Nekromanti Klimat i Mundana

Hrimfar

Veteran
Svarte faraonen said:
Varför skulle soldier vara mindre pigmenterade än asharier? De lever ju längre söderut och i varmare klimat, oavsett hur svenskljudande deras namn är.
Mundanas klimatzoner fungerar inte helt som vår världs, det hänger ihop med magiströmningar i olika delar av världen. T ex är Asharien mycket varmare än Soldarn, och tarkas som ligger på samma breddgrad som Jargien är ju helvetiskt varmt samtidigt som de bergiga delarna av Jargien är ganska kalla.

Poseur

Swashbuckler
Re: Albinos i Mundana

Mundanas klimat är helt FUBAR, men att det inte skulle fungera som vår värld köper jag inte. Att man kan förklara metrologiska och klimatologiska fenomen i Mundana som Magiströmmar och annat visst okej, men de borde IMHO fungera som i våran värld.

Trodde att alla vid det här laget var någorlunda överens om att Klimat-häftet som man fick till atlas-boxen var FUBAR beyond FUBAR.

Sedan varmt och varmt eller kallt och kallt. Typ Mundana(normala delen) ligger ju typ i medelhavsmiljö plus minus.

/Poseur

Hrimfar

Veteran

Ja, det har du rätt i. Det finns ju ett fungerande klimatsystem, men vissa undantag finnes, såsom Asharina och Tarkas.

Poseur

Swashbuckler

Alltså Soldarn har typ samma medeltemp som Paris och Ashariens slätt har typ ungefär samma medeltemp som Madrid. Så i förhållande till berg, högplatåer, havsströmmar, skog och sådant så tycker inte jag det är vidare konstigt att Asharien är generellt varmare än Soldarn.
Hur medeltempen är i Tarkas har jag ingen aning om, heller inte i Jargien då ingen sådan info finns riktigt att tillgå.

/Poseur hoppas på att Ymir ska skriva ett långt klimat-inlägg. Var så länge sen :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron

Jag har gjort extensiva beräkningar på Mundanas klimat, men innan jag börjar babbla måste jag påpeka att det finns faktorer jag inte kunnat ta hänsyn till:

- Mundana är en mycket mindre planet än jorden, jag vet inte hurdan skillnad det hade gjort.
- Mundana har mindre procent hav än jorden, något som antagligen borde göra planeten varmare, gissar jag på.
- Mundana har nästan inget hav vid polerna, vilket borde påverka havsströmmarna i hög grad. Det finns väldigt få platser där Inlandsisen och havsvattnet kan mötas och skapa motsvarigheter till några av vår världs viktigaste havsströmmar.
- Mundana har mindre kontinenter; riktigt saftiga inlandsklimat borde vara mycket ovanligare än i vår värld.
- Mundana har ännu mindre land på södra halvklotet än vår värld har, jag vet inte hur det borde påverka det globala klimatet exakt.

sist, men inte minst: mina beräkningar är möjligen bristfälliga så till vida att de baseras på kartor av vår värld med vettig kartprojektion, medan Mundanas kartprojektion är annorlunda eftersom ekvatorn, vändkretsarna och polcirklarna är spikraka på klimatkartan. Jag kan alltså ha gjort fel i mina beräkningar av vilka platser i Mundana som motsvarar vad på vår jord.

Så, vad är direkt FUBAR? well, Mundana har flera djungelområden norr om norra vändkretsen, det hittar ni i vår värld bara möjligen i Indien och Sydostasien. Hur f-n det kan vara djungel i Västmark men typ medelhavsklimat i Soldarn övergår totalt mitt förstånd. De så kallat "tropiska" savannerna i Momolan är också rätt weird, för att inte tala om Melorion (och de jävlar ödlemännen).

Mina beräkningar inför temperaturtabellen i Västlanden är som följer:

Melûcka bör ligga på ungefär 25:e breddgraden, dvs motsvarande Medina i vår värld. Melûcka är i väldigt grova slängar 65 mil från norra vändkretsen, Medina är närmare 140 mil från Kräftans vändkrets; någon som har koll på storleksförhållandena Mundana-Jorden får gärna räkna och bekräfta huruvida detta kan stämma eller ej.

Alkarzan ligger längre norrut än Calnia, och hela Mûhad är längre norrut än Soldarn. Jag verkar dessvärre ha tappat bort dokumentet där jag skrivit upp alla breddgrader exakt (vilket är skitstörigt, jag är säker på att jag gjort ett sådant), men Alkarzan är långt norrut jämfört med tex Teheran i vår värld, och bör ligga nånstans runt 50:e breddgraden. Detta motsvarar ungefär Karaganda i vår värld, dvs strax söder om Bajkalsjön, långt norr om Beijing. Det är inte direkt vad man föreställer sig i arabklicheer.

Vi ska dock komma ihåg att detta också är ungefär samma breddgrader som Lyon. Sibirien och Centralasien har ju extremt inlandsklimat, medan Frankrike har en schysst golfström som värmer upp.

I andra uträkningar verkar det dock som att Alkarzan ligger på 38:e breddgraden, dvs i höjd med Samarkand och Tianjin och Cordobá. Jag tror jag måste göra om alltihop :gremfrown:

Mûhad hade kunnat vara en bra kandidat för medelhavsklimat givet Blå Havets geografi, men det kalla Gordrion ställer till det, och jag tror fortfarande Alkarzan är alldeles för långt norrut. Dessutom vill jag ofc gärna ha snöaraber om det går att motivera vettigt (inga ödlefolket-asspulls alltså), eftersom Centralasien ändå är mycket koolare än Arabien :gremsmirk: Fast det är klart, det suger ju lite om de halvnakna haremsdamerna måste springa runt och frysa hela tiden... :gremwhistle:

Jag måste nog verkligen göra uträkningarna igen, vilket suger för de var asjobbiga givet hur kass jag är på matte...

Jag tror jag visat Västlandens (nu väldigt preliminära) klimatabell på forumet förr, men här är den igen iaf:

Månad: Alkarzan Jen Kashi Melûcka Sung Locarda
Olwa’di 0ºC 4ºC 3ºC 11ºC 14ºC 24ºC
Dohi’di 3ºC 4ºC 5ºC 13ºC 15ºC 24ºC
Doma’di 8ºC 7ºC 7ºC 16ºC 17ºC 26ºC
Kigha’di 15ºC 13ºC 11ºC 18ºC 21ºC 31ºC
La’di 19ºC 18ºC 16ºC 21ºC 25ºC 34ºC
Kone’di 22ºC 21ºC 21ºC 24ºC 27ºC 35ºC
Kolwi’di 24ºC 25ºC 25ºC 28ºC 28ºC 35ºC
Lamahan’di 22ºC 26ºC 24ºC 29ºC 28ºC 35ºC
Binor’di 17ºC 22ºC 18ºC 25ºC 26ºC 35ºC
Bash’di 11ºC 17ºC 14ºC 21ºC 24ºC 32ºC
Olath’di 5ºC 11ºC 10ºC 16ºC 19ºC 28ºC
Dodosh’di 1ºC 6ºC 4ºC 12ºC 15ºC 25ºC
Tabell V-1: Medeltemperaturen i Västlanden

Ni får ursäkta, men jag bara orkar inte formatera den vettigt.

Ymir

Liten kantbaron

Mundanas klimatzoner fungerar inte helt som vår världs, det hänger ihop med magiströmningar i olika delar av världen. T ex är Asharien mycket varmare än Soldarn, och tarkas som ligger på samma breddgrad som Jargien är ju helvetiskt varmt samtidigt som de bergiga delarna av Jargien är ganska kalla.
Mundanas klimatsystem är mest taffligt skrivet.

men, liksom, Beijing, Takla Makan och Madrid ligger också på samma breddgrader, och du hittar ganska gigantiska skillnader i klimat där, så jag vet inte om just Tarkas bör betraktas som ett problem...öknar definieras dessutom av att de är torra, inte att de är varma, och "stekhet", som är den enda officiella beskrivningen av temperaturen i Tarkas vad jag vet, är minst sagt en vag term.

och det säger väl sig självt att det alltid är kallare i bergstrakter? Jämför klimatet i Iran med klimatet i Mesopotamien liksom.

Poseur

Swashbuckler

Väldigt trevligt inlägg för det första. Klimat är alltid trevligt att läsa om, speciellt från någon som har lite bättre koll än sig själv.

Tycker du gjort ett gediget arbete med att räkna ut förhållandena som råder i Mundana jämte jorden och jag tänker inte försöka utveckla saker och ting där. Det ligger nog utanför min kunskap om klimat tyvärr, hade varit en väldigt intressant diskussion annars.

Melûcka bör ligga på ungefär 25:e breddgraden, dvs motsvarande Medina i vår värld. Melûcka är i väldigt grova slängar 65 mil från norra vändkretsen, Medina är närmare 140 mil från Kräftans vändkrets; någon som har koll på storleksförhållandena Mundana-Jorden får gärna räkna och bekräfta huruvida detta kan stämma eller ej
Räknar man Mundanas omkrets (28858km) delat på jordens omkrets (40075km) så finner man att Mundana är 72% av jordens storlek.
Det går 360 bredgrader runt Jorden och Mundana.
Varje bredgrad på jorden är ca 111km bred (precis som längdgraderna är långa för övrigt)
Varje bredgrad på Mundana är ca 80km
80/111 = ca 0,72 så hittills stämmer beräkningarna.

Medina ligger ganska exakt 111km norr om kräftans vändkrets som vi förutsätter att du har bäst koll på vart exakt Melûcka ligger så vi fastställer det med 65km N om kräftan i Mundana.

65/111 ger avrundat 0,59. Så det ligger skiljer ju inte alltför mycket på vilken breddgrad Melûcka ligger på jämte Medina så alltför ute och cyklar är du ju knappast.

Dessutom vill jag ofc gärna ha snöaraber om det går att motivera vettigt (inga ödlefolket-asspulls alltså), eftersom Centralasien ändå är mycket koolare än Arabien Fast det är klart, det suger ju lite om de halvnakna haremsdamerna måste springa runt och frysa hela tiden...
Håller med dig där. Is och köld är grymt mycket coolare än varma öknar och arabklichéer, hade gärna fått riktigt kalla vintrar uppe i bergen i Mûhad, vilket jag dock redan kör på.
Men Ymir jag trodde inte du hade blivit så gammal, alla vet väl att harem-flickor som fryser lite får styva bröstvårtor och det är bara lite sexigare än vanligt :gremwink:
Skämt åsido, men man får väl gärna göra konkubinerna lite mer påklädda, det skulle också ta bort lite klichéer faktiskt. Att de inte dansar magdans med sjalar menar jag. Eftersom du förmodligen vet hur varenda klädesplagg i Asien ser ut så tänkte jag länka till en blogg jag ramlade in i för några veckor sedan. Den här
Och hoppas på att du kanske får lite klädesinspiration ifrån den moderna modevärlden. :gremsmile: Hur det än är så finns det för lite med skumma hattar och mössor i Mundana :gremfrown:

/Poseur trött

Ymir

Liten kantbaron

Räknar man Mundanas omkrets (28858km) delat på jordens omkrets (40075km) så finner man att Mundana är 72% av jordens storlek.
Det går 360 bredgrader runt Jorden och Mundana.
Varje bredgrad på jorden är ca 111km bred (precis som längdgraderna är långa för övrigt)
Varje bredgrad på Mundana är ca 80km
80/111 = ca 0,72 så hittills stämmer beräkningarna.

Medina ligger ganska exakt 111km norr om kräftans vändkrets som vi förutsätter att du har bäst koll på vart exakt Melûcka ligger så vi fastställer det med 65km N om kräftan i Mundana.

65/111 ger avrundat 0,59. Så det ligger skiljer ju inte alltför mycket på vilken breddgrad Melûcka ligger på jämte Medina så alltför ute och cyklar är du ju knappast.
Hmm...jag tror jag förstår hur man ska räkna då, tack! Nu behöver jag bara mäta upp avstånden på Mundanakartan så kan jag köra; lyckligtvis finns en liten halvö i norra Momolan som gör det jättelätt att se var vändkretsen går (den är som bekant bara utmärkt på klimatkartan, som inte har någon avståndsmätare).

Skämt åsido, men man får väl gärna göra konkubinerna lite mer påklädda, det skulle också ta bort lite klichéer faktiskt. Att de inte dansar magdans med sjalar menar jag.
Magdans är definitivt inte mûhadinskt, jag tror min spelgrupp snarare etablerade att det är thalaskiskt, lalastiskt eller nåt. Mûhadinsk dans är nog mer som iransk dans, eller Bollywood-dans even. Pardans förekommer inte, samhället är för homosocialt för det, däremot finns en livkraftig manlig danstradition såväl som en kvinnlig. Jag vet inte riktigt hur den manliga är dock. Kanske finns det en danstradition bland yngre män som är kopplad till homoerotiken och har lite sensuella förtecken, och precis som den mesta kvinnlig dans är till för rena uppvisningar, men det borde också finnas någon mer respektabel manlig dans med mystiska förtecken, men virvlande dervisch-stilen går nog bort, den är för kliché. Så jag vet inte riktigt, jag känner mig väldigt öppen för idéer här.

Att de inte dansar magdans med sjalar menar jag. Eftersom du förmodligen vet hur varenda klädesplagg i Asien ser ut så tänkte jag länka till en blogg jag ramlade in i för några veckor sedan.
Jag har ganska dålig koll på Indonesien och Sydostasien faktiskt (för att inte tala om arabvärlden just när det kommer till dräktkultur), but ajm lörning. :gremsmirk:

tack för länken, 'twas awesome, speciellt som jag faktiskt håller på och skriver om dräktkulturen i Västlanden just nu. Bildena under den första samlingen kommer btw från den armeniska filmen Granatäpplets Färg , som verkligen måste ses - det är en av de mest outhärdligt pretentiösa rullarna någonsin :gremsmirk: Jag kommer faktiskt ha ett litet homage till den i Västlanden...

Lycan

Hero

Osmidigt trådkapande grabbar.

Ska jag bryta ut klimattråden?

- L

Poseur

Swashbuckler
OT: Klimat/geografi och kultur

Ja Lycan eller någon annan får gärna bryta ut vårat osmakliga tråd-piratande :gremsmile:

Hmm...jag tror jag förstår hur man ska räkna då, tack! Nu behöver jag bara mäta upp avstånden på Mundanakartan så kan jag köra; lyckligtvis finns en liten halvö i norra Momolan som gör det jättelätt att se var vändkretsen går (den är som bekant bara utmärkt på klimatkartan, som inte har någon avståndsmätare).
Well , jag tror jag snurrade bort mig själv igår natt när jag skrev igår. Visst går det 360 längdgrader och breddgraderna är dock bara 180 stycken. Norr 90 och söder 90. Men dock faststår det att varje grad (oavsett längd/bredd) är fortfarande lika lång, ca 111km på Jorden, vid ekvatorn.
Ville bara förtydliga
Så good luck med dina klimatologiska efterforskningar.

Magdans är definitivt inte mûhadinskt, jag tror min spelgrupp snarare etablerade att det är thalaskiskt, lalastiskt eller nåt. Mûhadinsk dans är nog mer som iransk dans, eller Bollywood-dans even. Pardans förekommer inte, samhället är för homosocialt för det, däremot finns en livkraftig manlig danstradition såväl som en kvinnlig. Jag vet inte riktigt hur den manliga är dock. Kanske finns det en danstradition bland yngre män som är kopplad till homoerotiken och har lite sensuella förtecken, och precis som den mesta kvinnlig dans är till för rena uppvisningar, men det borde också finnas någon mer respektabel manlig dans med mystiska förtecken, men virvlande dervisch-stilen går nog bort, den är för kliché. Så jag vet inte riktigt, jag känner mig väldigt öppen för idéer här.
Angående dans skrev jag väldigt lite om det när jag utvecklade mitt Mûhad.
Dans är också en viktig del i kulturen och alla respekterade personer kan åtminstone dansa pardans där man i olika bestämda rörelser härmar varandras rörelser spegelvänt i sensuella rörelser, att dansa den här dansen ses mycket intimt och man dansar den vanligtvis med sin eller sina partner. Givetvis då en åt gången. Männen dansar ofta taktfyllda danser med hårda markerade steg och händerna på höften, medans kvinnornas danser ofta är mjuka och sensuellt utformade om inte på gränsen till erotisk.
Men den kändes lite väl kliché på kvinnodelen. Men jag tyvcker fortfarande om att männen ska dansa taktfullt och hårt.

Men tillbaka, håller med att dervisch-dansen borde försvinna den är mest skum och löjlig tycker jag tyvärr. Men tyvärr vet jag inte riktigt hur man ska göra med dansandet så det blir schysst. Dock gillar jag en arabisk dans, den där med massa män med käppar och några spelar trummor som de dansar med, ser skit bisarrt ut ju. Vet inte om det bör kallas för dans docl ...

Jag har ganska dålig koll på Indonesien och Sydostasien faktiskt (för att inte tala om arabvärlden just när det kommer till dräktkultur), but ajm lörning.

tack för länken, 'twas awesome, speciellt som jag faktiskt håller på och skriver om dräktkulturen i Västlanden just nu. Bildena under den första samlingen kommer btw från den armeniska filmen Granatäpplets Färg , som verkligen måste ses - det är en av de mest outhärdligt pretentiösa rullarna någonsin Jag kommer faktiskt ha ett litet homage till den i Västlanden...
Varse :gremsmile:

Hehe då lär man ju faktiskt ta och se den ju. Bara så man kan glimta vart någonstans denna homage kommer ligga :gremgrin:

/Poseur

Telephalsion

Swordsman
Hrimfar said:
Svarte faraonen said:
Varför skulle soldier vara mindre pigmenterade än asharier? De lever ju längre söderut och i varmare klimat, oavsett hur svenskljudande deras namn är.
Som jag förstått det är hudpigmentering ett resultat av Heliotropi, inte termotropi.

Alltså kan man skaffa en magisk fake-bränna med den heliotropiska effekten Solbränna:

Solbränna
Heliotropi, [1+], beröring, temporär.
Effekten ger en person en solbränna, effekten påverkar hela huden. Fler filament ger mörkare solbränna, spelledaren bestämmer. Notera att vissa hudtyper inte blir färgade bruna av sol utan rosaröda och irriterade.

Poseur

Swashbuckler
Om jag får fortsätta på spåret :gremsmile:

Solbränna
Heliotropi, [1+], avstånd, momentan.
Effekten skapar ett starkt solsken mot offret,som inte är värre att titta på än att det går att kisa med ögonen för att helt ignorera. och ger en person en solbränna, effekten påverkar hela den belysta huden. Notera att effekten skapar en liten punkt och bör således användas tillsammans med areaeffekt.
Fler filament ger mörkare solbränna, spelledaren bestämmer. Notera att vissa hudtyper inte blir färgade bruna av sol utan rosaröda och irriterade.
För varje filament utöver det första så blir huden rosaröd och flammig och börjar flagna, vilket ger ett smärta per filament över det första. För varannat filament utöver det första (Dvs 3,5,7 osv.) så behöver offret slå +ob1t6 mot TÅL för att inte drabbas av hud-kräfta. Effekten för denna är upp till spelledaren men inspiration kan finnas bland de sjukdomar som står med i SL-boken