Re: Albinos i Mundana
Jag har gjort extensiva beräkningar på Mundanas klimat, men innan jag börjar babbla måste jag påpeka att det finns faktorer jag inte kunnat ta hänsyn till:
- Mundana är en mycket mindre planet än jorden, jag vet inte hurdan skillnad det hade gjort.
- Mundana har mindre procent hav än jorden, något som antagligen borde göra planeten varmare,
gissar jag på.
- Mundana har nästan inget hav vid polerna, vilket borde påverka havsströmmarna i hög grad. Det finns väldigt få platser där Inlandsisen och havsvattnet kan mötas och skapa motsvarigheter till några av vår världs viktigaste havsströmmar.
- Mundana har mindre kontinenter; riktigt saftiga inlandsklimat borde vara mycket ovanligare än i vår värld.
- Mundana har ännu mindre land på södra halvklotet än vår värld har, jag vet inte hur det borde påverka det globala klimatet exakt.
sist, men inte minst: mina beräkningar är möjligen bristfälliga så till vida att de baseras på kartor av vår värld med vettig kartprojektion, medan Mundanas kartprojektion är annorlunda eftersom ekvatorn, vändkretsarna och polcirklarna är spikraka på klimatkartan. Jag kan alltså ha gjort fel i mina beräkningar av vilka platser i Mundana som motsvarar vad på vår jord.
Så, vad är direkt FUBAR? well, Mundana har flera djungelområden norr om norra vändkretsen, det hittar ni i vår värld bara möjligen i Indien och Sydostasien. Hur f-n det kan vara djungel i Västmark men typ medelhavsklimat i Soldarn övergår totalt mitt förstånd. De så kallat "tropiska" savannerna i Momolan är också rätt weird, för att inte tala om Melorion (och de jävlar ödlemännen).
Mina beräkningar inför temperaturtabellen i Västlanden är som följer:
Melûcka bör ligga på ungefär 25:e breddgraden, dvs motsvarande Medina i vår värld. Melûcka är i väldigt grova slängar 65 mil från norra vändkretsen, Medina är närmare 140 mil från Kräftans vändkrets; någon som har koll på storleksförhållandena Mundana-Jorden får gärna räkna och bekräfta huruvida detta kan stämma eller ej.
Alkarzan ligger längre norrut än Calnia, och hela Mûhad är längre norrut än Soldarn. Jag verkar dessvärre ha tappat bort dokumentet där jag skrivit upp alla breddgrader exakt (vilket är skitstörigt, jag är
säker på att jag gjort ett sådant), men Alkarzan är långt norrut jämfört med tex Teheran i vår värld, och bör ligga nånstans runt 50:e breddgraden. Detta motsvarar ungefär Karaganda i vår värld, dvs strax söder om Bajkalsjön, långt norr om Beijing. Det är inte direkt vad man föreställer sig i arabklicheer.
Vi ska dock komma ihåg att detta också är ungefär samma breddgrader som Lyon. Sibirien och Centralasien har ju extremt inlandsklimat, medan Frankrike har en schysst golfström som värmer upp.
I andra uträkningar verkar det dock som att Alkarzan ligger på 38:e breddgraden, dvs i höjd med Samarkand och Tianjin och Cordobá. Jag tror jag måste göra om alltihop
Mûhad hade kunnat vara en bra kandidat för medelhavsklimat givet Blå Havets geografi, men det kalla Gordrion ställer till det, och jag tror fortfarande Alkarzan är alldeles för långt norrut. Dessutom vill jag ofc gärna ha snöaraber om det går att motivera vettigt (inga ödlefolket-asspulls alltså), eftersom Centralasien ändå är mycket koolare än Arabien
Fast det är klart, det suger ju lite om de halvnakna haremsdamerna måste springa runt och frysa hela tiden...
Jag måste nog verkligen göra uträkningarna igen, vilket suger för de var asjobbiga givet hur kass jag är på matte...
Jag tror jag visat Västlandens (nu väldigt preliminära) klimatabell på forumet förr, men här är den igen iaf:
Månad: Alkarzan Jen Kashi Melûcka Sung Locarda
Olwa’di 0ºC 4ºC 3ºC 11ºC 14ºC 24ºC
Dohi’di 3ºC 4ºC 5ºC 13ºC 15ºC 24ºC
Doma’di 8ºC 7ºC 7ºC 16ºC 17ºC 26ºC
Kigha’di 15ºC 13ºC 11ºC 18ºC 21ºC 31ºC
La’di 19ºC 18ºC 16ºC 21ºC 25ºC 34ºC
Kone’di 22ºC 21ºC 21ºC 24ºC 27ºC 35ºC
Kolwi’di 24ºC 25ºC 25ºC 28ºC 28ºC 35ºC
Lamahan’di 22ºC 26ºC 24ºC 29ºC 28ºC 35ºC
Binor’di 17ºC 22ºC 18ºC 25ºC 26ºC 35ºC
Bash’di 11ºC 17ºC 14ºC 21ºC 24ºC 32ºC
Olath’di 5ºC 11ºC 10ºC 16ºC 19ºC 28ºC
Dodosh’di 1ºC 6ºC 4ºC 12ºC 15ºC 25ºC
Tabell V-1: Medeltemperaturen i Västlanden
Ni får ursäkta, men jag bara orkar inte formatera den vettigt.