Ett problem som jag tycker hänger ihop med klyftbreddsproblemet kan ibland synas i (dålig) prepp också. Det är när preppen (ofta indirekt) säger emot sig själv. Det klassiska problemet är monster som inte kan överleva sin egen grotta.
Exempel: Ett monster trakasserar ständigt goblinklanen. För att ta sig mellan monsterhålan och goblinerna så måste man ta sig över en bred klyfta och monstret saknar medel för att ta sig över. Spelarna ser inte hela preppen och tänker att de har missat något, medan jag som SL bara kan konstatera att här är ett stort logiskt hål! I värsta fall lägger de ner en ansenlig tid på att försöka lista ut hur monstret tar sig förbi eller runt hindret.
Vad kan jag (som SL) göra:
- Gå out of SL och förklara att de har hittat en logisk lucka i preppen.
- Ingenting, de ger upp så småningom.
- Fort, laga preppen! När de letar lite till så hittar RP en bro!
Innan blorb skulle jag ha börjat laga så fort problemet blev uppenbart. Med risk att nya fel och buggar uppstår. (- Men, om det fanns en bro här hela tiden, vad har isåfall hindrat goblinerna från att göra upp med orcherna? Mer ogenomtänka buggrättningar och patchar...)
Nu hänfaller jag helst till att inte göra någonting. Jag ser ingen lösning till hur monstret tar sig över klyftan, men det är inte min uppgift som SL heller. Spelarna säger vad de gör, och jag svarar enligt sanningarna. De skulle kunna hitta en förklaring som jag (som SL) missat. Jag tar dock (som preppare) ansvar för preppen före spel, och har då möjlighet att justera bort motsägelser (eller kasta och göra om från början).
Jag vet att många inte tycker att den typen av motsägelser är viktiga, "det är ju ändå bara fantasy". Men för mig är det ändå viktigt att undvika den typ av situationer där det blir uppenbart att världen egentligen inte går ihop.
En lösning är att slipa bort onödiga detaljer som skulle kunna skapa motsägelser, och det behöver man (väl?) i vilket fall göra på någon nivå ändå. Många verkar ta bort toalettbesök t.ex., det är inte ologiskt att det inte finns några avträden eller liknande någonstans, för i denna värld behöver ingen uträtta dylika behov. (Och jag ser en stor skillnad här mellan att spola förbi moment och att ta bort momenten helt ur spelvärlden.) Jag brukar ta bort våldtäkter. Det förekommer inte alls, eller omnämns i spelet på något vis.
Men det viktiga är konsekvensen. Det är helt ok att monster/SLPs inte behöver bry sig om hur man tar sig över klyftor, om heller inte RP behöver bry sig om det. Däremot har jag stora problem med när prepparen (eller SL) verkar ha andra regler att förhålla sig till än spelaren.
Detta leder också vidare till en synd som jag begått många gånger men som jag inte kan göra när jag blorbar. Magi bör fungera likadant för SLPs som för RP. Det innebär att jag inte kan höfta fram en magisk effekt, utan får sitta med magilistan som alla andra. Om det är en magiker med en viss level så har jag fortfarande reglerna att förhålla mig till - den kan vara exceptionell på alla möjliga vis*, men får inte bryta reglerna.
Det kan naturligtvis finnas förklaringar till varför en besvärjelse inte finns tillgänglig för spelarna i början. (Den har hållits hemlig av ett sällskap som den onda magikern tillhör.) Men förklaringarna är viktiga för konsekvensen och ger ofta oväntade intressanta kopplingar som spelarna kan göra något av. (Kan vi pressa magikern via hans sällskap istället för att anfalla honom?) Och i vilket fall ska jag inte totalt free base:a total awesome magi för SLPs (när RP tittar bort) medan de själva får hålla sig till listan.
Jag tycker detta är nära knutet till klyftbreddsproblemet: SL kan inte bara dra nått ur röven utan måste konsultera preppen, men prepparen kan inte heller bara dra nått ur röven, utan det måste gå ihop med all tidigare prepp och regler. Jag tycker det känns mer verkligt då.
* Varför? Jo för att den är en på hundratusen. Det finns 1/1000 magiker också, men de hade inte kapaciteten att bli den stora ondingen i konkurrent med 1/100000 magikern. Hur stort område styr ondingen? Så det täcker c:a 100000 personer antar jag.