Nekromanti Klur på brädspel... [fett lång]

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Magiska vapen

"Ny fråga, rent nyfikenhetsbaserad: Hur har du tänkt hantera saker som magiska svärd? Bara skadebonusar verkar väl lite trist? (Inte för att jag kommer på bättre, mind. )"

Jag vet inte riktigt. Det kommer förmodligen finnas några unika vapen som fungerar precis som de vanliga, bara det att de är oerhört mycket bättre än de vanliga varianterna.

De flesta magiska vapnen kommer dock ha någon form av specialegenskap, såsom att du får en del liv varje gång du ger skada på din motståndare eller att varje slagen sexa på ditt stridsslag resulterar i en brännskada på motståndaren (om man har ett flammande svärd, till exempel).

Det är möjligt att det kommer några unika vapen som har specialegenskaper som man kan aktivera på något sätt också. Till exempel magistavar som man kan skjuta blixtar med, om man offrar någon sorts manapoäng. Det klurar jag på.

Problemet är att jag tycker det verkar tråkigt med en del unika vapen som man kommer spela med i varenda spelomgång. Till slut blir det nog bara en axelryckning, när man får det där flammande svärdet om och om igen i varje spelomgång... Jag leker därför med tanken på att man ska ha en egen kategori kort med "magiska förmågor" och att man tar ett par sådana kort + ett vapenkort och kombinerar dem när man hittar ett magiskt vapen. På så vis kan man hitta alla möjliga sorters magiska vapen, och det blir mer spännande att se vad man får för något. Ibland hittar man svärd som ger extraskada på svartfolk och som låter en regenerera livspoäng när man vistas i en skog, och ibland hittar man förhäxade pilbågar som enbart kan användas under natten, men som i gengäld har förtrollad pricksäkerhet och låter en slå om alla ettor...

Eller något i den stilen. På så vis kan man ibland ha jättetur och hitta superdupervapen med fantastiska förmågor, och ibland kan man ha otur och enbart hitta förtrollade småknivar och piskor och liknande. Det gör nog spelupplevelsen i längden rejält mycket roligare än om det är som i Talisman, där man spelar med samma runsvärd om och om igen i varje spelomgång.

Vad tycker du?

/Rising
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Vad jag tycker

Tja, mest att jo, det blir nog mycket roligare sådär. /images/icons/smile.gif
Men ville du inte ha färre korttyper? /images/icons/devil.gif *smartass*

Det roligaste med det hela är ju för övrigt inte möjligheten att få ett livsdrickande megaskadesvärd med enorm träffsäkerhet, utan risken att man får en dolk som bara funkar på natten, kräver manapoäng för att funka och i övrigt är som en vanlig dolk /images/icons/grin.gif

/Feliath
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Vad jag tycker

"Tja, mest att jo, det blir nog mycket roligare sådär.
Men ville du inte ha färre korttyper? *smartass*"


He he, jooo, men det jag ogillar med magikort är att det blir kort som enbart magikerna har användning utav, men det här med magiska förmågor på ett vapen är mer grundläggande och det kan även monsterna ha på sina vapen. På så vis är de mer hanterliga än besvärjelser som man aktivt skall lägga på varandra.

"Det roligaste med det hela är ju för övrigt inte möjligheten att få ett livsdrickande megaskadesvärd med enorm träffsäkerhet, utan risken att man får en dolk som bara funkar på natten, kräver manapoäng för att funka och i övrigt är som en vanlig dolk"

Joo, roligast blir det om nackdelarna dessutom innebär att man inte kan släppa vapnet när man väl tagit upp det, vilket skulle kunna innebära att man hittade magiska vapen inne i någon krypta och fick välja om man skulle ta upp det innan man hade möjlighet att se vilka magiska förmågor det skulle ha. Då kunde man få allsköns otrevliga överraskningar om man var alltför klåfingrig...
 
Top