Nekromanti Klimathotet

Troberg

Sinister eater
Re: Kokt (ot) lösning på klimatproblemet

Nej det var inte lokalt. Förstår inte var du fick dessa fakta ifrån.

hoppas det är lättare att svara på rätt fråga nu.
Vilket krig snackar du egentligen om? Jag har svårt att tänka mig att ett historiskt krig skulle kunna ändra jordens globala medeltemp 4 grader på ett statistiskt vederlagt sätt.

Krille

Super Moderator
Bondepraktikan

När det gäller bevisen för de vedertagna klimatmodellerna så är det de modeller som varit i drift sedan människan förts gjorde en kalender för att veta när de skulle plantera.
Över huvud taget är det lätt att säga emot den: den har inte lyckats förutsäga den senaste tidens globala temperaturökning på 0,6 grader. Kort sagt, idag ser vi ett klimatmönster som avviker från den modellen.

Särskilt vetenskaplig är den inte. Den är ungefär lika vetenskaplig och konservativ som USAs högerkristna - "det kommer att förbli som det är, och det enda som kan ändra saken är Gud/solen".

Quod erat demonstrandum.

Troberg

Sinister eater
Re: Bondepraktikan

Över huvud taget är det lätt att säga emot den: den har inte lyckats förutsäga den senaste tidens globala temperaturökning på 0,6 grader. Kort sagt, idag ser vi ett klimatmönster som avviker från den modellen.
Två invändningar:

1. 0,6 grader är inte speciellt mycket. Det kan vara en slumpvariation.
2. Även om det föregående systemet visar sig sakna precision på den nivån så betyder det inte att varenda domedagsprofet som påstår att himlen kommer att falla ner automatiskt har rätt.

Krille

Super Moderator

1. 0,6 grader är inte speciellt mycket. Det kan vara en slumpvariation.
Nej. Statistiskt säkra data från omkring 700 000 år visar att 0,6 grader i global medeltemperatur är mycket. Enskilda årsavvikelser, ja. Konstant ökning under 25 år, nej. Det är sådant man hittar i början på upptiningen vid slutet på istider.

2. Även om det föregående systemet visar sig sakna precision på den nivån så betyder det inte att varenda domedagsprofet som påstår att himlen kommer att falla ner automatiskt har rätt.
Nej, men om de har tonvis med data och iakttagelser som pekar åt det hållet istället för åt bondepraktikans håll, så föredrar jag att tro på den sidan som lyckas förutsäga vad som händer.

Bush-sidan har inte lyckats. Således tror jag mer på den andra sidan.

Evil Peter

Hero
Re: Koldioxid och Fox

Jag tycker också kärnkraft är den bästa vägen, därav mitt "tyvärr." Man hör mycket röster om att gå ifrån kärnkraften från flera håll, inte bara här hemma i Sverige så därför finns det risk att man kommer försöka kompensera med annan teknik. Ineffektivitet verkar inte vara ett alltför stort hinder för kärnkraftsmotståndarna.

Vad gäller Iran har det nog inte ett dugg med deras intentioner att göra. Det skulle enbart ha med USA:s mål att göra och kärnkraften skulle nog garanterat användas åtminstone i propaganada och/eller i påtryckningar, om inte som delskäl i en militär operation som antagligen egentligen skulle handla om något annat. Det behöver naturligtvis inte alls bli så men det är definitivt ingen omöjlighet.

Evil Peter

Hero
Re: Uppdatering(nu med 50% mer OT)

Det blir liksom bara löjligt om man ska rösta om sådant som tyngdlagen eller evolutionen.
En rad av de potentiella presidentkandidaterna i ett visst land skulle nog dock inte helt och hållet hålla med om den senare, så nog finns det utrymme för annat.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Monsuner och andra ösregn

Min fråga handlade snarare om hur man förser en befolkning på 6 miljarder och växande med mat, husrum, värme, utbildning, transporter, sjukvård, kultur, infrastruktur, energi och så vidare med en drastiskt minskad industri?
En bra början kunde vara att stoppa den galopperande befolkningen, eftersom den helt enkelt inte går att föda på ett adekvat sätt. Där har jag givit flera konkreta lösningar i andra trådar, där jag bl.a vill arbeta för att folk adopterar mer och skaffar färre ungar, förenklande och avstigmatiserande av abort, etc. Vi måste bli färre, annars funkar det inte alls.

Produktionsmässigt har jag inga problem med att den s.k "valfriheten" inom kapitalismen förändras, rimligen ersatt med någotr vettigare än soviets centraliserade femårsplaner - men däremot ser jag nemas problemas i att ha ett enda tandkrämsmärke, eller en enda sorts skjortor/rockar etc - och då är tanken alltså att massproducera hållbara föremål - till skillnad från nu, då vi massproducerar en helt enorm massa olika märken och skit där varorna håller kort tid.

Komplettera med energieffektivare lösningar på uppvärmning (jordvärme är skitbra, vi har flera ställen i sverige som skulle funka) och elförbrukning (lågenergilampor är en bra början etc). Om nödvändigt, flytta städer etc så att de bättre kan passas in i den mer effektiva strukturen.

Notera: Jag har liten eller ingen respekt för "länders självbestämmande" och anser att "individers självbestämmande/frihet" alltid måste sättas lägre än massans välbefinnande.

Med dagens teknologi kan vi producera kultur utan att det egentligen kostar särdeles mycket. Däremot anser jag att kulturproduktion inte bör ge någon extra inkomst utöver den grundläggande medborgarlön jag tidigare argumenterat för. Kulturproduktion ska man syssla med för att man gillar att producera kultur, och detta blir möjligt i ett samhälle med en grundsäkerhet i form av medborgarlönen.

Troberg

Sinister eater

så föredrar jag att tro på den sidan som lyckas förutsäga vad som händer.
Och jag föredrar att tro på den sidan som har längst bra track record.

Om inte annat så kan vi kosta på oss att vänta sju år och se vem som har rätt innan vi börjar montera ner civilisationen.

Troberg

Sinister eater

däremot ser jag nemas problemas i att ha ett enda tandkrämsmärke
Fast det där är en ickefråga i den globala produktionen. Det behövs lika mycket tandkräm, oavsett vad vi stämplar på tuben.

Komplettera med energieffektivare lösningar på uppvärmning (jordvärme är skitbra, vi har flera ställen i sverige som skulle funka) och elförbrukning (lågenergilampor är en bra början etc).
Problemet är att vi inte har alternativ som ens är i närheten av att ge tillräckligt med energi för att täcka behoven, och de besparingsåtgärder som finns till bud är inte tillnärmelsevis nog. Jag har redan skrivit ett mastodontinlägg i den frågan i den här tråden, orkar inte skriva det igen.

anser att "individers självbestämmande/frihet" alltid måste sättas lägre än massans välbefinnande.
Massan kan inte ha något välbefinnande om inte dess medlemmar har det. Massan är inte en separat entitet, den är en samling av individer.

Troberg

Sinister eater
Re: Uppdatering(nu med 50% mer OT)

En rad av de potentiella presidentkandidaterna i ett visst land skulle nog dock inte helt och hållet hålla med om den senare
Låt mig säga så här, det var inte en slump att jag plockade med det exemplet.

Krille

Super Moderator
Lobachevsky

Och jag föredrar att tro på den sidan som har längst bra track record.
Det där är en rätt ovetenskaplig inställning. Hade du tillämpat den inställningen konsekvent så skulle din älskling Lobachevsky inte vara din älskling, utan ditt hatobjekt. Euklides har ju längre bra track record.

För att återigen citera Einstein (vars allmänna relativitetsteori för övrigt omfattar en del lobachevskianska tankar), "inga experiment i världen kan bevisa att jag har rätt, ett enda experiment kan bevisa att jag har fel". Det är så vetenskapen funkar - track record betyder inte ett jota om teorin inte kan förutsäga iakttagelsen.

Om inte annat så kan vi kosta på oss att vänta sju år och se vem som har rätt innan vi börjar montera ner civilisationen.
Om sju år är det 2014. Då har efterföljaren till Kyoto varit igång i två år. EU ska ha börjat minska sina utsläpp till 25% - vilket fortfarande är över 1979 års nivå - och om alla andra också går med på den nivån, till 33% - 1979 års nivå.

1979 hade vi bevisligen en civilisation, även om vissa hävdar att den dog den 4 mars i och med Margaret Thatchers tillträde.

Det vill säga, det är inte särskilt mycket nedmonterande som har gjorts till dess. Dessutom förutsätter det att Kina och USA inte fortsätter att agera bromsklossar. Men har klimatanhängarna rätt 2014 så är det bråttom som fäen.

Troberg

Sinister eater
Re: Lobachevsky

Det där är en rätt ovetenskaplig inställning. Hade du tillämpat den inställningen konsekvent så skulle din älskling Lobachevsky inte vara din älskling, utan ditt hatobjekt. Euklides har ju längre bra track record.

För att återigen citera Einstein (vars allmänna relativitetsteori för övrigt omfattar en del lobachevskianska tankar), "inga experiment i världen kan bevisa att jag har rätt, ett enda experiment kan bevisa att jag har fel". Det är så vetenskapen funkar - track record betyder inte ett jota om teorin inte kan förutsäga iakttagelsen.
Track record gäller tills något annat är bevisat. Jag anser fortfarande att Gore och hans anhängare inte lyckats komma med tillfredställande bevis, bara en packe indicier. Indicier är i vetenskapssammanhang inget värda, på sin höjd en indikation om att man borde forska mer i ämnet.

Men har klimatanhängarna rätt 2014 så är det bråttom som fäen.
Japp, och har de rätt då så kommer jag att byta sida och förorda att vi ska undersöka möjliga handlingsalternativ.

Krille

Super Moderator
Andra hållet!

Jag anser fortfarande att Gore och hans anhängare inte lyckats komma med tillfredställande bevis, bara en packe indicier.
Till att börja med så är det Gore som är anhängare till "Gores anhängare" - "anhängarna", dvs forskare ur diverse olika grenar - inte bara klimatforskare utan även astronomer, geologer, paleontologer, marinbiologer, kemister och fysiker bara för att nämna några grenar - lägger fram teorin och bevisen. Och Gore är anhängare till dem och gör populärvetenskap av det.

Och förstås så håller jag inte med dig. Bevisen finns där. Jag kan gå igenom dem igen om det är något särskilt du undrar över; annars finns det mesta redan redovisat för i den här tråden.

krank

Går ondskans ärenden

Problemet är att vi inte har alternativ som ens är i närheten av att ge tillräckligt med energi för att täcka behoven, och de besparingsåtgärder som finns till bud är inte tillnärmelsevis nog. Jag har redan skrivit ett mastodontinlägg i den frågan i den här tråden, orkar inte skriva det igen.
Jo, jag vet vad du har skrivit - men jag vill som sagt kombinera en så drastisk befolkningsminskning som möjligt med de åtgärder jag föreslår.

Massan kan inte ha något välbefinnande om inte dess medlemmar har det. Massan är inte en separat entitet, den är en samling av individer.
Individen är inte en separat entitet, den är en funktion av massan.

Innan alla människor har tak över huvudet, ett närande mål mat om dagen och tillgång till åtminstone någon form av kulturutbud så är det helt sinnessjukt att vissa ska ha "friheten" att sko sig på andras bekostnad. Det kapitalistiska systemet skapar och förutsätter klassklyftor, globalt och lokalt. Det enda som hänt sedan vi själva var helt sjuka klassamhällen är att orättvisorna då var lokala/nationella, medan de nu är globala. Om alla på planeten ska få samma levnadsstandard som är tillgänglig för medel- och överklassen i väst, så krävs det att vi hittar någon annan som kan sitta och producera våra varor. Vart ska vi vända oss då - yttre rymden? Kapitalismen och konsumtionssamhället förutsätter en lågavlönad arbetarklass.

Det moderna samhället har givit upphov till individer som arbetar i direkt motsats till den allmänna välfärden (i betydelsen "alla ska ha åtminstone en grundläggande trygghet). Överklass, massmördare och våldtäktsmän. Samhällsparasiter och motarbetare. Sådana individer bör självklart få sin frihet inskränkt. Jag tror iofs att man kan rehabilitera dem, men det är nog jag som är naiv.

Troberg

Sinister eater

Kärnkraft är i högsta grad ändlig, även om man börjar ta till andra grundämnen så kommer den att enbart räcka ca 50 år till.
Du glömmer att fusion också är kärnkraft.

krank

Går ondskans ärenden

Kärnkraft är i högsta grad ändlig, även om man börjar ta till andra grundämnen så kommer den att enbart räcka ca 50 år till.
Högst intressant - själv brukar jag nämna hur dumt det är att lämna kärnavfall liggandes oavsett hur säkert vi tror att det är idag. När nånting kommer att fortsätta vara giftigt såpass länge, så tycker åtminstone undertecknad att man inte bör ta några risker...

För att inte tala om att uranbrytning i allra högsta grad är ett ganska fult hantverk.

Troberg

Sinister eater

Hursomhelst, känns meningslöst att ta upp något som KANSKE aldrig kommer att bli verklighet.
Precis, det är det jag har tjatat om hela diskussionen. Domedagsprofetior blir av tradition inte verklighet, vilket gäller även klimathotet.

Fusion, däremot, kommer att bli verklighet. Vi har målet klart, vi har tekniken, det är bara traditionellt arbete för att fixa det kvar.