Klimathotet är 2008 års fluga.
Jag håller med. Vi har inte tillräckligt med data för att kunna avgöra några orsaker, eller ens om det är några förändringar eller om det bara är normala variationer. Med den mängd data vi har så är det som att kika ut genom nyckelhålet och utifrån det man ser rita en karta över Europa.
Visst, vi har borrkärnor från gammal is, men de har för dålig upplösning för att kunna ge oss uppgifter om ändringar som sker på några få år eller decennier, eller ens århundraden. Lägg till detta att även om vi hade sådan data så skulle de inte vara värda så mycket, eftersom de inte tar hänsyn till sådant som att Himalaya poppat upp och börjat driva monsunklimat, och nu har Himalay börjat sjunka undan igen. Kontinentaldrift har ändrat havsströmmar.
Dessa dåliga data matar man sedan in i obekräftade modeller som inte är stabila. En minimal ändiring i indata ger helt olika utdata.
Klimathotet är bara ett sätt för en massa folk att tjäna pengar på att driva upp hysteri baserat på domedagsprofetior baserade på dålig vetenskap.
Det här är ett fenomen som poppar upp då och då, folk tycks behöva en undergång att vara rädda för. Y2k, kärnvapen, Y2k38, peak oil, global nedkylning, global uppvärmning, genmanipulerade grödor, terrorism, epidemier, domedagskulter osv. Well, guess what? De har haft fel allihop. Världen har inte gått under.
Varför pushas då detta problem? Jo, folk har kommit på att man kan göra karriär den vägen. Titta på Al Gore, titta på miljöjournalister, titta på alla miljö-produkter. Industrin har kommit på att det är ett sätt att stå emot låglöneländerna, eftersom de inte har råd eller know-how för att producera i miljövänliga hypermoderna fabriker. Bilindustrin tjänar på den, eftersom folk blir mer benägna att köpa nya bilar. Artister och mediapersonligheter använder det som rampljusmagnet.
Med andra ord, den enda vetenskapen i frågan just nu är alltså:
Dåliga historiska data + dålig kännedom om nuläget + dålig kännedom om förutsättningarna + dåliga modeller = PENGAR
Vad jag vill se är ordentliga historiska data (motsvarande position i tidigare istidscykler), jämförda mot en rejäl aktuell datamängd (säg åtminstone 500 år), uppbackat av ordentliga storskaliga försök.
Och det här var den snälla versionen av min åsikt i frågan...