Re: Frågor, förslag und so was
"Hur är det bättre att bara använda en kniv om man äger två knivar och inget mer? Du sade att det gick att se på korten, men det är jag för dum för. Kan du förklara?"
Med kniven i exemplet ovan hade man 50% chans att göra 1 skada och 25% chans att göra 3 skada om man höll kniven i båda händerna och hade 4 stridstekniktärningar. Med två knivar i varsin hand (2 tärningar vardera) så blir det istället 50% chans att göra 1 skada och 25% chans att bara göra 2 skada.
Något sämre, alltså. Men var inte ledsen om du inte ser varför det blir så, det är ju meningen att spelarna skall gå på känsla och inte kunna "räkna" ut vilket vapen som passar dem bäst.
Dock måste jag säga att jag ändrat kniven på sistone och att det kommer vara bättre att ha två knivar i varsin hand i det färdiga spelet.
"Du skulle kunna låta uppdragskorten vara utformade bara som själva slutstationen och hur många rutor det är dit, t.ex.: "Dimvarelsernas Fäste, 7 rutor", så får man dra 7 på-väg-dit-terräng-bitar, lägga ut i valfri riktning bort från tavernan, lägga slutstationen sist och gå dit. Har någon redan gått till, säg, "Hökpassets Gåta" som ligger fem rutor från tavernan kan du välja att lägga ditt uppdrag bortom det och bara dra två bitar att lägga emellan. Jag gillar i alla fall när saker ligger kvar där de är, det är kul att liksom evolvera fram en karta."
Man går nog omkring på tok för mycket i det här spelet för att man skall kunna bygga ut en "riktig" karta på spelbordet. Jag tackar för tipset, men jag vet inte riktigt hur det skall bli i det färdiga spelet ännu.
"Att behöva utmana mentorer på Arenan låter ju lite vridet, ärligt talat, för det betyder ju att alla som kan lära en något vägrar tills man redan är bättre än de själva"
Det där har ändrats. I nuläget finns det tre städer man äventyrar mellan, och i varje stad kan man skaffa sig mentorer på olika sätt.
Det finns dels Kungliga huvudstaden där man kan träffa bildade mentorer såsom Druiden, Alkemisten, Astrologen och Mystikern. De följer en om man har tillräckligt bra rykte, vilket man får om man klarar särskilt heroiska uppdrag.
Man kan också besöka kapellet och offra kadaver och ägodelar till gudarna. Gör man det kan man få kyrkliga mentorer som Paladinen, Munken och Zeloten.
Dels kan man gå till det kriminella tillhållet Hamnstaden där man kan träffa diverse förslavade typer som Ankan, Halvlängdsmannen, Harpyan och liknande. Deras frihet kan köpas om man har tillräckligt med stålar.
Man kan också spela hasardspel med desperata kriminella typer. Vinner man stort så kan man tvinga dem att följa med en och lära ut sina hemligheter. Typiska sådana mentorer är Tjuven, Piraten, Skuggkrigaren och Kvacksalvaren.
Slutligen finns det ett enormt Bergsmassiv fullt med grottor där dvärgar, troll och diverse barbarer lever tillsammans. Här finns den enorma arenan där tuffa typer som Resen, Minotauren, Vikingen och Kannibalen håller till. Besegrar man dem i envig kan man göra dem till sina mentorer.
Dessutom kan man låta barbarfolken som lever i de här grottsamhället få tämja ens kuvade fiender, om man lyckats fånga någon vild Mantikora, Pegas eller Griff till exempel, så kan de förvandlas till trogna husdjur som följer en på ens väg precis som vilken mentor som helst.
Så har jag tänkt, sex olika sätt att skaffa mentorer på, vilket gör spelet mer varierat och omväxlande.
"Jo! Visserligen sade du att du inte gillar "magikort", men skulle man inte kunna köra med dina "magivapen" och samtidigt låta trollkarlar man träffar på kunna ha med sig magiska pergament som är regelkrökande "oneshots", typ "Fetingbloffa: Du vinner en valfri strid mot en icke-unik varelse", "Hoppa Bort: Slå en tärning. Slår du en 6:a hamnar du i Gobiöknen, annars får du flytta din gubbe till valfri stad" eller "Bjoing!: Det blir dag. Odöda mår taskigt" o.s.v.?"
Hmmm,vi får se. Jag vill egentligen inte ha magikort, för det blir så mycket korthögar då. Magi kommer förmodligen fungera precis som vilken specialegenskap som helst, fast vara lite coolare och verkligen "kännas" magiska. Då kanske någon magiker-snubbe kommer kunna offra livspoäng för att kunna disintegrera odöda fiender eller liknande, men det kommer inte vara så att man har speciella "magikort" för detta.
Men vi får se.
Tack för tipsen, förresten.
/Rising