1C
Korla: Juli: 27,3C, Januari: -5C
Hotan: Juli: 26,5C, Januari: -1,9C

Att jämföra med Mûhad (som har ett kustklimat, till skillnad från Xinjiang):

Alkarzan: Juli: 24C, Januari: 0 C
Jen: Juli: 25C, Januari: 4C
Melûcka: Juli: 28C, Januari: 11C

I södra Mûhad tar, som synes, ett mer subtropiskt klimat vid, men merparten av landet har alltså ett tempererat klimat. Föga förvånande, då Alkarzan ligger på samma breddgrader som Colonan.

Att sedan ödlefolkets länder på andra sidan Blå havet ligger kring 41:a breddgraden (som New York i vår värld, Colonan i Mundana), och på kontinentens västkust (kontinenters östkust har i regel ett varmare klimat än västkusten, även om Mûhad är tvärtom pga höjdförhållanden, ökenklimat och havsströmmar) har ett tropiskt klimat tar jag inget som helst ansvar för.

- Ymir, räddar det han kan

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Om öknar

Att sedan ödlefolkets länder på andra sidan Blå havet ligger kring 41:a breddgraden (som New York i vår värld, Colonan i Mundana), och på kontinentens västkust (kontinenters östkust har i regel ett varmare klimat än västkusten, även om Mûhad är tvärtom pga höjdförhållanden, ökenklimat och havsströmmar) har ett tropiskt klimat tar jag inget som helst ansvar för.
Jag skulle helt klart säga att detta klassas som ett område med starka magiska strömmar av termotropi – eller i alla fall av högre intensitet än omgivningen. Vi på Jorden tycker nog att det är minst sagt underligt. Men för de i Mundana (de med stor metrologisk och geografisk kunskap) så måste det tyckas naturligt att det är så. För – så är det ju.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Klimatologiska pingpongbollar

I en diskussion med Ljusetsriddare tog han upp exakt det argumentet. Jag svarade så här, och svarar så nu med:

Och där kommer vi in på vad flödestäthet och aspekter egentligen innebär. Är öken ett resultat av att det är lågmagiskt för hydrotropi eller är det för hydrotropi lågmagiska området ett resultat av att där är öken? Oavsett vilken logik man använder där blir det lika konstigt att förklara tropiker på 45:e breddgraden med 'termotropiskt högmagiskt'. Jag menar, den lösningen innebär plötsligt att relationen mellan aspekterna och klimatet sätts ur spel, och varför ska man då ha klimatzoner överhuvudtaget på Mundana? För om ett ställe som borde vara kalltempererat bara råkar vara högmagiskt för termotropi och således tropiskt, varför är det inte så på ytterligare femtielva ställen i Mundana? Varför fungerar klimatet som jordens överhuvudtaget om nu magin styr det på ett sådant sätt? Luktar rejält med lapptäcke i mina enkla ögon.

Och visst, varma havsströmmar hade helt klart kunnat skapa ett medelshavsaktigt eller tillochmed subtropiskt klimat i de södra delarna av Blå havet, men det finns ju gränser. Att det skulle kompensera för två klimatzoner nordliga bredd från tropikerna är knappast rimligt.

Magi ursäktar inte vad som helst. Att kasta runt klimatzoner som pingpongbollar är lite över min toleransnivå, helt enkelt.

- Ymir, trodde att grejen med just Eon var att det var en fantasyvärld med realism som nyckelord.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Klimatologiska pingpongbollar

Fast nu är ju Mundana just så. Den följer jordens klimat (relativt logiskt) förutom att det på vissa platser skiljer sig markant. Hur kan det då komma sig att det gör det?

Tja antingen är det havsströmmar eller så beror det på magi eller någon annan orsak. Och eftersom vi vet att högmagiska platser kan starkt påverka omgivningen så kan man gissa att till sig att det är högre flödestäthet av vissa aspekter i områden där klimaten distinkt särskiljer sig.

Något får ju klimatet att gå ut över de vanliga "logiska" ramarna. Vad detta är däremot kan diskuteras.

Pendragon

Swashbuckler

Å andra sidan ligger väl New York på ungefär samma breddgrad som Rom? Åtminstone är jag relativt säker att den 45:e breddgraden går genom spanien och italien, så svinkallt är det ju knappast, även om tropiskt verkar vara att ta i.

/Joel

Durin

Veteran

Okej, jag förstår... snygg räddning :gremgrin:

Men det finns fortfarande för mycket annat som inte stämmer..

Durin

Veteran
Det omgivande Caserion är inte mycket kyligt. Endast dom norra delarna är hyfsat kalla. Resten är varmt, soligt och allmänt lite för mysigt för att allt ska vara frid och fröjd. Iallafall om man ska tro "Cirefalier".

Nero_UBBT

Warrior
Men just det där "Caserion är kyligt".

England är kyligt, men inte lika kyligt som norra Norrland där jag bor. Säger jag Caserion är ett kyligt land tänker dom " jaha, det är som här då" trots att landet kanske inte ens har snö mer än en månad per år...

ripperdoc

Myrmidon

Och jämför man temperaturerna mellan New York och Rom så är de ganska olika. New York har exempelvis betydligt kallare vintrar där det ofta snöar. Så breddgrader är långtifrån allt när det gäller klimat-

/RD

Pendragon

Swashbuckler
Men vänta nu här... Mundana breddgrader

41:a breddgraden
Det finns ju en hyfsat markant skillnad i storlek mellan Mundana och Jorden. Det betyder att det är en kortare sträcka mellan varje breddgrad (och längdgrad för den delen). Dessutom nämns det väl ingenstans om klimatet på Mundanas poler?
Visst, breddgraderna duger till att jämföra olika delar Mundana på samma breddgrad, men Mundanas 41:a breddgrad är inte nödvändigtvis detsamma som Jordens 41:a. Alltså självdör alla jämförelser med både New York och Rom.

/Joel

Hjalle

Swashbuckler
Re: Men vänta nu här... Mundana breddgrader

Dessutom nämns det väl ingenstans om klimatet på Mundanas poler?
Ma, 'södra packisen' nämns i G-Mundanas Geografikapitel och 'norra packisen' i L&H...

-Hjalle, förjävlig.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Men vänta nu här... Mundana breddgrader

'södra packisen' nämns i G-Mundanas Geografikapitel och 'norra packisen' i L&H...
Det betyder bara att temperaturen ligger under noll för det mesta, sen om det är -10 eller -100 är oklart.

/Joel

Hjalle

Swashbuckler
Temperatur... Kahahallt.

Kylarekordet är -89 grader. Jag kör nog på kanske -50-60 sådär. men det är klart, det står inte exakt.

-Hjalle