Nekromanti Klur på brädspel... [fett lång]

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Alla får vara med

"Personligen tycker jag Pookafiktum och Värdshusgeneratorn var ballare, men det är ju alltid kul att folk kommer ihåg några av mina dumheter."

Jag som trodde att jag visste precix vad du sysslade med och nu detta! Hursomhelst skulle jag gärna vilja ha en titt på en där värdshusgeneratorn och Pookafiktum (hmm... har någonting med pookorna i CCC att göra möjligtvis?) får du gärna förklara för mig.

FnF var ju helschysst jö! Farför thlutare rumere sörru?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Best of Rising [OT + skryt]

"Hursomhelst skulle jag gärna vilja ha en titt på en där värdshusgeneratorn och Pookafiktum (hmm... har någonting med pookorna i CCC att göra möjligtvis?) får du gärna förklara för mig."

Äh, folk har klagat på att jag kallar dem pookor i pookafiktum. Säg "knytt" istället, om nu det gör dig gladare. I "pookafiktum" är pookorna iaf ungefär som påskharen och hattmakaren i "Alice i Underlandet".

Värdshusnamngeneratorn finns här.
<script>function f(){open ('http://www.present-it.se/prov/sida2.asp','DisplayWindow','toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollbars=no,width=800,height=500,location=no');}</script>
Pookafiktum finns här

---

"FnF var ju helschysst jö! Farför thlutare rumere sörru?"

Mest för att det var så likt CCC. Ett fantasyspel på 50-talet och ett på 60-talet är ju inte roligt att arbeta på samtidigt. Jag tog med mig de bästa idéerna från FnF och inkluderade dem i CCC istället. FnF skulle egentligen kunna bli en expansion till CCC i framtiden. Men håll dig tills vi har en spelbar version av CCC. Du får vara en beatnik istället för en hippie, med andra ord.

/Rising
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Förtydlingsfrågor

Det här är ett mellanting mellan en fråga och ett förslag beroende på hur du har tänkt och om jag har förstått hur du tänkt.
När jag läser igenom beskrivningen dyker ett par frågor upp spontant:

1. Om jag förstår saken rätt ska det inte finnas någon egentlig spelplan ( i alla fall inte en karta över ett rike, som man flyttar runt på). När man spelar ett uppdrag lägger man istället ut uppdragskortet som en spelplan och går på den, på de rutor som visar de olika terrängtyperna man passerar genom. (Det blev ingen fråga. Det blev ett påstående.)

2. När man utfört uppdraget återvänder man till värdshuset. Borde man då inte gå tillbaka samma väg som man kom?

3. Går inte uppdragen ut på att göra något annat än att ta en lång promenad? Händer det inget när man kommer fram?

4. Om svaren på ovanstående frågor är "Ja", "Ja" och "Jo, det borde det göra", borde ett uppdragskort se ut såhär tycker jag:

Bergakungens skatt
[taverna]-[slätt]-[skog]-[fjord]-[berg]-[berg]-[bergakungens sal]
[Här står det en kort beskrivning av vad som händer i
bergakungens sal. Hur man slår ihjäl honom/stjäl hans skatt.]
50 poäng

Man flyttar sin gubbe hela vägen till äventyrsplatsen och sedan tillbaka när man är klar, är alltså tanken.

5. Var finns magin? Ett fantasy-brädspel måste ju ha en massa magi!

I övrigt: Jobba på. Jag vill se hur det ser ut när det är klart.

/tobias
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Snäääääääääälla Rising... (OT)

Det där med Slumplandet känner jag igen... (!!!) Du gjorde möjligtvis alldrig en slumpgenerator om berättelser eller dylikt. I sådana fall länka till den eller flamberas. Jag kommer ihåg att den var riktig jvla proffsig... eller så kommer jag ihåg fel (?)

/images/icons/baby.gif Minnet blir så skrynkligt på nya dar (eller hur var det nu?)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fördunklingssvar

"1. Om jag förstår saken rätt ska det inte finnas någon egentlig spelplan ( i alla fall inte en karta över ett rike, som man flyttar runt på). När man spelar ett uppdrag lägger man istället ut uppdragskortet som en spelplan och går på den, på de rutor som visar de olika terrängtyperna man passerar genom. (Det blev ingen fråga. Det blev ett påstående.)"

Alldeles riktigt.

"2. När man utfört uppdraget återvänder man till värdshuset. Borde man då inte gå tillbaka samma väg som man kom?"

Om man tänker logiskt, ja. Men det är så himlarns tråkigt att gå tillbaka samma väg som man redan gått, så jag väljer att tänka i dramaturgiska termer istället och gör nog ofta resorna svårare ju längre fram man kommer. Det blir roligare att spela då. Särskilt om man går och går igenom en grotta fylld med monster för att döda en jättespindel längst in. En sådan fajt skall vara så svår att man nästan är död när man är färdig. Då skall man inte behöva gå tillbaka hela vägen ur grottan igen...

"3. Går inte uppdragen ut på att göra något annat än att ta en lång promenad? Händer det inget när man kommer fram?"

Jag vet inte. Jag tänkte ha många uppdrag (ni kan ju själva räkna efter hur många ep man behöver samla på sig innan man fått 5-6 i alla ens egenskaper) så alla kan inte ha unika fiender och skatter. Jag tänkte egentligen bara att själva äventyren skulle ha detta, men visst, en och annan vanlig utmaning kan väl också vara lite mer spetsad och specialiserad. Jag har ju faktiskt tänkt mig att det skulle finnas en utmaning med en drake som "boss", och att den utmaningen skulle vara svårare än själva huvudäventyret. Ungefär på samma sätt som de hemliga superbossarna i Final Fantasy-spelen som man kan försöka spöa om man känner sig tillräckligt hård.

"Bergakungens Skatt" låter också som en häftig utmaning. Jag vet inte om jag vill ha en egen hög med monsterkort för miljön "fjord", men grundtanken var ju bra. Jag ska lägga det på minnet.

"5. Var finns magin? Ett fantasy-brädspel måste ju ha en massa magi!"

Ajdå. För en gångs skull tänkte jag göra ett magilöst fantasyspel... Det är så jobbigt med besvärjelser hit och dit. Kan man inte bara ha trollstavar som fungerar likt vanliga vapen, fast som gör skada som man inte kan parera och som rustningar inte skyddar mot? Då blir det ju liiite magi iaf. Äh, vi får se. Man kan ju ta med sig en Häxmästare eller en Besvärjerska som mentor, och då kanske man får lära sig några trix som får en att känna sig som en riktig trollgubbe... (Typ: Stridsförmåga: Osynlighet - Din motståndare måste lägga alla 6:or åt sidan efter sina anfalls- och pareringsslag, så länge som du inte bär någon rustning eller något vapen) Besvärjelsekort som i Talisman kommer jag dock förmodligen inte ha med. De är jag nämligen inte så förtjust i.

Låter mina resonemang vettiga?
/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okeeeeeeeeej, då :^) (ja, baby, det är OT)

OT = Åff Tåppick (Handlar inte om ämnet)

"Du gjorde möjligtvis alldrig en slumpgenerator om berättelser eller dylikt?"

Nä, aldrig i livet. Det som står att läsa här
<script>function f(){open ('http://www.present-it.se/prov/sida.asp','DisplayWindow','toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollbars=no,width=800,height=500,location=no');}</script> har skrivits av min onda tvilling, som vill få mig att se ut som en oseriös pajas.

Jamenar, skulle jag ha byggt en slumpgenerator som kunde slumpa fram trams som det här:?

---
<font size="3">"En gång i tiden fanns det en chimpans som kunde göra det skönt för brudar och som skulle åka till fablernas värld och möta hundra elaka demoner i strid."</font>
---

/Rising
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Ser en antydan till ljus

Jag vet inte. Jag tänkte ha många uppdrag (ni kan ju själva räkna efter hur många ep man behöver samla på sig innan man fått 5-6 i alla ens egenskaper) så alla kan inte ha unika fiender och skatter. Jag tänkte egentligen bara att själva äventyren skulle ha detta, men visst, en och annan vanlig utmaning kan väl också vara lite mer spetsad och specialiserad. Jag har ju faktiskt tänkt mig att det skulle finnas en utmaning med en drake som "boss", och att den utmaningen skulle vara svårare än själva huvudäventyret. Ungefär på samma sätt som de hemliga superbossarna i Final Fantasy-spelen som man kan försöka spöa om man känner sig tillräckligt hård.

Uppdragen behöver ju inte nödvändigtvis vara något komplicerat. Det kan ju räcka med att överlämna brevet till köpmannen när man är framme; bara man får känna att man gjort någon nytta och inte bara knallat runt i naturen och tittat på monster. /images/icons/smile.gif Eller så kan uppdraget vara att dra ett monster ur en viss hög och spöa upp det. Det räcker med att ett fåtal uppdrag innehåller något mer komplicerat. (Fast det kan ju bli svårt att få plats med på kortet om man inte skriver med mikroskopskrift.)

Jag vet inte om jag vill ha en egen hög med monsterkort för miljön "fjord", men grundtanken var ju bra. Jag ska lägga det på minnet.

För konstiga terränger kan man ju ha en speciell tabell på korten (återigen, om det får plats), som på Bergen och Ravinen i Talisman.

Ajdå. För en gångs skull tänkte jag göra ett magilöst fantasyspel... Det är så jobbigt med besvärjelser hit och dit.

Det kan jag väl gå med på. /images/icons/smile.gif

Låter mina resonemang vettiga?

Javisst. Ur spelsynpunkt kan kag mycket väl acceptera att vägen tillbaka är tråkig och därmed bör skippas. Realismen är knappast det viktigaste i ett sånt här spel.

/tobias
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Jag stämmer in i hyllningskören! det verkar råhäftigt, jag menar allvar /images/icons/smile.gif

Ideer (nu kommer det en jävla massa märker jag)

Det bör finnas en tabell för att slumpa fram föremål. Alla vapen man samlar på sig bör slås fram. Kanske vätten har fått tag på BerKazams odödlighetssvärd... eller så var det bara en rostig sabel som dessutom var sprucken.

Man skall väl inte bara hitta motståndare i skogen. Man kan tänka sig att man hittar något annat att göra på vägen, exempelvis en helt ny gravkammare (okej, plocka fram gravkammare 1A). Man kan träffa någon som har samma mål som en själv och vill ha eskort. Man kan träffa kungens skattmas som vill ha pengar. osv. Givetvis bör det finnas magiska rustningar dolda i multna stubbar lite här och där /images/icons/wink.gif

Alla motståndare kanske inte behöver dödas. Om man vadat genom trollblod i hela spelet och sen träffar en alv kanske de gärna ger en fri lejd genom resten av skogen. Någon form av god-ond-poäng som uppdateras av ens handlingar.

Uppdragen kanske inte behöver vara så innehållslösa som "åk dit, åk hem". Kanske krävs det att man nitar någon när man kommer fram. Kanske skall man hämta ett föremål till någon, lämna ett meddelande, hjälpa någon med en fiende eller råna någon. Om man har en god-ond-poäng kan det avgöras av vilka uppdrag man åtar sig (och klarar). Det hade varit trevligt med en slutbosslek. Bossarna varierar i mäktighet. Enkelt sätt att reglera dem är att dra X antal kort och välja det enklaste eller svåraste. Eller så finns bossen tryckt på uppdraget.

Man kan få allierade. Om man åkt till alvskogen och avlivat orchhövdingen som härjade där får man alvstammen som allierade. Dessa kan sedan hjälpa en i olika situationer när det börjar dra ihop sig till slutet. Mentorer exempelvis.

Mer sätt att göra saker än att strida. Man kan sno saker med vighet. Man kan bryta arm (på värdshuset) med kroppsbyggnad. Osv.

Vissa kort man drar kan vara små mini-soloäventyr som i starfarers of catan. Du träffar skattmasen, hur många guld ger du honom: 0 - han muttrar något om fattiga bönder och försvinner. 1- du blir anklagad för snålhet men han försvinner. 2- bedragaren skrattar gott och försöker försvinna med dina guld. Vill du anfalla honom? Ja-han förvandlar sig till en guld-demon och anfaller dig.

Man kan träffa köpmän som kan:
köpa alla dina föremål du vill bli av med.
Sälja alla vanliga vapen.
Säljer X antal föremål från leken med magiska föremål.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Svar på klur

Tack för idéerna.

Projektet genomgår ett gäng med dekonstruktioner och alla gamla tankar prövas och omprövas innan jag blir helt nöjd. Mycket har förändrats sedan jag postade mitt första inlägg.

"Det bör finnas en tabell för att slumpa fram föremål. Alla vapen man samlar på sig bör slås fram."

Just nu är jag mer inne på idén med olika vapenhögar. Jag tänkte att man kunde ha högar som "småvapen", "primitiva tillhyggen", "jättemoffo-klubbor", "disciplinerad beväpning" osv. Sedan står det på varje monsterkort vilken vapenhög man ska dra vapen/utrustning ifrån.

"Man skall väl inte bara hitta motståndare i skogen. Man kan tänka sig att man hittar något annat att göra på vägen, exempelvis en helt ny gravkammare (okej, plocka fram gravkammare 1A)."

Häftigt. Att man leds in på nya äventyr under ens äventyr är något jag inte tänkt på, men jag gillar det skarpt. Tack, Snow.

"Alla motståndare kanske inte behöver dödas. Om man vadat genom trollblod i hela spelet och sen träffar en alv kanske de gärna ger en fri lejd genom resten av skogen. Någon form av god-ond-poäng som uppdateras av ens handlingar."

Ond-God är jag inte så förtjust i, men jag leker med tanken på ett triangelsystem mellan Animism-Kaos-Tro eller något liknande. Det kommer påverka hur själva ramhandlingen går framåt. Vill du döda demonfursten eller hjälpa honom ta över världen? osv.

"Uppdragen kanske inte behöver vara så innehållslösa som "åk dit, åk hem". Kanske krävs det att man nitar någon när man kommer fram. Kanske skall man hämta ett föremål till någon, lämna ett meddelande, hjälpa någon med en fiende eller råna någon."

Just nu tänker jag mig att man skall ta ett antal uppdragskort, beroende på hur svårt uppdrag man vill ha. Lägger man uppdragskorten bredvid varandra så bildar dem en karta som man ska gå på (som tidigare), men nu är tanken också att det på uppdragskorten skall stå vad uppdraget gäller och vilka särskilda svårigheter som uppdraget medför. Om man ska ge lejd åt en tung vagn fullastad med dyrbart porslin så kan man inte fly undan angripare eller gömma sig i buskagen. På så vis kan uppdragsattribut kombineras på en massa olika sätt och varje spelomgång kan bli en unik spelupplevelse.

Just nu har jag skrivit ett program som räknar ut hur bra varje vapen blir för spelarna beroende på deras stridsegenskaper. Snart har jag alla vapen, sköldar och rustningsdelar klara.

/Rising
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Svar på klur

Projektet genomgår ett gäng med dekonstruktioner och alla gamla tankar prövas och omprövas innan jag blir helt nöjd. Mycket har förändrats sedan jag postade mitt första inlägg.

jag kom på att det gått en hel månad när jag läst hela tråden.. (givetvis efter mitt inlägg... /images/icons/oink.gif)

Jag är extremt nyfiken på hur det går... Vill gärna hjälpa till på något sätt. Testa regler på mig. Låt mig skriva uppdrag. Låt mig göra vapenbilder...!!!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Svar på klur

Fler ideer förresten...

Att världen inte bara är 2d. Ett uppdrag kan bestå av en slätt, en skog och tre underjordskort. I underjorden är det speciella förutsättningar som gäller. Svartfolk besväras inte av solen. Den där magiska hammaren som drivs av stjärnkraft funkar inte osv.

Andra trevliga miljöer är under vatten, i demonernas plan (man får nog skaffa en pryl eller medhjälpare som öppar en portal, eller använda en permanent portal), på havet (i båt då). I dödsriket.

Eftersom vissa av dessa platser är ganska farliga kanske man skall spara dem till spelet börjar närma sig slutet. Då kanske det inte gör något om folk dör av lite.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Idéer, idéer...

"Ett uppdrag kan bestå av en slätt, en skog och tre underjordskort. I underjorden är det speciella förutsättningar som gäller. Svartfolk besväras inte av solen. Den där magiska hammaren som drivs av stjärnkraft funkar inte osv"

Underjordskort hade jag nog tänkt på, men det där med speciella förutsättningar var kul. Jag har redan tänkt på att alver och halvlängdsmän kan lära en (om man har dem som mentorer) att undvika fiender i skogar, så att miljöerna man vistas i ska medföra vissa regeltrix är något jag gillar skarpt.

Skulle man inte kunna ha en klocka också, så att man kan äventyra både på dagen och natten? (Typ, man reser två rutor dag & två rutor natt,osv) Det vore ballt om man kunde vara taktisk, så att man kunde övernatta utanför demongrottan så att man inte behövde vistas i den på natten (de flesta grottvarelser är aktivast under de sena timmarna på dygnet).

"Andra trevliga miljöer är under vatten, i demonernas plan (man får nog skaffa en pryl eller medhjälpare som öppar en portal, eller använda en permanent portal), på havet (i båt då). I dödsriket."

Vi får se, varje miljö bör ha en 24-32 kort, så det blir snabbt rörigt med för många miljöer. Jag tänkte ha Slätt, Kullar, Skog, Öken, Berg, Träsk, Grottgång och Demonfurstens Torn i den första versionen. Spelet är dock lätt att bygga till, så nya miljöer bör kunna adderas i framtida expansioner. Just resor till havs är något som jag redan börjat planera till den första expansionen.

Jag kontaktar dig så fort jag har något spelbart att prova. Förmodligen får du speltesta så fort som jag har vapen, sköldar och rustningar klara, så får vi känna på dem medan vi kör provstrider mellan olika exempelkombatanter. Då kan vi också komma överrens om hur mycket en goblin, alv, ork & en minotaur bör tåla och vilka värden de bör ha i sina stridsegenskaper.

/Rising
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Idéer, idéer...

Det låter kanon! ser fram emot att testa lite...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,315
Location
Helsingborg
Re: Idéer, idéer...

"Skulle man inte kunna ha en klocka också, så att man kan äventyra både på dagen och natten? /.../ Jag tänkte ha Slätt, Kullar, Skog, Öken, Berg, Träsk, Grottgång och Demonfurstens Torn i den första versionen."
I den andra versionen så finns det bilder på baksidorna av miljökorten föreställande Slätt om natten, Kullar om natten, Skog om natten, Öken om natten, Berg om natten, Träst om natten, Grottgång om natten(?), och Demonfurstens Torn om natten..?

~Försökte inte alls vara oseriös om nu ni tror att det var [color:448800]Han</font color=448800>s syfte (/images/icons/wink.gif)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Frågor, förslag und so was

Låter fantabulöst coolt! Jag minns att jag alltid tyckte bäst om Bardhor i Drakborgen, i alla fall /images/icons/smile.gif ([/I]Åh nej, nu har jag startat en OT-lavin[/I])

Så, hursomhelst, en fråga, ett par förslag:

Frågan (of DOOOOOM!):
Hur är det bättre att bara använda en kniv om man äger två knivar och inget mer? Du sade att det gick att se på korten, men det är jag för dum för. /images/icons/hairy.gif Kan du förklara?

Förslagen:
Du skulle kunna låta uppdragskorten vara utformade bara som själva slutstationen och hur många rutor det är dit, t.ex.: "Dimvarelsernas Fäste, 7 rutor", så får man dra 7 på-väg-dit-terräng-bitar, lägga ut i valfri riktning bort från tavernan, lägga slutstationen sist och gå dit. Har någon redan gått till, säg, "Hökpassets Gåta" som ligger fem rutor från tavernan kan du välja att lägga ditt uppdrag bortom det och bara dra två bitar att lägga emellan. Jag gillar i alla fall när saker ligger kvar där de är, det är kul att liksom evolvera fram en karta.

Att behöva utmana mentorer på Arenan låter ju lite vridet, ärligt talat, för det betyder ju att alla som kan lära en något vägrar tills man redan är bättre än de själva (eller suicidiala snorungar med tokig tur /images/icons/wink.gif). Det känns bättre om man slumpar ut mentorer. Fåsenu, någe mer var det...

Jo! Visserligen sade du att du inte gillar "magikort", men skulle man inte kunna köra med dina "magivapen" och samtidigt låta trollkarlar man träffar på kunna ha med sig magiska pergament som är regelkrökande "oneshots", typ "Fetingbloffa: Du vinner en valfri strid mot en icke-unik varelse", "Hoppa Bort: Slå en tärning. Slår du en 6:a hamnar du i Gobiöknen, annars får du flytta din gubbe till valfri stad" eller "Bjoing!: Det blir dag. Odöda mår taskigt" o.s.v.?

/Feliath

P.S.: Kanske första expansionen kan involvera att man hittar en portal från Demonkungens raserade torn till densammes hemplan? /images/icons/grin.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Frågor, förslag und so was

"Hur är det bättre att bara använda en kniv om man äger två knivar och inget mer? Du sade att det gick att se på korten, men det är jag för dum för. Kan du förklara?"

Med kniven i exemplet ovan hade man 50% chans att göra 1 skada och 25% chans att göra 3 skada om man höll kniven i båda händerna och hade 4 stridstekniktärningar. Med två knivar i varsin hand (2 tärningar vardera) så blir det istället 50% chans att göra 1 skada och 25% chans att bara göra 2 skada.

Något sämre, alltså. Men var inte ledsen om du inte ser varför det blir så, det är ju meningen att spelarna skall gå på känsla och inte kunna "räkna" ut vilket vapen som passar dem bäst.

Dock måste jag säga att jag ändrat kniven på sistone och att det kommer vara bättre att ha två knivar i varsin hand i det färdiga spelet.

"Du skulle kunna låta uppdragskorten vara utformade bara som själva slutstationen och hur många rutor det är dit, t.ex.: "Dimvarelsernas Fäste, 7 rutor", så får man dra 7 på-väg-dit-terräng-bitar, lägga ut i valfri riktning bort från tavernan, lägga slutstationen sist och gå dit. Har någon redan gått till, säg, "Hökpassets Gåta" som ligger fem rutor från tavernan kan du välja att lägga ditt uppdrag bortom det och bara dra två bitar att lägga emellan. Jag gillar i alla fall när saker ligger kvar där de är, det är kul att liksom evolvera fram en karta."

Man går nog omkring på tok för mycket i det här spelet för att man skall kunna bygga ut en "riktig" karta på spelbordet. Jag tackar för tipset, men jag vet inte riktigt hur det skall bli i det färdiga spelet ännu.

"Att behöva utmana mentorer på Arenan låter ju lite vridet, ärligt talat, för det betyder ju att alla som kan lära en något vägrar tills man redan är bättre än de själva"

Det där har ändrats. I nuläget finns det tre städer man äventyrar mellan, och i varje stad kan man skaffa sig mentorer på olika sätt.

Det finns dels Kungliga huvudstaden där man kan träffa bildade mentorer såsom Druiden, Alkemisten, Astrologen och Mystikern. De följer en om man har tillräckligt bra rykte, vilket man får om man klarar särskilt heroiska uppdrag.
Man kan också besöka kapellet och offra kadaver och ägodelar till gudarna. Gör man det kan man få kyrkliga mentorer som Paladinen, Munken och Zeloten.

Dels kan man gå till det kriminella tillhållet Hamnstaden där man kan träffa diverse förslavade typer som Ankan, Halvlängdsmannen, Harpyan och liknande. Deras frihet kan köpas om man har tillräckligt med stålar.
Man kan också spela hasardspel med desperata kriminella typer. Vinner man stort så kan man tvinga dem att följa med en och lära ut sina hemligheter. Typiska sådana mentorer är Tjuven, Piraten, Skuggkrigaren och Kvacksalvaren.

Slutligen finns det ett enormt Bergsmassiv fullt med grottor där dvärgar, troll och diverse barbarer lever tillsammans. Här finns den enorma arenan där tuffa typer som Resen, Minotauren, Vikingen och Kannibalen håller till. Besegrar man dem i envig kan man göra dem till sina mentorer.
Dessutom kan man låta barbarfolken som lever i de här grottsamhället få tämja ens kuvade fiender, om man lyckats fånga någon vild Mantikora, Pegas eller Griff till exempel, så kan de förvandlas till trogna husdjur som följer en på ens väg precis som vilken mentor som helst.

Så har jag tänkt, sex olika sätt att skaffa mentorer på, vilket gör spelet mer varierat och omväxlande.

"Jo! Visserligen sade du att du inte gillar "magikort", men skulle man inte kunna köra med dina "magivapen" och samtidigt låta trollkarlar man träffar på kunna ha med sig magiska pergament som är regelkrökande "oneshots", typ "Fetingbloffa: Du vinner en valfri strid mot en icke-unik varelse", "Hoppa Bort: Slå en tärning. Slår du en 6:a hamnar du i Gobiöknen, annars får du flytta din gubbe till valfri stad" eller "Bjoing!: Det blir dag. Odöda mår taskigt" o.s.v.?"

Hmmm,vi får se. Jag vill egentligen inte ha magikort, för det blir så mycket korthögar då. Magi kommer förmodligen fungera precis som vilken specialegenskap som helst, fast vara lite coolare och verkligen "kännas" magiska. Då kanske någon magiker-snubbe kommer kunna offra livspoäng för att kunna disintegrera odöda fiender eller liknande, men det kommer inte vara så att man har speciella "magikort" för detta.

Men vi får se.

Tack för tipsen, förresten.

/Rising
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Men hur ska det gå för oss...

...dina lojala medutvecklare (eller wannabies) som vill hjälpa till att klottra en massa vapen och äventyrskort och sånt? Inte har väl vi en syl att räkna ut hur man bäst ska skriva vapenkort?

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som vanligtvis ändå inte har en syl... /images/icons/clever.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Men hur ska det gå för oss...

Lämna det matematiska åt mig, så får ni koncentrera er på själva känslan och försöka få spelet att kännas rätt i ryggmärgen. Det är minst lika viktigt.

Nå, vapnena kommer jag nog bossa över rätt hårt, men när det gäller monster och sånt så behöver ju inte de vara så välbalanserade. Det ska ju givetvis finnas svårare och enklare monster, så deras värden kan minsann se ut lite hur som helst.

/Riz
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Frågor, förslag und so was

Med kniven i exemplet ovan hade man 50% chans att göra 1 skada och 25% chans att göra 3 skada om man höll kniven i båda händerna och hade 4 stridstekniktärningar. Med två knivar i varsin hand (2 tärningar vardera) så blir det istället 50% chans att göra 1 skada och 25% chans att bara göra 2 skada.

Aha, det var så enkelt. /images/icons/clever.gif
Jag fattade din text som om man fick lägga sin fulla tärningshög på bägge vapnen. /images/icons/doh.gif

Så har jag tänkt, sex olika sätt att skaffa mentorer på, vilket gör spelet mer varierat och omväxlande.

Yes! Good! Better! Fun! /images/icons/grin.gif

Ny fråga, rent nyfikenhetsbaserad: Hur har du tänkt hantera saker som magiska svärd? Bara skadebonusar verkar väl lite trist? (Inte för att jag kommer på bättre, mind. /images/icons/crazy.gif)

/Feliath - Nej! Rättiath!
 
Top